Panasonic HDC-SD600 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic HDC-SD600 zwart op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

framol 06-03-2011
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD600 zwart

Camera geeft uitstekende beeldkwaliteit. Ook over de mogelijkheden ben ik tevreden. Mag mijzelf inmiddels al ervaren filmer noemen met 20 jaar ervaring en diverse camera's, maar deze is echt helemaal top.
Ook de groothoek is beter dan ik van de andere camera's gewend was. Ik heb een 8gb sdhc card en voor mij voldoende. Als je op vakantie gaat is het te wel te weinig, zou ik voor minimaal 16 GB kiezen.
Hij is ook lekker klein dus makkelijk mee te nemen.
Ik heb opgenomen in de hoogste kwaliteit, 1080P, welke wel uitstekend kan worden afgespeeld via de camera, maar via de PC problemen kan geven. Met de laatste nieuwe krachtige PC's gaat het wel, heb je een wat oudere, zit je je al snel te ergeren.
Hij neemt standaard op in MTS bestanden. Ook nadat je de MTS bestanden zelf op je PC hebt gezet heeft de PC en ook mijn vrijwel nieuwe Mediaspeler moeite om ze af te spelen, beeld in dan schokkerig. Ook kun je deze na montage via software (in mijn geval Studio 15)niet behouden, je moet dan naar een ander formaat toe, MPEG, MPEG TS, MP4, DivX etc..
En daar gaat toch wel veel van de kwaliteit verloren.
Het minste verlies ontstaat bij MPEG TS, maar het is nog altijd minder dan het origineel. Jammer, want bij de vroegere camera's nam in AVI op en kon je het ook weer in AVI opslaan of converteren naar MPEG2, zonder al te veel verlies. Voor mij is het monteren in al de nieuwe formaten echter wel helemaal nieuw, dus wellicht heeft iemand nog wel een goede tip.

Pondje 25-01-2011
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD600 zwart

Nu ik de camera een paar weken in bezit heb kan ik het volgende zeggen. De beeldkwaliteit is bijna ongeloofwaardig, het lijken echt professionele beelden qua scherpte en kleurintensiteit. Zeer natuurgetrouw.
De geluidskwaliteit vind ik moeilijker te beoordelen, en het windgeruis is soms storend, maar dit zal je ongetwijfeld nog beter kunnen instellen met een filter of zo, maar daar ben ik nog niet achter. Ook de mogelijkheden heb ik nog geen volledig beeld van maar oogt zeer uitgebreid, dus vandaar de 9. Het gebruikersgemak is natuurlijk bijna per definitie omgekeerd evenredig met de mogelijkheden en omdat ik nog niet overal achter ben kan ik niet hoger gaan dan een 8, maar ik kom wel snel overal achter dus de 8 is ie zeker waard. Vormgeving is zonder meer fraai klein en dus handzaam: 9 Over de degelijkheid wat ik direct wil koppelen aan duurzaamheid kan ik eigenlijk nog weinig zeggen, de camera voelt stevig en compact aan, maar of hij ook probleemloos jaren zijn werk zal doen moet worden afgewacht. Ik hoop van wel natuurlijk.
Tenslotte de software en verwerking van de opnames.
M.b.v. een goede mediaspeler is het mogelijk de opname in 1980P50, m.b.v. windowsverkenner, direct van de SD-kaart te kopiëren naar de harde schijf en/of USB-stick en vervolgens af te spelen. De meegeleverde HD Writer AE software van Panasonic heb je dan niet nodig en vind ik wel erg praktisch, alleen dus gewoon knippen en plakken. Aan bewerken van de opname ben ik nog niet toegekomen.

Conclusie: Eerste indruk is meesterlijk, voornamelijk op basis van de beeldkwaliteit, maar daarvoor koop je tenslotte een videocamera.

Erwin

Plasma-Check 30-08-2010
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD600 zwart

Ik heb al een paar maanden geleden deze camera gekocht en uitgebreid geprobeerd, incl. met filters (Pola en aders) erop, verschillende SD Cards, batterij enz. en ik kan met zekerheid het volgende vertellen:
Het is een zeer goee camera maar ook met nadelen (die volgen later hieronder):
Filmt zeer scherp en nauwkeurig als je een EXTREME(lll) SD kaart gebruikt (zie in de gebruiksaanwijzing ergens dat de snelheid van het opnemen van op sd-card en daardoor de HOEVEELHEID(!) data per seconde and daardoor de KWALITEIT van het beeld, direct beinvloed wordt door de sd-card die je gebruikt) en als je in 1080P filmt.
Wie deze "Full HD" camera heeft gekocht heeft dus interesse in HD filmen, dat wilt zeggen in 1080i of 1080p.

In 1080i filmen (onderverdeeld in HE,HX,HG en HA) is natuurlijk het beste in HA, maar het verschil tussen 1080i en 1080p is duidelijk bij matrix voorbeelden te zien, bijv. bij een bakstenen muur, waar bij filmen, als je atent kijkt (of niet) zie je dat de grijze matrix tussen de bakstenen van de hele muur lijkt te trillen alsof je een "comb filter" (de tv's hebben dat) nodig hebt en die ontbreekt. (de HG, HX en natuurlijk HE, kun je vergeten als je een beetje kwaliteit wilt).

Bij filmen in 1080p, heb je perfecte stille beeld. Haarscherp.
Dat de tint is een beetje groen (typisch japaans, maar ook duits, zie duitse films op tv..), kun je regelen door het gebruik van extra filters, zoals pola filter of anders.
Ook de camera heeft een "avond"(zonsondergang icoon) functie in de "Scene mode" in het menu, waardoor je overdag intensere en moiere kleuren krijgt, maar met ietje minder licht, dus binnen niet gebruiken want anders wordt dan roodachtig, buiten is niet zo roodachtig, op een zonnige dag.

De camera reageert vrij snel bij elke handeling, maar het heeft sommige toetsen (volume/zoom en foto maken) onhandig op een verkeerde plek geplaatst.

Het verschill met SD-700 model is irrelevant aangezien het HD Surround sound op deze camera registreert geluid zo professioneel en zo'n ultra hoge kwaliteit, waarbij ook de microfoon-zoom functie het geluid op afstand kan nemen van de speciefieke plek waar je inzoomt, dat een extra microf.aansl. die SD700 heeft is irrelevant.
De SD700 heeft echter 12 optische zoom en 30 digitale zoom.
Deze SD600 heeft 18i (inteligente zoom functie waardoor je perfecte 1080P kwaliteit behoudt bij 18iX inzoomen) en 700(!!) digitale zoom.
De viewfinder van de SD700 is overbodig want je ziet het beeld toch in de LCD scherm daar (trouwens, deze SD600 kan niet eens aangezte worden totdat je het scherm niet open; dan gaat de camera automatisch aan) die je ook kunt omdraaien en terug op de camera plaasten met het scherm naar buiten.
De 5.1 geluid van de SD700 is ook geen echte verschil met deze camera aangezien de 2.1 HD Surround sound van deze SD600, overgezet naar blue-ray, kan bekeken worden op een ful-hd plasma die aangezloten op een 5.1 is en het geluid wordt daardoor geprocessd naar 5.1.

De kleine afmetingen die je deze camera laat in je broekzak stoppen, terwijl zo enorm veel technologie erin zit (de camera is in lengte 70% van de lengte van een medium palm) is een enorme voorbeeld vind ik.

De bijgeleverde software om de opnamen op discc te zetten (Blu-Ray en DVD's) is WAARDELOOS.

Ongeacht de snelheid van je PC, als je 2,5 uur wilt op je blu-ray disc zetten, de software geeft aan dat dit zal 55uur (!!!????!!??) duren met je computer, mits je de camera zelf aansluit en direct gebruikt, in welk geval dat "maar" 5,5 uur zal duren.
Als je echter de camera aansluit die al op batterij loopt en je een opname van 15 minuten bijv. wilt op de dvd zetten (en de batterij nog 6 uur kan, is vol), verschijnt een window die zegt dat je KUNT de camera ook zo aanlsuiten zonder stroom kabel, maar met de batterij, "maar als je de stroomkabel aansluit hoef je geen zorgen te maken over de batterij of die nog stroom erin heeft", en als je zegt JA..ik ga door, ik laat de batterij liever aan die heeft stroom volop (andere niet de bijgeleverde, want die duurt korter to die leeg is), dan deze WAARDELOZE software weigert de overzetting uit te voeren (naar de DVD) en iedere keer dat je "execute" klikt, verschijnt een window die zegt dat je moet de volgende stappen nemen en dat si de batterij uit, de stroom kabel erin enz.

Daarbij de nieuwe blu-ray disc die je koopt (ook Panasonic!) om je opnamen erop te zetten, deze software herkent niet eens(!?!), en zegt dat die "niet geschikte media" is. Je krijgt de optie om die "geschikt" hiervoro temaken wat "format" is, die 2 optie heeft, quick formaat, vrij lang en "volledige formaat" die een eeuwigheid duurt. Het formateren van eenmalige schrijfbare discs (dus geen re-writter), hoef ik niet te vertellen wat dat betekenen (meestal wordt het een onbruikbare disc).
Met maar ook zonder formateren van nieuwe blu-ray discs, soms herkent deze software de disc, soms niet, dan alweer wel en alweer niet, puur random.
En dat hangt niet aan de blu-ray disc want de pc schrijft altijd zonder moeite data naar en van (bij re-writable) de blu-ray disc.
Deze bijgeleverde simplistische en verkeerde Panasonic software heeft blijkbaar moeite met alles en nog wat.
Het te maken menu (tekst) is ook zeer beperkt te maken.veranderen en alleen maar de ene tekst boven (niet van de hoofdstukken/clips) en alleen maar op de eerste pagina (in geval dat je veel clips erop zet en meerdere pagina's).
Ook geen muziek toe te voegen.
Die zit alleen maar in het bekijken van de opnamen of foto's via en in de camera zelf.
De kwaliteit van de foto's is perfect op korte afstand en zonder enige filter erop(zelfs geen pola! Die kan wel bij het filmen gebruikt worden, de 1080p kwaliteit blijft), maar op langer afstand (en ik bedoel 25m of meer) de foto is van zeer twijfelachtige kwaliteit, slechtr dan een 8MP fotot camera, terwijl deze SD600 zegt 14,4MP de hebben.
Hou het dus bij filmen. Die werkt perfect.(bij 1080p dus)

De in de gewone winkels dure SD cards kunnen op bekende sites (ik weet niet of ik mag die site hier vermelden) bij de leveranciers of internet winkels gekocht worden, dus geen GB erin is geen probleem.
Dat in 1080p op een SD card van 32GB maar 2,5uur kunt filmen is geen probleem als je rekent hoeveel uur film je iets (en daarna kun je die op je PC zetten... en 50uur wachten voor op de disc..., of direct van je camera naar de disc) want de SD cards kunnen steesd weer gebruikt worden, en 1 maximum 2 cards van 32GB op vakantie lijkt me meer dan genoeg.
Kortom, als in 1080p filmt, foto's maak je niet van te ver af, heb je een zeer goede camera in handen als je deze koopt.
Kleine nadelen van de camera zelf (boven vermeld maar ook dat veel functies, zoals Time-Laps-Recording NIET in 1080p werken) zijn echt minder dan de voordelen(veel hier niet eens genoemd) van deze camera, dus ik zou zeggen KOPEN!

NeonovA 13-07-2010
Geschreven voor: Panasonic HDC-SD600 zwart

Een week geleden de Panasonic HDC-SD600 gehaald bij Cameraland in Alkmaar.

Camera'tje ziet er prima uit, ligt lekker in de hand, weegt niet al te zwaar en heeft vergeleken de SD700 nog steeds aardig wat opties.

De SD600 is eigenlijk de kleine broer van de SD700. De SD600 heeft als enige verschil minder extra's. Hij mist de microfoon ingang, de viewfinder, 5.1 geluidsopname, accessoires aansluiting, Manual Ring waarmee je met de hand scherp kan stellen en hij heeft een 2,7 inch touchscreen i.p.v. 3.

Bij de aanschaf moest ik er rekening mee houden dat naast de camera er ook nog een SDHC-kaartje bijgekocht moest worden. Deze zit er namelijk niet bij inbegrepen.
Het SDHC kaartje moet minimaal een klasse 4 speed rating hebben! Hou hier rekening mee! Bij een lagere klasse is er de mogelijkheid dat er bij het opnemen in de hoogste kwaliteit problemen ontstaan waardoor je niet goed kan filmen!

Met een 16GB SDHC kaartje kan ongeveer 85 minuten opnemen in 1080p 28Mbps, 145 minuten in 1080i 18Mbps en 220 minuten in 1080i 12Mbps.

Na thuiskomst moet je meteen de batterij opgeladen. Dit duurde de eerste keer zo'n 3 uur.
Verstandig is om direct na aankoop meteen een extra batterij aan te schaffen. Met de standaard batterij kan je namelijk maar ongeveer 1 uur filmen in de hoogste kwaliteit. Gebruik je hem in een lagere kwaliteit heb je 5 a 10 minuten extra.

Dan het beeld. De eerste reactie: Wauw! Fantastisch! Het beeld is vlijmscherp en heeft waanzinnig mooie kleuren! Zelfs als je op de laagste kwaliteit opneemt ziet het er nog prachtig uit! Bij snelle bewegingen blijft alles scherp en met de iA stand aan word het beeld automatisch geoptimaliseerd waardoor je altijd het beste beeld hebt zonder zelf aan instellingen te hoeven rotzooien. Wil je toch zelf alles instellen heb je genoeg mogelijkheden. Zo kan je o.a. de helderheid, het contrast, shutter, witbalans, focus en IRIS naar eigen wens instellen. Ook in het donker maakt deze camera nog zeer goede opnamen dankzij de iA stand!

Ook het geluid is prima in orde. Het is geen 5.1 geluid maar voor 2.1 klinkt het perfect. Als er een vogel ver op de achtergrond zingt kan je dat nog duidelijk horen. Als je de video dan thuis nog eens terugkijkt heb je het idee dat je er nog steeds staat.

Apparaat is verder eenvoudig te bedienen via het 2.7 inch touchscreen die je ook nog is zelf kan kalibreren. De tekst is duidelijk afleesbaar, ook als de zon erop schijnt.

Dan als laatst nog een belangrijke mededeling: Ben je van plan om alles in de hoogste kwaliteit op te nemen? Hou er dan rekening mee dat het bewerken van de AVCHD files soms erg lang kan duren als je een wat oudere pc gebruikt. Upgraden naar een quad-core systeem is dan ook bijna een must! Ook is er een grote kans dat de bestanden niet soepel afspelen. Dit laatste kan je misschien verhelpen door de Splash HD mediaplayer te downloaden. Deze kan je vinden door te zoeken op google naar: Splash Lite. Deze speler kan namelijk overweg met duo-core en quad-core processoren waardoor het beeld soms veel soepeler loopt dan bij de meeste standaard mediaplayers.

Al met al een prachtig apparaat, helemaal voor die prijs. Met een beetje goed zoeken kan je al aan deze camera komen voor 650 euro. Al ben je opzoek naar een eenvoudige camera met een geweldige beeldkwaliteit, is de SD600 een dikke aanrader!