Sony α SLT-A55 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 6 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony α SLT-A55 zwart op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

JaapHal 09-01-2012
Geschreven voor: Sony α SLT-A55 zwart

Heb hem meegehad op reis naar de USA. Fantastische fotos en films gemaakt. Dit in combinatie met de 16-80zeiss en de 75-300 G. Was lekker handig in gebruik. Zeer veel opties. Panorama is heerlijk in de woestijn en bij grand canyon. HDR is ook goed.
Zelf ben ik fan van zwart/wit. Perfect is dat de zoeker dat ook dan is.
Heb bij terugkomst in nl de kamera toch verkocht. Dit puur vanwege de nieuwe slt-a65. Die heeft een betere zoeker en is iets groter, wat voor mijn handen beter is. Ik ben redelijk kritsch en heb al heel wat kameras gehad vooral minolta, canon en leica M -serie. Het valt op dat je eigenlijk onder iedere omstadigheid een goede belichting hebt. Vooral al bij de stadaard all-auto heb je in 29 van de 30 fotos een prima resultaat.
Ik heb toch een nadeel gevonden in de beperking van de video. Deze kan maar 6-9 minuten achter elkaar opnemen. Dan is desensor oververhit en moet afkoelen. Ik kan je vertellen dat je dan best baalt als je net als ik net in een chopper boven de grand canyon vliegt....

FrankH 12-01-2012

Beste Jaap,

Ik heb beide camera's in mijn handen gehad, de A55 en de A65, en de A65 ligt lekkerder in de hand, en heeft een EVF die 99% van de OVF's overtreft.

Alleen de A65 heeft een 24MP sensor, en dat vind ik erg jammer, ik had in die mooie body liever een sensor van maximaal 16MP gezien.

Jij hebt ervaring met beide camera's. Welke foto's zijn beter, als je bedenkt dat ze maximaal op A4 worden uitgeprint? Qua opslag en verwerkingstijd zijn de 16MP foto's van de A55 natuurlijk beter, maar hoe zijn de resultaten van foto's op beide camera's onder sub-optimale omstandigheden genomen, bv met ISO 400 tot 1600? Hoe is de in-camera JPEG kwaliteit?

Alvast bedankt voor je reactie.

Groeten
Frank

csc 12-11-2011
Geschreven voor: Sony α SLT-A55 zwart

Camera vooral uitgekozen omdat het een spiegelreflex met GPS functie was. Dat werkt perfect, GPS maakt sneller verbinding met sateliten dan mijn TomTom.
De extra functies, waaronder panorama en HDR zijn erg leuk en na enige oefening dienen niet alleen als 'backup' maar ook als vervanging van de los geschoten foto`s.
De beste uitvinding is de ISO AUTO functie waarbij de camera 6 opnames maakt en combineert het tot een ruisloze afbeelding. Nachtfotos uit de hand - geen probleem!! Ideaal als je bij een schitterende fotomoment geen statief bij de hand hebt.
Een minpuntje: ik heb niet kunnen vinden hoe je het sluitergeluid uit kan zetten. De spiegel klapt niet meer op, dus het geluid zou gegenereerd zijn - onnodig. In natuur schrikt dieren af en tijdens een trouwerij in de kerk is het ook storen.

FrankH 21-12-2011

De spiegel klapt niet meer op en neer, je hebt dus niet meer het klappen van de spiegel, maar het sluitergordijn voor de sensor gaat wel open en dicht!

ikmattie 19-05-2011
Geschreven voor: Sony α SLT-A55 zwart

Top cameraatje. Kom van een A100 af en dan is deze een hele vooruitgang, vooral het ISO bereik, het filmen en de ingebouwde GPS waren voor mij de belangrijkste pluspunten.
Nadeel is dat door de kleine body de accu ook een maatje te klein is, maar dat heb ik opgelost door een paar reserve accus te kopen.
Sommige functies zitten ver weggestopt in het menu, en ik vind het bv erg onhandig dat als je op RAW schiet (wat ik standaard doe) dat je niet even makkelijk en snel bv HDR kan maken, hiervoor moet je het menu weer in en de camera op JPG zetten.
De EVF (electronic viewfinder) is voor mij een hele vooruitgang (de viewfinder van de A100 was niet super) maar ik kan me voorstellen dat mensen die een camera in het hogere segment hebben het (nog) niks vinden of er nog aan moeten wennen

h.osnabrugge 10-02-2011
Geschreven voor: Sony α SLT-A55 zwart

Top camera niet groot wat ik als een voordeel zie
Namelijk te bedienen
Maak scherpe foto's
Flimen is een genot met deze camera

Dennis van der Spoel Photography 02-02-2011
Geschreven voor: Sony α SLT-A55 zwart

Een nagenoeg perfect apparaat in zijn prijsklasse. Een uniek ontwerp met doorzichtige i.p.v. opklapbare spiegel heeft veel voordelen:
1. lichter
2. sneller
3. minder bewegingsonscherpte

En dus maakt hij voor zijn prijsklasse ongekend mooie foto's en HD filmpjes. Zelfs bij weinig licht.

Toch wil ik er weer van af. Dat heeft te maken met de nadelen die aan deze constructie zijn verbonden:
a. Het apparaat is te klein voor mijn handen;
b. De batterij is snel leeg;
c. De electronische viewfinder haalt het niet bij de optische viewfinder van mijn a-700.

Dat laatste is het grootste probleem. Bij actiefotografie kan ik niet snel genoeg (handmatig) scherp stellen op basis van de viewfinder en ben je overgeleverd aan de AF. En die kiest wel eens het verkeerde focuspunt. Daar heb je vooral last van bij diafragma's van f/1.4 to f/4.0 vanwege de beperkte scherptediepte. Vanaf f/5.6 is de scherptediepte dusdanig dat het bij normale afdrukken niet meer zo opvalt.

Daarnaast zijn sommige functies diep in het menu weggestopt en niet via sneltoetsen te bereiken. Voor een zeer gevorderd fotograaf is dat lastig. Maar iemand die vooral alles op standje automatisch doet is het een prachtig toestel.

Tomzeiler 23-10-2010
Geschreven voor: Sony α SLT-A55 zwart

De A55 lijkt klein, maar is toch een beetje kleiner dan de A100, de grip valt mee en went snel. Mijn Minolta 1,7/50, Tamron 28-75, Sigma 120-400, Sigma 18-200 werken allemaal perfect en passen goed op de body. Bij de dikke Sigma kan ik zelfs de grip nog gebruiken. Ik ben 1,84 en heb geen kleine Japanse vingertjes. Hij voelt degelijk aan.
Zoeker EVF: uiteraard veel en veel beter dan de electronische zoeker van mijn Panasonic FZ5 maar toch wennen t.o.v. de OVF van mijn ex- A550.
1) In het schemer kun je veel meer zien en je kun met MF heel goed scherpstellen als de AF het niet meer doet. Vooral bij gebruik van Flits kun je toch nog scherpe foto’s maken.
2) De huidige DSLR heeft voor MF geen instelwig meer in de zoeker waardoor op het oog scherpstellen moeilijk is. A55 heeft de functie scherpstellen vergroten waarmee je door de OVF haarfijn kunt scherpstellen,
3) Kunstmatige horizon nuttig voor mij bij fotograferen op mijn zeilboot die altijd scheef staat. Ik moet vaak horizon corrigeren via photoshop.
4) Met bril kon ik goed door de zoeker kijken en zie alle hoeken.
5) GPS werkt perfect: op Picasa direct positie op Google earth.
6) Video beter dan alle andere dslr's, zoomen en continue AF
7) Gelukkig toch weer een DOF knopje (De A550/500 had deze niet meer)
8) Met goedwerkende HDR kan een foto met te donkere schaduwpartijen worden verbeterd. (combineert 3 frames)
9) De panorama werkt perfect en heeft nog een behoorlijk hoge resolutie.
10) Snelle AF en continu opname door onbreken van opklapspiegel.

Na een aantal uren alles te hebben uitgeprobeerd werd de bediening zo gemakkelijk kreeg ik het gevoel dat ik het toestel al jaren in gebruik had.
Fotokwaliteit: weinig lage ISO ruis en bij hoge ISO zeer acceptabel.
Kwaliteit van de foto's (ik heb er c.a. 500 geschoten) op eerste gezicht van zeer goede kwaliteit, maar ik moet er nog meer ervaring mee opdoen om dit goed te beoordelen. Het effect van 16,2 MP is bij croppen goed te zien, toch alweer beter dan de A550. Dit toestel heeft unieke mogelijkheden t.o.v. zijn concurrentie.
Ik den dat ik er veel plezier mee ga beleven.