Acer Aspire L5100-TV

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 11 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Acer Aspire L5100-TV op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,8

jvgastel 01-06-2009
Geschreven voor: Acer Aspire L5100-TV

Perfecte oplossing voor mulimedia in de huiskamer! Ik gebruik de Acer nu ruim 1 jaar. Werkt exact wat ik er van had verwacht. Gebruik de Pc voor HD-film te bekijken op mijn HD-scherm. Via HDMI en digitale audio via de reciever is het genieten. Wel de juiste codes installeren. Hier ben ik in het begin wel even mee bezig geweest. Daarnaast gebruik ik de PC voor internetten op TV. Trailers in HD, Youtube, Internetradio en gewoon surfen. Werkt perfect. De tv-tuner gebruik ik niet. Hierover dus geen oordeel.

Kleine probleempjes. De voeding is vervangen door Acer. Deed het gewoon niet meer. Iets hinderlijke; als de tv of dvd wordt ingeschakeld via de afstandsbediening dan sprngt soms ook de Acer spontaan aan.

Al met al een aanrader.

robertvanleeuwen 13-11-2008
Geschreven voor: Acer Aspire L5100-TV

Ik heb in januari 2008 een Acer Aspire L5100-TV (92.GJL9Z.TYT) gekocht. Het ding maakte vanaf het begin vreemde geluiden van een stofzuiger die aan en uit gaat. Uiteraard is dit het koelsysteem dat werkt wanneer nodig. Hoewel je je steeds een hoedje schrik van het koelsysteem, is dit op zich nog niet de grootste ramp, omdat je het ding desnoods in een andere kamer kan plaatsen of watjes in je oren kan doen of een koptelefoon op kan zetten. In verband met mijn bovenburen, moest ik wel op tijd stoppen, hoewel mijn flat niet gehorig is. Het aantal decibellen was niet normaal. ACER eind januari 2008 gebeld, maar die vertelden dat het buitensporige en onregelmatige lawaai normaal is bij dit ACER product.

Omdat het geen computer is die je graag aan wilt zetten vanwege het lawaai wat onregelmatig begint en stopt, vraag je je meteen af wat je er dan nog mee kan doen. Als server met lichte taken laten dienen, terwijl het ding voor in de woonkamer was bedoeld en gekocht, leek me niet de bedoeling. Ik had het ding geselecteerd op specs die aangaven dat het juist een stil apparaat zou moeten zijn, gezien de slimme koeling. Maar waar je het ding ook zet in de woonkamer, geen woonkamer is groot genoeg voor zo'n herrieschopper, terwijl het apparaat altijd op een volledig vrije plek gestaan heeft en dus volop zijn warmte kwijt kon.

Het bleef echter niet bij de vreemde stofzuigergeluidenproblemen. Het apparaat sloeg na enige tijd ook af wegens oververhitting. In het begin na 1 à 2 uur werken (Second Life in de stofzuigerherrie), maar dat werd steeds korter.

Ben er achter gekomen dat het ding dan denkt dat de CPU 90 graden is, want je kan het belletje aan zetten in de BIOS (belletje bij CPU 70 graden of 80 graden). Dit om de klacht te kunnen omschrijven voor ACER.

Op 26 september heb ik het juiste en uitgebreide webformulier op de ACER Website ingevuld en opgeslagen, inclusief het reuzeserienummer gekopieerd naar de ACER website. Ik vond het echter wel vreemd dat er geen e-mail bij mij binnen kwam als bevestiging, met de opgegeven gegevens er bij of zo. Er kwam helemaal geen email van ACER binnen! Ook werd er niet gebeld om de garantiereparatieprocedure c.q. instructies door te geven of zo. Vreemd dus. Vervolgens een week later na gaan bellen bij ACER en volgens de medewerker was al mijn werk van een week eerder, vernietigd, omdat ik een 0 als O zou hebben ingevuld (of omgekeerd). De ACER website zou daar gevoelig voor zijn en vernietigd dan al het werk van de ACER klant. Hoewel ik wel een ACER klantnummer heb, konden ze daar niets mee beginnen. Het reuzeserienummer wel. Klachtomschrijving in de computer en na beantwoording van allerlei vragen kreeg ik per email een barcode.

Vervolgens volgens de instructies een Engelstalige brief met klachtomschrijving er bij gedaan en de barcode op de originele doos geplakt en een afspraak gemaakt voor ophalen voor verscheping naar Duitsland.

Je zou dan verwachten dat het ding gerepareerd terug komt, maar dat was niet het geval. Het defekte moederbord was gewisseld en de FRUS was vervangen volgens het ACER despatch report, maar het ding wilde nu ook niet meer met Vista besturingssysteem starten en op hardware niveau sloeg het ook nog steeds af wegens oververhitting! In de veilige modus kreeg ik, dankzij mijn kennis als systeembeheerder van 50 desktops en servers en vele reparaties die ik reeds gedaan heb op andere computers, het ding qua OS software wel weer op gang.

Echter het ding slaat nu na 4 minuten al af. Ook als ik boot met de bootable RAM test CD. Met een bootable Knoppix CD slaat het ding wat minder snel af, mits de harde schijf zo weinig mogelijk gebruikt wordt. Maar omdat het ding met de bootable RAM test CD ook af slaat, kan het niet alleen aan de harde schijf liggen dat het ding afslaat vanwege CPU 90 graden! Verder onderzoeken en afbakenen van het ACER probleem is niet mogelijk, omdat het zegeltje aan de achterzijde niet verbroken mag worden i.v.m. de (vermoedelijk te korte) garantie.

Op 30 oktober opnieuw gebeld met ACER en uitgelegd dat het ding na een paar minuten afslaat i.v.m. oververhitting, terwijl het apparaat amper gewerkt heeft en volop vrij staat t.b.v. de koeling. Opnieuw een barcode ontvangen en afspraak gemaakt voor ophaling. Ik schrok er wel van dat het ding zo snel al weer terug uit Duitsland kwam en kreeg alweer een naar gevoel bij ACER. Vandaag een snipperdag moeten nemen, omdat aflevering naar het factuuradres gedaan wordt door ACER (in plaats van naar het ophaaladres of naar adres naar keuze). Echter het nare voorgevoel bleek weer werkelijkheid te worden. Het ding is nog steeds harstikke kapot. Het slaat nog steeds af na een paar minuten Vista of bootable CD met ander Os of bootabel CD met RAM test (zowel nieuwe als oude versie). Knoppix 5.1.1 houdt het nog het langste vol van deze 3 bootable opties. Aan vista mankeert overigens niets, daar moet u maar op vertrouwen. Het betreft een 100% hardware probleem van ACER. Volgens het Despatch Report van ACER zou echter de heatsink paste vervangen zijn en zou het ding daar 2 uur OK getest zijn. Dit laatste kan niet waar zijn, want het ding slaat bij mij thuis nog steeds af na een paar minuten, bij verschillende boot software, dus niet alleen bij de bootable RAM test of alleen bij Vista. Vreemde zaak, want de problem description lijkt in orde. Bovendien een vreemde zaak, want ik heb het oververhittingsbelletje aan laten staan in de BIOS. De grootste dummy zou dat dan moeten horen.

Kan je je bij de eerste reparatie nog voorstellen dat ze niets anders doen dan altijd standaard alleen het moederbord+frus wisselen aan de lopende band (zodat 90% gerepareerd is of zo), bij de tweede reparatie denk je meer aan regelrechte leugens.

Bij eerdere aanschaf van ACER producten, heb ik ook slechte ervaringen gehad. Een LCD waar een muggengeluid uit kwam en ACER weigerde het probleem op te lossen. Nieuwe laptops die bij de eerste starts op een gegeven moment helemaal en langdurig vast zitten tijdens de Windows installatie. ACER waarvan de harde schijf al na 2 jaar de geest geeft. Alleen de ACER beamer heeft nog geen problemen gegeven. Statistisch kom ik dan uit op 5 van de 6 ACER producten die defect de ontwerptafel e/o de ACER fabriek verlaten hebben.

Momenteel vind ik het schokkend wanneer ik in de media een ACER advertentie tegen kom (wie wordt het volgende slachtoffer) en vraag me af of evt. goede reviews uitbetaald worden aan studenten, op de loonlijst van ACER?
Ik ken voldoede andere merken die zichzelf nog wel serieus nemen. Dit in mijn ervaring als IT koper van een groot bedrijf. Namen zal ik achterwege laten.

Wie weet wat er aan de hand is bij ACER of wie kan ACER helpen hun hardware storingen alsnog te verhelpen binnen de garantietermijn, die aan het aflopen is?

Schade bedraagt anders EUR 611 (excl. alle bijkomende kosten en ellende en vervangende PC voor de afgelopen 10 maanden). Alleen het draadloze toetsenbord+muis werkt naar behoren en tevredenheid. Design is ook goed, dus daar kan ik wel een goed cijfer voor geven. Verder is het bagger i.v.m. geen duurzaamheid, slechte reparatieafdeling en bizarre geluiden uit het ding. Wie heeft schadeverhaalervering, voor het geval ze de volgende reparatie ook niet serieus willen doen?

Groet, Rob

pietje precies 21-09-2008
Geschreven voor: Acer Aspire L5100-TV

Vanaf 1980 ben ik opgegroeid met een PC. Heb tot nu toe alles gehad. TRS80-CPM-MSDOS-enz. Zelf PC gebouwd en nu heb ik de L5100-TV. Ik ben zeeer tevreden met deze computer. De service via Acer is gewoon onder de maat. Inderdaad kennen ze dit model amper. Maar de geleverde hardware vind ik geweldig.
Veel waar voor je geld. Weinig geluid, weinig warmte en
wat hij doen moet (en hij kan erg veel, zie andere reviews) doet hij goed. Ik heb hem nu bijna een jaar !
Mijn PS3 op afstand in de flat en het KPN ST780 modem werken allemaal geweldig samen. Inderdaad wordt er te weinig uitgelegd over hoe en wat. Maar het werkt uiteindelijk wel.

SdeHaan 30-06-2008
Geschreven voor: Acer Aspire L5100-TV

Niet sneller dan mijn aspire 3610 laptop. draadloze muis en keyboard doen het bij installatie niet. Muis doet het na een dag wel. Keyboard nog steeds niet. Draadloos internet lukt niet. Naar een paar dagen aanmodderen blijkt die de WPA sleutel niet aan te kunnen en moet je dus het modem op het lagere beveiligingsniveau WEP zetten. Backup van de C-schijf doet er 7 uur over. Bij branden van DVD komt er een ratelend geluid dat over gaat wanneer de pc plat wordt neergelegd. Hoe je een recovery moet maken is nergens te vinden. Uiteindelijk blijkt dat met Alt-F10 te gaan. Die wil alle 160 Gb backuppen. Dus kom je niet op het idee op te klikken op Schijf-branden, want dat wil je allemaal niet op schijf. Wel doen dus, want daar krijg je pas de keus om een recovery CD te maken... Overigens komt er ook geen geluid uit dus externe speakers zijn noodzakelijk.

Op het internet is ook niets te vinden dus consequent zijn ze wel. En hij is mooi klein.

Documentatie is er niet, alleen een pdf op de PC waarin staat hoe je toch voor het scherm moet hangen, maar enige nuttige info (waar dient bv die USB HID voor) is nergens te vinden.

Mark2006 09-05-2008

De Acer l5100 kenmerkt zich door een kleine kast met
een externe voeding. Hij maakt daarbij bijna geen
lawaai wat hem tot een ideale mediacenter maakt.

Hij wordt geleverd met een losse bluetooth stick.
Het bluetooth toetsenbord zou hiermee moeten werken.
Bij mij deed het toetsenbord het niet wat ik niet zo
erg vind aangezien ik toch geen toestenbord gebruik.
Wel een minpuntje natuurlijk.

Verder wordt er een losse infrarood ontvanger bijgeleverd
die je via USB aansluit. Een beetje jammer dat dit
niet geintegreerd in de systeemkast zit. Deze infrarood
ontvanger is daarbij niet een originele Windows MCE
ontvanger. Dit resulteert erin dat bij mijn afstandbediening
in MediaPortal niet alle toetsen standaard werken. Om mezelf
werk te besparen heb ik maar gelijk een Philips SRM5100
ontvanger en afstandbediening gekocht. Aansluiten en het werkt
gelijk allemaal perfect zonder additionele configuratie.
Zo had Acer dat natuurlijk ook moeten doen. Maar in plaats
daarvan leveren ze een goedkope infrarood ontvanger.

Tot zover de minpuntjes, die ik niet zo erg vind trouwens.

Het grote pluspunt van deze Acer is dat hij met een optische
digitale audio uitgang wordt geleverd. Ik heb hem dan ook
met deze optische digitale audio uitgang op mijn versterker
aangesloten. De optische kabel zorgt ervoor dat ik geen
aardlus krijg met mijn versterker. Iets wat je met een digitale
coax uitgang wel zou krijgen. Klassewerk dus van Acer om het
met een optische uitgang uit te rusten.

Verder heeft de L5100 een DVI uitgang voor het beeld en ook een
HDMI uitgang. Deze HDMI uitgang heeft ook audio. Dus degenen die
audio via HDMI willen laten lopen, bijvoorbeeld de toekomstige
HD-Audio komen ook aan hun trekken.

De TV tuner die erin zit gebruik ik niet dus daar kan ik ook geen
oordeel over vellen.

Verder ben ik blij dat de L5100 met Windows Vista wordt uitgeleverd
aangezien in Windows Vista het hele audio management is verbeterd
ten opzichte van XP. Eindelijk hebben we perfecte bitperfect
digitale audio wat in XP nog niet het geval was.

Al met al ben ik zeer positief over deze Acer. Temeer omdat ik geen
enkelE PC ben tegengekomen die hetzelfde biedt, namelijk
een kleine pc-kast die geen geluid maakt en een digitale optische audio
uitgang. Kortom, een grote aanrader deze Acer!!!!

OpaPiloot 05-05-2008
Geschreven voor: Acer Aspire L5100-TV

Acer typenr. 92.GBL9Z.TYT: een klein en stil PC'tje dat meestal minder dan 60 watt opneemt.
Ik gebruik het in de huiskamerals HTPC (Home Theater PC) om video en foto's op de HD via HDMI op mijn Full HD TV te bekijken. Prima,
bijna geen andere apparaten meer nodig.
Verder draaien er HTTP en FTP servers op, gebruik ik hem als fileserver en om van alles te downloaden.
Word geleverd met draadloze muis, toetsenbord en afstandsbediening.
Tot zover alles OK.
Het weergevan van 1080i Full HD (MP4 h.264/AVC) gaat niet helemaal vlekkeloos, maar dat zou aan de video codec kunnen liggen. Misschien had ik beter even kunnen wachten tot deze nieuwe videostandaard beter door de video-hardware ondersteund wordt.
De kwaliteit van de ingebouwde TV tuner is marginaal, vergelijkbaar met gewone (niet Super) VHS.

Het systeem wordt standaard met Windows Vista hemium geleverd, eigenlijk min of meer door je strot geduwd, want ACER heeft het vrijwel onmogelijk gemaakt om er iets anders op te draaien.

De PC wordt zonder stuklijst en vrijwel zonder documentatie geleverd; een poging om uit te vinden hoe de 8-polige mini-din AV-IN moet worden aangesloten is tot dusver mislukt. De helpdesk geeft wel antwoord, maar niet op mijn vragen. Ze geeft de indruk zelf ook niet over verdere documentatie te beschikken. Deze mening heb ik niet alleen.
Heel slecht dus.

Vista zet de Microsoft traditie voort om weer een aantal onnodige nieuwe wielen uit te vinden die soms ronduit ergerlijk zijn, niets toevoegen en het hier en daar onmogelijk maken om op de vertrouwde wijze met de PC om te gaan.
Zo werkt het classic startmenu heel traag omdat er blijkbaar naar mediabestanden wordt gezocht, waarvan ik er heel veel heb. Je kunt een andere optie kiezen, maar dan werkt het startmenu anders dan ik wil.
Mijn bluetooth dongle werkt niet meer samen met mijn PDA, een aandat programma's blijken niet meer te werken. Op mijn oude XP systeem gaat dat prima.
Windows media center is verschrikkelijk, de zenderzoekfunctie is onbruikbaar en met de hand invoeren is bijna niet te doen.

Conclusie: bruikbaar, niet geschikt om kwaliteitsvideo mee op te nemen en van Acer hoef je niet veel te verwachten.

Robix123 30-04-2008
Geschreven voor: Acer Aspire L5100-TV

Ik vind dat d ventilatoren te veel geluid produceren en zoals alle anderen problemen met de tuner.
Zelfs met het signaal van mijn digitale decoder komt het niet goed.
Ook na drie keer opsturen heeft men het niet kunnen verbeteren.

Geluid kan niet tegelijk uit de digitale en analoge uitgang, wat wel gewenst is.
Ook dit is weer een kwestie van een inferieure module.

Volgens mij is dit een goede reden dit toestel niet te kopen.
De tv optie is wat deze pc een goede deal maakt, maar zonder zijn er veel alternatieven.

MP 30-03-2008
Geschreven voor: Acer Aspire L5100-TV

Bij het zien van deze mediacenter-pc was ik gelijk verkocht. Op dat moment was de pc echter nog niet verkrijgbaar en dus gereserveerd. Enkele weken later een email ontvangen dat het wat langer zou duren ivm problemen met de tv-receiver. Weer een paar weken later eindelijk bericht dat ie binnen was.

Na installatie van alles kwam ik echter tot de conclusie dat het tv beeld wel erg slecht was. Sommige kanalen was niets meer dan alleen maar ruis te zien. Signaalversterkers er tussenuit halen, splitters verwijderen, etc, etc mochten niet helpen. PC dus terug naar de winkel. Gelukkig waren ze zo vriendelijk 'm om te ruilen tegen een ander exemplaar. Hiervoor moest ik echter enkele weken wachten zodat de problemen met de tv-tuner verholpen zouden zijn (het probleem was bekend).

Enkele weken later dan eindelijk bericht dat de nieuwe binnen was. Snel naar de winkel gegaan en de nieuwe mee naar huis genomen. Na vele uren installatie ed wederom tot de conclusie gekomen dat het tv beeld niet om aan te zien was. Er was helemaal niets veranderd (buiten het feit dat het een kompleet nieuwe pc was). Wederom bij de winkel de toezegging gekregen dat ik 'm om kon ruilen tegen een nieuwe las de problemen verholpen zouden zijn.

Weer enkele weken later dan eindelijk 'm omgeruild voor het 3e exemplaar. Ik werd er gewoon zenuwachtig van toen ik 'm uit de verpakking haalde. Ditmaal was er aan de achterkant van de pc echter duidelijk dat er een andere tv-tuner in zat. Na wederom door de lange installatieprocedure gelopen te zijn durfde ik 'm bijna niet op de kabel aan te sluiten. Toch maar gedaan, en ja hoor, het beeld was eidnelijk om aan te zien. Niet dat het vergelijkbaar is met de gewone tv, maar zeker acceptabel (vandaar de 6 voor beeldkwaliteit).

Verder was de installatie recht-toe-rechtaan. Er was helaas erg weinig documentatie, maar bij het aanzetten van de pc wordt je er min of meer doorheen geleid. Het duurt echter wel erg lang omdat Windows ook nog eens enkele updates (en downloads dus) uit moet voeren voordat je helemaal up-to-date bent.

Nu, na vele weken en uren werk en rompslomp toch wel tevreden met het apparaat. Helaas is Windows Vista nog niet helaam zo media-center als dat ik zelf zou willen, maar met de nodige tweaks is hier wel wat aan te doen. Ik kan me echter voorstellen dat die tweaks niet voor iedereen weggelegd zijn.

Janaa1234 23-02-2008
Geschreven voor: Acer Aspire L5100-TV

Heb hetzelfde probleem als HT mannetje. De PC is inmiddels weggeweest ter reparatie, maar bij terugkomst was het TV beeld nog steeds even slecht. Wordt inmiddels weer opgestuurd voor reparatie. Als dat ook niet werkt breng ook ik hem terug.
Mij heeft trouwen niemand verteld van de serie met slechte TV-tuners. Bij reparatie zet je er dan toch een goede in zou ik zeggen, maar dat is de eerste keer denk ik niet gebeurd.

Verder tevreden over het apparaat.

HT-mannetje 18-02-2008
Geschreven voor: Acer Aspire L5100-TV

Ik heb de L5100-TV gekocht, wil hem als mediacenter pc gaan gebruiken. Deze was helemaal compleet, lekker klein en stil. Klonk goed.

Aansluiten en installeren ging prima. Aansluiting via HDMI op de plasma-tv, geluid via een optische kabel naar de receiver.
Geluid en beeld zijn prima. Draadloos toetsenbord en muis kon ik op 5 meter afstand gebruiken.
De afstandbediening is een genot om te gebruiken in combinatie met Vista Mediacenter of MediaPortal.
De PC is niet helemaal stil, maar stil genoeg om niet irritant te worden. Veel beter dan een grote PC.
Draadloos netwerk werkt ook prima.

Uiteindelijk ging ik de TV-zenders instellen, da t was wel een probleem! Nauwelijks beeld, alleen strepen en storing. Alle splitters en kabels waren ook niet het probleem. Ik heb uiteindelijk de PC direct in de meterkast aan het aansluitpunt van de kabel gehangen. Dat was iets beter, maar nog steeds vreselijk slecht. Mijn oude PC met eenvoudige pinnacle TV-kaart is wel goed op dezelfde aansluiting.

De leverancier gaf aan dat Acer heeft toegegeven dat er een serie met slechte TV-tuner is, hij is inmiddels teruggebracht. Wanneer er een nieuwe serie uitkomt, wil ik dat nog wel proberen, anders moet ik toch zelf een mediacenter-PC in elkaar gaan schroeven. Helaas voor Acer dit keer....

BramBram 21-11-2007
Geschreven voor: Acer Aspire L5100-TV

Super mooi design, sluit naadloos aan bij mijn homecinema set. Je krijgt er een draadloos toetsenbord en muis bij + afstandsbediening voor media centrum. Alle aansluitingen voor de moderne tijd zitten erop hdmi, dvi.
Via draadloos internet binnen 1 minuut aangesloten binnen mijn netwerk.
Echt een aanrader voor iedereen.