ZyXEL NSA310S

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 13 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de ZyXEL NSA310S op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,3

ad-vfitam 01-04-2014
Geschreven voor: ZyXEL NSA310S

In begin is het een beetje moeilijk om er aan te weinen, tot als je meer bekend geraakt met de toestel. Daan gaat het vlotter en je begrijpt dat deze toestel kost elke cent dat ik er voor heb betaald. Het torrent downloaden is heel praktisch. Ik heb hem ingesteld dat hij alleen snachts downloads wanneer ik slaap en heb geen nut in hoge internet snelheid voor surfen of spellen. Eindelijk alles is een plaats en heb altijd toegang tot alle bestaanden. Films bekijken vanuit mijn TV. Fotos bekijken vanuit mijn tablet. Backupen van al mijn toestellen.

Natsnebki 02-01-2014
Geschreven voor: ZyXEL NSA310S

Wie kijkt er niet eens graag een serie of een film? Wie heeft er ondertussen nog geen externe harde schijf vol films en series in de kast liggen? Dat werkt allemaal goed zolang je op de pc of de laptop en aan je bureau zit. Maar eens in je bed of in de zetel wordt het lastig...

Verder heb ik zoals velen een tv in de slaapkamer en in de living, beide voorzien van een Media Player. Dus heb ik gedurende enkele jaren, om de paar dagen mijn harde schijf aan de pc verbonden, een serie of film op de USB Stick gekopieerd, op de Media Player aangesloten en dan was kijken mogelijk.

Ondertussen zijn ook de tablet en de smartphone erbij gekomen (met respectievelijk 32Gb en 8GB) waarop een aflevering kijken leuk zou zijn, maar ook hier komt er regelmatig aansluit en kopieerwerk bij kijken wegens het plaatsgebrek.

Herkenbaar?
Dit moet toch makkelijker kunnen dacht ik. De oplossing: NAS

Ik was al maanden aan het overwegen om een NAS aan te schaffen, maar wat me tegenhield was: De prijs! Gelukkig kwam Ibood met een onweerstaanbaar aanbod, nl. deze ZyXEL NSA-310S voor slechts €49,95 (+ €5,95 verz) de veegde zo laatste twijfels weg.

Doos open, apparaat en plannetje (makkelijker dan een ikea rekje) bekeken, externe harde schijf uit zijn behuizing gevezen en in de nas laten zakken, nas terug toe, kabeltjes (power en netwerk) erin, en onder de trap, naast de modem geplaatst. Blauw licht brandde na enkele seconden, en volgens het plannetje was dit goed nieuws. Joepie!

Weet wel dat de NAS de harde schijf formatteert, en dat je dus een backup van je data moet hebben.

Bijgeleverde CD-rom stak ik in de laptop, installatie van de software kon niet eenvoudiger, en voor ik het goed door had was alles geïnstalleerd en klaar voor gebruik.

Onder Network in Explorer vond ik de nas en ik kon gaan kopiëren. In de software zit ook tooltje om te kopiëren, maar ik wou graag het overzicht en mijn persoonlijke folderstructuur behouden. Op de Desktop (LAN) aan zo'n 25 Mbps, de laptop (WIFI) haalde 15 Mbps. Niet snel, maar dit hoef je natuurlijk maar één keer te doen.

Vanaf nu kijk ik met laptops, desktop, tv's, tablet en smartphones naar al mijn series en films zonder probleem, zonder kopiëren, zonder kabels in de nek of tussen de benen, op toilet of in de garage, enz... De tv in de living is een smart-tv, die heeft zelf toegang tot de nas. De andere heeft een netwerk-media-player aangesloten, en kan zo aan de NAS.

Mijn Dropbox account wordt automatisch gesynchroniseerd, dus alle foto's die met de smartphone neem staan enkele seconden later veilig op de nas. Ook dit was snel geconfigureerd, alle software is aanwezig, in enkele klikken heb je het gevonden.

Ik kan direct van op de nas uploaden naar YouTube of Flickr (ik heb enkel Youtube getest, en dit werkt zeer goed).

Over de vele andere mogelijkheden ga ik niet uitweiden, hiervoor is er een duidelijke handleiding online te vinden.

Torrents direct naar de NAS downloaden kan, maar dat doe ik niet want dat is illegaal (°¿*).

Ik heb een externe harde schijf met dezelfde capaciteit aan de usb poort verbonden, en met de uitwendige toets aan de buitenkant van het apparaat wordt er automatisch gesynchroniseerd. In de software kan je dit ook, met meer mogelijkheden: richting bepalen, folders kieren enz... Hierdoor is er RAID-1 ontstaan, en is je data veilig, ook al zou er een harde schrijf crashen.

In een notendop: Prima apparaat dat doet wat het moet doen. Streamen, backup, download, upload, allemaal makkelijk te configureren en voor een spotprijs.

Groeten,
Een tevreden ZyXEL NSA-310S eigenaar.

filipdb 30-12-2013
Geschreven voor: ZyXEL NSA310S

Ik had al een tijd een NEATGEAR NAS en ik kreeg die maar niet aan de praat. Hierdoor had ik nog een ongebruikte externe harde schijf liggen.

Direct na de levering, deze harde schijf erin gestoken. Na een tijd wachten was alles operationeel.

Soms vind ik de NAS een beetje traag. Er zijn wel veel mogelijkheden, maar de dropbox functionaliteit krijg ik via mijn Mac niet aan de praat.

gini77 28-12-2013
Geschreven voor: ZyXEL NSA310S

werkt best goed, wordt zelfs herkend door mac in netwerk meegeleverde software is ook wel handig in gebruik en instalatie

benvan45 29-12-2013

En hoe is de snelheid?

drjoachim 27-12-2013
Geschreven voor: ZyXEL NSA310S

Heel makkelijk toestel. Aanrader als `beginners` nas.
Twonky media server is vrij basic maar doet wat hij moet doen. Enige nadeel zijn ondertitels. Deze worden niet mee afgespeeld door mijn Ps3 als het gaat over externe ondertitels. Voordelen wegen daar echter tegen op: kan zowel op tablet, gsm als ook gewoon op pc overal aan mijn files. Zelf indien ik me buitenshuis bevind dankzij de ftp server. Ook beschikt de zyxel over een ingebouwde dowload service waarmee je van overal downloads kan starten (torrents gebasseerd). Al bij al een lichtgewicht onder de nas-toestellen aangezien hij maar ruimte heeft voor 1 harde schijf, maar voor zo een lage prijs kan je eigenlijk niets verkeerds doen!

9/10 voor de mogelijkheden vr die prijs
7/10 als je het vergelijkt met andere duurdere nas-toestellen