iiyama ProLite X2377HDS-1

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de iiyama ProLite X2377HDS-1 op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,4

troef007 27-02-2013
Geschreven voor: iiyama ProLite X2377HDS-1

Onlangs 2 van deze schermen aangekocht, bij installatie blijkt dat beide schermen een defecte pixel hebben (één constant rood en één constant groen). Na geïnformeerd te hebben in de winkel blijkt dat dit "normaal" is en deze monitors niet worden omgeruild, dit zou alleen gebeuren indien er meer dan 5 pixels stuk zijn. Dit staat blijkbaar ook zo vermeld in de "PIXEL POLICY" van Iiyama. Na contact met de IIYAMA helpdeks vragen ze mij om foto's te nemen van de schermen, alhoewel ik duidelijk vermelde dat er slechts 1 defecte pixel per scherm was. Toch maar gedaan, je weet maar nooit, maar dan krijg je een mailtje terug met in dikke vette rode letters hun PIXEL POLICY...

PIXEL POLICY IIYAMA;
Een LCD monitor is opgebouwd uit miljoenen pixels (beeldpunten). Een pixeldefect treedt op, als een pixel (in de kleur rood, groen of blauw) continue blijft branden of juist niet oplicht. In de praktijk is een defecte pixel nauwelijks zichtbaar met het blote oog. Het belemmert dan ook geenszins de functionaliteit van de monitor. Iiyama zal echter een LCD monitor omruilen of repareren wanneer er meer dan 5 pixels (rood, groen of blauw) stuk zijn. Een compleet witte pixel bestaat uit drie kapotte (gekleurde) pixels.

Dat een defecte pixel nauwelijks zichtbaar is met het blote oog is trouwens pertinent onwaar, je hebt er zeker geen vergrootglas voor nodig. 5 defecte pixels heeft vermoedelijk meer weg van een kerstboom dan van een monitor. Indien u dus op zoek bent naar een monitor zonder gebreken dan kunt u beter een ander merk kiezen, maar let op, er zijn meerdere merken die dezelfde "PIXEL POLICY" gebruiken (ik heb dus ondertussen wat onderzoekwerk verricht, had ik beter voor de aankoop gedaan!). Zoek op de website van de fabrikant naar "PIXEL POLICY", er bestaat hier trouwens een norm voor, zijnde de ISO 9241-307 standaard. Dit zou een verplichting moeten zijn om dit op de verpakking te vermelden!

LukR 19-01-2013
Geschreven voor: iiyama ProLite X2377HDS-1

Dit IPS-scherm aangekocht om foto's te kunnen bewerken (wilde niet meer geld uitgeven aan meer gesofisticeerde exemplaren met meer instelmogelijkheden). De kleuren zijn erg goed, en het verschil voor en na callibratie met de Spyder 3 is minimaal. De instellingen af fabriek zijn dus erg goed. Het scherm valt ook op door zijn hoge helderheid.
Na instelling van het scherm op de hoogste resolutie, krijg je perfecte aflijning van alle objecten (tekst en beeld).
De klank is wat je van 2x 1.5 watt mag verwachten : minimaal, maar daar koop jet dit scherm ook niet voor.
Het stroomverbruik is zoals gespecifieerd met een zeer laag verbruik in standby.
Alles samen een goede P/K verhouding voor een IPS scherm vind ik, en perfect voor mijn amateur fotobewerking in Lightroom.
Ik heb ondertussen een tweede exemplaar besteld !