Philips Brilliance LCD-monitor met Ambiglow 278C4QHSN

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Philips Brilliance LCD-monitor met Ambiglow 278C4QHSN op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Alfr4d 27-12-2013

De beeldrand is 12 millimeter. De voorkant heeft geen opstaande rand wat een goed idee is. Die kan ook niet glimmen omdat deze grotendeels een deel van het scherm is.

De monitor staat 9,5 cm hoog, het beeld zelf van 12 cm tot 45,5 cm hoog. De monitor is 62 cm breed en 68 cm in diagonaal. Het is erg ondiep maar de stekker zit er wel recht achterin. Ze zijn er dus gemakkelijk in te steken. De voet is 31 bij 19,5. Minimale kijkafstand zal om en nabij de meter zijn.

Lekken van het scherm-licht heb ik eigenlijk niet gezien en bij signaal is het getoonde zwart mooi donker. Bedenk wel dat de kijkhoek een mat scherm dat donker is gemakkelijk iets kan laten oplichten. Bij het inschakelen, net als de Philips TV's, wordt het scherm kort zeer fel blauw en de tien back-lights daarbij ook. De Ambilight lampen kunnen verder overigens alleen tinten van helder licht tonen. Bij flitsen zag ik wel eens fellere kleuren dus staat het zo afgesteld. Ik laat deze lampen gewoon aan en ervaar het als toegevoegde waarde. Een betere achtergrond-verlichting kan je niet wensen. In het licht herken je altijd wel iets van de kleur die op het scherm te zien is. Voor leuk of meer spektakel heb je een ander Ambilight systeem nodig dat een verlengstuk van het beeld kan worden. De één vierde seconde reactietijd van het licht is geen probleem voor mij. Ze zijn alleen wel erg fel aan de ogen voor wanneer je ook achter de monitor komt. De intensiteit is gemakkelijk te wijzigen. De kleine ronde knopjes zijn eenvoudig te bedienen. Het status lampje is de kleinste in zijn soort en zie je alleen wanneer je het zoekt.

De monitor was echt onmogelijk goed in te stellen tot ik er achter kwam dat je in het menu sRGB kan selecteren, dit is een afspraak over hoe kleuren moeten worden getoond. Toen pas zag ik mooie en heldere kleuren die ruim voldoende zouden moeten zijn. Er is een goede kleurscheiding, contrast en helderheid. Scherpte vind ik voldoende bruikbaar, in elk geval geen schaduwen, ghosting of andere rare details.

Het is zeker een goed scherm voor wanneer het beeld groot moet, waarop het niet storend is om ook laag resolutie video te moeten bekijken want het is altijd fijn om een breed beeld voor je te hebben maar soms wat vermoeiend.

Er is een stuurprogramma bij "DT_Startup" van Portrait Displays dat het beeld negen keer uit laat gaan bij het opstarten van Windows. Dit programma deelt de desktop op in allerlei verschillende delen waar vensters vanzelf in passen als ze daarnaartoe worden gesleept. Als je vensters niet langs de kant en in de hoeken wilt hebben staan, dan kan je dit beter uitschakelen bij Opstarten (de "msconfig" opdracht onder Windows) of niet installeren. Ook installeert het stuurprogramma PivotSoftware en 90 graden draaien kan de monitor dus niet.

Er is een gelijk monitor model dat ook 3D films en spelen kan laten zien.

Behalve over de beeldkwaliteit en de algehele ervaring van zo een breed scherm, ben ik bijzonder tevreden over het energieverbruik. De monitor zelf blijft overal koel en de langwerpige adapter in het snoer wordt niet meer dan dubbel handwarm. Hierdoor verdient de aanschaf zich gedeeltelijk wel weer terug. Mijn vorige platte 22 inch LCD scherm verbruikte toch zeker het dubbele aan stroom.

Qocel 17-11-2013

Beeldscherm nu enkele weken in bezit en gebruikt in combinatie met een laptop. Ik ben geen hardware expert, maar kan wel mijn mening als gebruiker geven.
De beeldkwaliteit vind ik echt super, mooi beeld wat na installatie van het handige programma SmartControl helemaal naar je hand te zetten is. Na het aansluiten op mijn laptop vond ik de kleuren namelijk in eerste instantie niet mooi helder en ook viel er een deel van mijn beeld weg aan de bovenkant. Na gebruik van de wizard in SmartControl waren deze problemen verholpen en zoals gezegd is het echt een mooi strak en helder beeld.
Het beeldscherm zelf heeft een 'matte' uitstraling waardoor het beeld totaal niet spiegelt/glimt. Ook vind ik het scherm rustig voor mijn ogen, het is prettig om (lange tijd) naar te kijken
Het beeldscherm heeft buiten de 'normale' beeldschermaansluiting, 3 HDMI aansluitingen wat in mijn geval van pas komt, omdat ik later zowel mijn desktop als mijn Xbox op het scherm aan wil sluiten. Verder beschikt het scherm over een Ambiglow functie wat te vergelijken is met Ambilight op de Philips tv's. Dit is verder geen noodzakelijke functie, maar ik vind het erg mooi en het geeft met een witte muur als achtergrond een mooi effect. Een mogelijkheid die ontbreekt en wat mij betreft wel toegevoegd had mogen worden is het in hoogte verstellen van het beeldscherm.
De vormgeving van het scherm is in zwart hoogglans, wat ik persoonlijk erg mooi vind. De rand om het scherm is heel dun (2-3mm), maar als het scherm aan staat, dan blijkt er een zwarte rand om het beeld heen te zitten, waarmee de rand om het scherm totaal op ongeveer een centimeter komt. Dit is niet storend, maar dit had ik in eerste instantie niet verwacht.

Kortom een erg mooi beeldscherm, zowel het beeld als het uiterlijk met een leuke extra in de vorm van Ambiglow.

Edotje 15-11-2013

Het beeld is super! Goed helder en mooie kleuren. Je kan kiezen tussen verschillende standen, Game, office, movie enzovoort. de ambiglow is leuk bij het gamen.
Nadelen, je kan de monitor niet draaien of omhoog of naar beneden plaatsen. en er zit geen VESA aansluiting op dus een andere voet kan je er niet voor kopen en je kan de monitor ook niet ophangen.

basje_321 15-11-2013

Ik heb dit beeldscherm nu al een maandje en het is gewoon een top beeldscherm.
Het beeldkwaliteit vind ik gewoon super, niks aan te klagen.
Ik heb "Mogelijkheden" een 8 gegeven omdat ik vind dat er genoeg mogelijk heden zijn, maar ik vind het jammer dat je de lichten achterop het beeldscherm niet uit kunt zetten, als dit wel had gekund had ik een 9 of een 10 gegeven.

Verders vind ik dit beeldscherm gewoon geweldig en is dit een van de betere dingen die ik heb gekocht de laatste tijd!

Biegstra 15-11-2013

Strak vormgegeven monitor met dunne rand en mooi beeld. Uitstekende projs kwalitietverhouding. Goed verstelbaar. Jammer dat niet in hoogte valt te verstellen.

R.S.2013 15-11-2013

Sinds een aantal weken in het bezit van deze monitor welke ik vrij intensief gebruik.

Monitor is voor mij primair bedoelt als all-round monitor met gamen (geen professionele foto-video bewerking).

Beeldkwaliteit:
- Kleurweergave is perfect, geeft heel natuurlijk kleuren weer en volgens de presents kan ik eenvoudig goed toepasbare settings instellen. Ik heb de monitor niet hoeven te calibreren. Iets wat ik bij al mijn monitoren tot nu toe wel steeds heb moeten doen.
- Grijs/zwartwaarden: Zijn redelijk goed te noemen, het is wel een top-bottom edg-led monitor, wat wil zeggen dat het licht dat het scherm (naar voren, dus via de het beeld) produceert afkomstig is van een rij ledjes aan de bovenkant en een rij aan de onderkant. Je ziet dus ook dat het scherm aan de boven en de onderkant iets lichter is dan in het middel. Heel normaal en in lijn met de huidige generatie monitoren. Wil je dit niet zal je moeten uitwijken naar een full-led scherm, maar dat is eigenlijk een heel andere prijscategorie. Al met al prima, heb het zelf wel eens beter gezien moet ik zeggen, zeker met helderheid boven de 90%. Zet je de monitor in de ECO of OFFICE stand doet zich dit fenomeen helemaal niet voor.

Mogelijkheden:
- AMBIGLOW: leuke extra; werkt ontzettend goed tegen een witte vlakke muur. De monitor produceert genoeg licht aan de achterkant zodat je ook in het 'donker' heel prettig kunt werken. Echt een heel groot pluspunt. Dit is wel alleen het geval wanneer we de monitor vastzetten op de 'daglicht' stand. De leds stralen dan licht uit dat overeenkomt qua kleur, met daglicht (6500K) De Ambilight functionaliteit, waarbij de leds meekleuren met het scherm werkt gewoon TE TRAAG om effectief te zijn. Stel je scherm wordt groen, pas 1 seconde later worden de lampjes groen. Eigenlijk loop je hiermee continue vervelend achter. Jammer is ook dat je de vaste kleur stand niet kan aanpassen, het is alleen de 6500K stand, je kan de monitor dus niet vastzetten op bijvoorbeeld alleen blauw. Erg jammer, zou een leuke extra zijn geweest.
- Andere mogelijkheden: Tja het is een monitor; leuk is dat hij meerdere HDMI ingangen heeft en EEN audio uitgang. Dus als je bijvoorbeeld je PC en je LAPTOP aangesloten hebt, dat het geluid dat via HDMI binnenkomt, via de audio uitgang, automatisch meeschakelt over je speakers/headset.

Vormgeving:
Strak vormgegeven monitor, de beezels hadden wat mij betreft wel een stuk dunner gemogen. Het lijkt op het eerste oog heel dun, maar het scherm zit verder naar binnen dan in eerste instantie zou verwachten. De randen zijn toch ruim 1 cm rondom.

Knoppen:
Voor de bedieningsknoppen wil ik een apart kopje maken; die zijn eigenlijk heel slecht te noemen. Aan de onderkant van het scherm zit een rij van 5 knoppen waarvan je maar op de tast moet voelen en gokken wat ze doen. Het zijn dan knoppen van het formaat 'bovenkant rietje': klein dus. De monitor is groot zat om hier een set fatsoenlijke knoppen op te zetten. Ik denk ook dat middels een logische structuur het menu bediend had kunnen worden met 1 kruis knop (links,rechts,onder,boven).

Al met al; beeld en functionaliteit niets over te klagen. In deze prijscategorie krijg je de AMBIGLOW functionaliteit er eigenlijk gratis bij, maar dit had wel nog wat beter uitgewerkt kunnen worden om het echt tot iets unieks te maken. Ik durft wel te zeggen dat voor de prijs en het formaat dit momenteel de beste monitor is die je kan kopen. Vergelijkbaar, maar in mijn optiek veel beter dan een Dell UH27xx die toch ook hoog aangeschreven staat, waarmee ik ook dagelijks werk.

R.S.2013 15-11-2013

BEELDKWALITEIT