Toshiba Qosmio X300-112

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Toshiba Qosmio X300-112 op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Endy 06-10-2008
Geschreven voor: Toshiba Qosmio X300-112

Review Tosiba qosmio X300-112

Deze week heb ik de Toshiba Qosmio X300-112 gekocht.
Hieronder volgt een korte uitleg m.b.t de betreffende onderdelen:

- Verpakking algemeen: Voldoende

De notebook zit goed verpakt in een stevige rode kartonnen doos.
In de doos zijn de notebook en een kartonnen verpakking(met adapter, manual etc) gescheiden
verpakt.

Verpakking notebook;
de notebook zit in een plastic folie verpakt. Als deze wordt verwijderd
dan zit er om de notebook nog een zachte beschermcover(nonwoven tissue)
Tussen het LCD scherm en de notebook zit ook een zelfde nonwoven tissue ter bescherming
van het scherm

Inhoud kartonnen bijgesloten kartonnen doos;
Adapter, garantievouchers, beknopte en uitgebreide manuals in diverse talen, doekje om het scherm mee schoon te maken

- featureset: Zeer goed

De personen die deze laptop aan zullen schaffen zijn waarschijnlijk mensen die graag ermee
willen gamen. De laptop voldoet met de CPU Intel Core 2 Extreme Mobile X9100 3,06 Ghz) en de geforce 9800M gtx met 1024 Mb DDR3 geheugen ruimschoots
om de huidige games op een goede framerate te kunnen spelen.

Het design van de notebook is voor mij een de weinige waarvan ik kan zeggen dat ik het
echt mooi vindt, het blijft natuurlijk een persoonlijke smaak.

Verder betreft het geluid een Harman Kardon 4.1 speakerset met een subwoofer! aan de
onderkant van de notebook. Dit geluid is, zeker voor een notebook, erg goed te noemen.

Natuurlijk zijn er ook andere features en ook deze zijn zeker noemenswaardig.
-HDMI-CEC (REGZA-Link) ondersteuning voor 1080p signaal
-firewire aansluiting, 4 USB poorten(waarvan 2 sleep and charge),
Esata aansluiting, Bluetooth 2.1, expresscard 54, en 1Gbps LAN

- Prestaties: Zeer goed

Even ter verduidelijking; De prestaties die de notebook totaal neerzet om als game eenheid te
functioneren is zeer goed.
Dat is waarop ik de score heb gebaseerd

Afgaande op de losse componenten;
*De 2 aanwezige harddisken(geen raid mode mogelijk) zijn met 5400 rpm niet de snelste, maar
voldoen voor lees/schrijfbewerkingen ruimschoots.
* Webcam
Dit type(Chicony 2.0) levert redelijk beeld bij daglicht, naarmate er kunstmatig licht wordt gebruikt
is de weergave een stuk minder en vertoont het de videoweergave meer ruis en te donkere
beelden.

LET OP:Erkend probleem webcam constructiefoutrkend probleem webcam constructiefout

Iedereen die dit type notebook koopt zal hier hetzelfde probleem ondervinden als ik heb ervaren:
De Chicony webcam zit ingebouwd in de rand van het TFT panel. Dit type webcam bevat
natuurlijk de lens en een blauwe LED links hiervan gepositioneerd.

Tijdens het gebruik van de webcam kwam ik erachter dat er vooral in een minder lichte omgeving
(bv s'avonds) een blauwe waas in de rechteronderhoek zichtbaar was met de videoweergave
software van Chicony.
Na wat uitzoeken blijkt dat het blauwe LED-je vanuit de binnenkant van de behuizing van het
TFT paneel licht verspreidt langs de webcam lens. Dit is mogelijk omdat de lens niet goed aansluit
op de voorkant van de behuizing.
Dit is goed te zien op de foto van de officiele site van Toshiba zelf:

Ik heb dit aangekaart bij Toshiba repaircenter Nederland en het blijkt een constructiefout te zijn.
Ze hebben dit probleem met hoge prioriteit bij de Toshiba fabriek aangegeven waar dit model nu
wordt gemaakt en daar zal een aanpassing worden gemaakt voor dit probleem.
Aangaande mijn laptop; Het probleem is opgelost door Toshiba Repaircenter.
Zij hebben het paneel opengemaakt en er een 'wand' tussen de LED en de webcam lens gemaakt
met behulp van wat materiaal(tape waarschijnlijk).

Aangaande de chicony Webcam nog even samengevat:
Mensen die model nu willen aanschaffen zullen er rekening mee moeten houden dat ze dus een
model kopen waar dit probleem nog bij speelt!

* processor: CPU Intel Core 2 Extreme Mobile X9100 3,06 Ghz,Front Side Bus : 1066 MHz
2nd level cache : 6 MB. Zeer snelle CPU,zeer goed.

* Geheugen, merk niet bekend: 4Gbyte / 1066Mhz DDR3 ram. Het betreft 2 modules van 2 Gb.
Meer informatie m.b.t merk kan ik hier niet over verstrekken.

* Scherm, merk onbekend, Transflective TFT, 17 inch 1680x1050 (WSXGA+).
Dit type scherm lijkt op de glossy screens die nu op veel laptopmodellen wordt gebruikt maar
heeft een verschil.
Met direct zonlicht levert een glossy scherm meestal moeilijker een helder beeld op.
Dit type heeft daar veel minder last van daar het scherm zonlicht op een bepaalde manier
gebruikt waardoor dit effect teniet wordt gedaan. Meer info, zoek even op het www.

- Bouwkwaliteit en robuustheid: Goed

Het chassis van de notebook is in eerste oogopslag goed te noemen. Geen dunne plastic
behuizingen o.i.d zijn gebruikt. Als de notebook wordt opgepakt is duidelijk een stevige behuizing
merkbaar.

Ook het TFT scherm is robuust afgewerkt in een sterk frame. Het scharnier is uitgevoerd over
bijna de gehele lengte van de notebook en dit komt de stevigheid alleen maar ten goede.
1 nadeel. het scherm is wat zwaar te openen.

- ergonomie; Voldoende

Een toetsenbord met numeriek deel ernaast geplaatst is zeker prettig werken.
Nadeel is wel dat de notebook vrij hoog is en je polsen onnodig worden belast bij langdurig
gebruik. Daarnaast hang je met typen nog wel eens op/over de voorste speaker van de notebook
en dat is niet echt handig.

- Warmte- en geluidsproductie: Laag

Wat betreft geluidsproductie heb ik nog geen enkele game notebook meegemaakt
die een nette geluidsproductie aanhoudt tijdens een behoorlijke belasting waarbij de fans gaan
draaien. De Tosiba qosmio X300-112 behaalt echter een zeer acceptabele geluidsproductie.
De geluidsproductie blijft onder een acceptabel niveau als alle fan's ingeschakeld zijn.
Dit is dus waarneembaar maar zeer zeker niet hinderlijk.

Aangaande de warmteproductie. Er komt aan de achterkant uit een zeer brede heat uitlaat
veel warmte vrij, aangezien het uit te wisselen oppervlak zeer groot is, valt de temperatuur zeer
goed mee. Ook op de notebook wordt het toetsenbord niet wezenlijk warmer.

- Mobiliteit en accuduur: Slecht

*mobiliteit:
Dit 17 inch model is met zijn afmetingen zelfs groter dan andere 17 inch laptops.
Het type is ook wat dikker / hoger qua afmeting.

Dit type notebook is dus niet zo eenvoudig snel overal mee naar toe te nemen.
Aangezien er bij de laptop geen notebooktas wordt meegeleverd ben je dus genoodzaakt zelf
een tas / koffer te regelen.

Aangezien ik de voorkeur geef aan een koffer kwam ik al snel tot de conclusie dat de standaard
te leveren 17 inch aluminium notebookkoffers de notebook met adapter niet kunnen opbergen.

Om deze redenen heb ik nu een maatwerk koffer besteld zodat ik de notebook toch nog veilig kan vervoeren.

*Accuduur:

Voor dit type notebook kan bij normaal internetgebruik ongeveer 70-75 minuten worden gewerkt
voordat de accu helemaal leeg is. Natuurlijk niet echt goed te noemen maar dat is nu eenmaal het
geval bij een game notebook.

Prijs: Goed

De prijs is goed te noemen in het opzicht van wat er wordt geleverd aan hardware.
De gebruikte hardware is overwegend van degelijke kwaliteit en zet ook nog behoorlijke
prestaties aangaande games op een hoge kwaliteitsinstelling.

Natuurlijk is het bedrag fors en zal niet iedereen dit uit willen geven.
Dat blijft nog altijd een persoonlijke keuze, mocht iemand het geld willen besteden aan een game
notebook dan is deze qua degelijkheid / prijs/ kwaliteit zeker nog eerder aan te bevelen dan
andere bekende game notebooks van bekende fabrikanten.

Positieve eigenschappen:
+ Snelle CPU
+ Nvidia geforce 9800 M gtx 1024 Mb DDR3
+ Zeer mooi design
+ Goed Prijs / kwaliteit verhouding
+ Harman Kardon 4.1 speakerset met Subwoofer!

Negatieve eigenschappen:
- Chicony Webcam probleem / constructiefout