Krups XP5280 zwart, zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Krups XP5280 zwart, zilver op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,5

Eyecom 30-03-2014
Geschreven voor: Krups XP5280 zwart, zilver

De opzet van het apparaat is goed. ER kunnen zelfs senseo pads in (beetje duwen). Jammer dat hij niet goed geconstrueerd is.
Eerste apparaat gaf het stoompijpje het stoompijpje net op na 6 maanden. Ook de grote draaiknop sluit niet goed. Na vervanging door een nieuwe apparaat na 4 maanden weer hetzelfde euvel. Lijkt een constructie fout, dus geen kruid tegen gewassen. Jammer want de opzet van het apparaat is goed en gemakkelijk.

Ondersteboven 04-02-2012
Geschreven voor: Krups XP5280 zwart, zilver

Slechte machine. Een espresso-apparaat behoort redelijk warme espresso te produceren. Dat kan deze machine niet. De espresso is erg lauw en de suggestie van Krups om de machine eerst een keer te laten lopen zonder koffie is erg onpraktisch en heeft nauwelijks resultaat. De espresso blijft veel te lauw.
Zonde van de aankoop.

AchterhoekseBoer 18-10-2011
Geschreven voor: Krups XP5280 zwart, zilver

Eerste ervaring met een machine als deze.
Koffie smaak viel erg tegen.
Opschuim functie werkte niet.
Nu gekozen voor Nivona,duurder,maar de koffie smaakt en alles werkt naar behoren.

XP5280AD 29-06-2011

KRUPS XP5280 Espressoapparaat.

Een paar budget Espresso machines later ben ik nu in het bezit van de Krups xp5280.
Ik heb een bewuste keuze gedaan door mijn wensenlijstje uit te voeren.

1 … het heeft een Piston machine te zijn (geen vol automaat).
2 … Heeft (natuurlijk) Hele goede espresso koffie te maken.
3 … gemakkelijk te bedienen.
4 … Automatisch functie (stop) voor waterhoeveelheid per 1 of 2 kopjes.
5 … Eenvoudig schoon te maken.
6 … Goede kwaliteit materiaal.
7 … Gemalen koffie en ESE servings pad,s (POD)
8 … en het oog wil ook wat.
9 … Geschikt voor mijn budget portemonnee.

Aan de bovenstaande punten voldoet deze machine voor mij prima!

Het is een piston machine waarvan deze heel prettig werkt.
In de houder kan gemalen koffie, ESE servings pad's en zelfs Senseo pad's gebruiken worden.
Zonder wisseling van filters enz… Dus erg gebruikersvriendelijk.
Koffie verwijderen uit de houder gaat simpel met een drukknop en is het slaan overbodig geworden.
Aanstampen (tampen) van de koffie is ook overbodig en gebeurt automatisch op het moment als de houder geplaatst wordt en zover mogelijk naar rechts wordt gedraaid.

De koffie die er uit komt is erg goed. Uitaard is dat ook afhankelijk (in de eerste plaats) van de gebruikte koffie.
Is best erg heet alhoewel het aan te raden is om voor te verwarmen.

De bediening is eenvoudig.
Bij gebruik van gemalen koffie de piston vullen en aan de machine hangen.
Door hard /zacht naar rechts te draaien wordt de koffie automatisch aangedrukt.
Een druk op het knopje 1 of 2 kopjes koffie en het water loopt en stopt automatisch als het klaar is.
Dus halfautomatische functie en dat is mooi meegenomen.

Inplaats van losse koffie gebruik ik ook ESE servings pad's (pod) en ben ik erg verrast over de goede kwaliteit van de koffie.
Ik heb een proefpakket met 30 verschillende soorten en stuk voor stuk is het genieten.
Met pads is het erg schoon werken en als ze stuk voor stuk verpakt zijn (die gebruik ik) hebben ze zelfs een houdbaarheid van meer dan 1 jaar.

De Senseo Pad's kan gebruikt worden maar heb ik niet getest. Sorry, ik heb zo mijn voorkeur.
Maar misschien dat de visite zelf zijn of haar padje meeneemt omdat ze nu eenmaal liefhebber zijn..
Ik kan ze dan plezieren met een Senseobakje wat onder een druk van 15 bar waarschijnlijk beter te drinken is dan bij hen thuis.

De automatische stop-functie voor waterhoeveelheid per kopje(s) is zelf te programmeren en dat gaat eenvoudig en snel.
Heet water voor b.v. thee kan eenvoudig worden getapt door de kraan open te draaien.
Na een hele slag wordt automatisch een pomp gestart en komt er heet water uit het pijpje.

Dit pijpje wordt ook gebruikt voor het opschuimen van melk en werkt erg goed.
Even op het stoomknopje drukken en het pijpje in de melk houden.
Er wordt ook een extra slangetje geleverd met en kleine unit om direct uit een pak melk naar het kopje te schuimen.
Deze heeft twee standen n.m.l. Cappuccino en Machiato. Heb ik niet uitgeprobeerd.

Zelf gebruik ik een zeer goede elektrische opschuimer (Severin SM 9684).

Aan de buitenkant is geen enkele zicht op de inhoud van de watertank.
Klepje open en van bovenaf kijken geeft een schatting. Als de watertank leeg is, knipperen de 4 tiptoetsen tegelijkertijd.
Om dit te voorkomen, is het aan te bevelen om ongeveer na tien kopjes koffie de tank weer te vullen.
Zelf gebruik ik maximaal per keer 6 kopjes en plaats altijd een volle tank met vers water.

Schoonmaken is zeer eenvoudig.
Na gebruik een beetje water tappen zonder koffie en laat dat lopen in b.v. een kan en niet in het lekbakje. (zie onder bij lekwater).
Piston goed afspoelen onder de kraan en eventueel stoompijpje schoon spoelen.

Ik vind dat deze machine er mooi uitziet maar uiteraard is dat heel persoonlijk.
Hij ziet er degelijk uit en voelt ook zo.
Ik kan de piston plaatsen of verwijderen zonder dat ik de machine met de andere hand heb tegen te houden.
Zo stevig staat hij op mijn eetkamer tafel.

Prijsprestatie vind ik erg goed. Ik betaalde er € 175,00 voor.
Mijn ervaring met Krups is tot nu toe zeer goed en hoop hier nog jaren plezier aan te beleven.

Zoals U kunt lezen, ben ik erg positief over deze machine maar er is ook een minpunt.
En dat is het lekwater wat het lekbakje vult..

Dus nog even een klein vervolg...

Lekt deze machine of is het een bewuste keuze van de Krups ingenieurs?
Bij het zetten van een kopje espresso koffie gebruikt de machine MIJN lekbakje voor ZIJN water.
We hebben een kleine test gedaan en 11 kopjes espresso gezet van 35 ml.

1250 ml Waterreservoir.
11 kopjes espresso van 35 ml per tank.

250 ml kan er in het Lekbakje.
220 ml Lekwater per tank. Is 6 a 7 kopjes Espresso van 35 ml gaat naar het lekbakje.

Hoewel ik altijd het idee had dat lekbakjes zijn om mijn gemorste op te vangen, blijkt het hier voornamelijk door de machine zelf gebruikt te worden.
Ik heb dit bij andere thuis-espressomachines (nog) niet meegemaakt.

Op het internet heb ik dit al eerder gelezen over de Krups XP52 serie maar kreeg meestal een melding dat de machine omgeruild is en verder geen last meer heeft.
Dus schijnbaar kan het wel goed.

Overigens is het lekbakje in dit geval wel erg klein.
Max. 200 ml is te doen maar zeker niet meer als je er mee gaat wandelen.
Ik loop met dat bloedhete water van de kamer naar de keuken.
Overigens zal het misschien wel groot genoeg zijn wanneer het als een gewone lekbakje gebruikt kon worden.

Ik heb het Krups gemeld en ben in afwachting van hun antwoordt c.q. oplossing.

Conclusie:
Een mooie, goede, stevige volwaardige Espresso machine met extra elektronische functies zoals waterstop.
Voor mij als budget gebruiker nog best te doen alhoewel het de boven grens is.
Een aanrader!

brekelmans 29-01-2010
Geschreven voor: Krups XP5280 zwart, zilver

Na overlijden van mijn 4 jaar oude Krups xp5040 (water rechtstreeks naar de lekbak) ben ik even dolende geweest en diverse machines geprobeerd o.a. Rancilio Silvia (inmiddels weer van de hand gedaan, zie mijn recentie op deze site) en meest recent de Saeco Aroma. Via marktplaats kwam ik vervolgens aan een vrijwel nieuwe Krups xp 5280. Ik was altijd al gecharmeerd van de Krups vanwege het gemak en de goede kwaliteit van de espresso (ik drink alleen espresso; de melkopschuimfunktie gebruik ik niet). De Krups XP5280 werkt in grote lijnen hetzelfde als de XP5040, heeft alleen een RVS thermoblok gekregen en een ingebouwde koffie aandruk: de filterhouder drukt bij het indraaien de koffiepoeder tegen de percoleerkop en afhankelijk hoe ver je doordraait word de koffie meer aangedrukt. Deze fool-proof voorziening had voor mij niet gehoeven, het in en uitdraaien van de filterhouder wordt er wat moeizamer door terwijl de “normale” filterhouder uitvoering XP4050 wat mij betreft geen problemen kende. Ik was in gelegenheid om XP5280 en Saeco Aroma direct met elkaar te vergelijken. Met dezelfde koffie (gemalen met Rancilio Rocky op standje 7) produceert de XP5280 een vergelijkbare kwaliteit espresso met ongeveer zelfde hoeveelheid crema. Ik vond het aroma van de XP5280 ietsje voller en tikje minder zuur dan de Saeco maar het verschil is klein. Mogelijk dat de XP5280 ietsje beter presteert door de pre-infusie. Wat wel makkelijker is en een meer konstante koffie kwaliteit geeft is dat de Krups met een druk op knop altijd dezelfde hoeveelheid water levert. Terwijl je dat bij de Saeco zelf moet afmeten wat niet altijd even precies gebeurd omdat na uitschakelen er nog een restant water in de filterhouder moet uitlopen. Ik vond verder dat beide apparaten wat langere tijd moeten opwarmen voor het beste koffie resultaat. Dus aanzetten en wachten tot het thermostaat lampje uitgaat is niet voldoende, beter om het apparaat zo’n 20 minuten te laten opwarmen en daarbij een paar keer water door te laten lopen. Het water reservoir van de Krups (1 liter) is mager en moet wat vaker worden bijgevuld dan van de Saeco (2.2 liter) en ook het lekbakje van de Krups houdt niet over. Over de betrouwbaarheid van de XP5280 is nog niet veel te zeggen. Krups heeft wat dit betreft wel wat goed te maken op het verlies aan goodwill met de xp5040.