La Pavoni Domus Bar Dosata DED rvs

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de La Pavoni Domus Bar Dosata DED rvs op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,8

Jeroen-1971 24-07-2011

Prachtige machine op het aanrecht. Een pistonmachine met ingebouwde bonenmaler. Scheelt weer wat ruimte omdat je genoeg hebt aan 1 apparaat.

Het maken van een goede espresso vereist wel wat oefening. De koffie moet ongeveer 25 seconden doorlopen op 9 bar met 7 gram koffie per kopje. Normaal gesproken zet je 2 kopjes, dus 14 gram op 9 bar ongeveer 25-30 seconden. De variabele is de maalgraad, die per partij koffiebonen weer verschilt. Daarnaast verloopt de molen ook nogal eens spontaan, dus je moet er wel scherp op blijven. Nooit op de automatische piloot koffie zetten, goed blijven kijken wat je doet.

Als je dit onder de knie hebt komt er zeer smakelijke espresso uit de domus bar. Melk opschuimen duurt even, omdat het opwarmen (van onder tot boven het kookpunt) nogal wat tijd kost. Ik heb het standaard pijpje ontmanteld, gewoon met een kaal stoompijpje maak je makkelijker melkschuim dan met het extra 'mantelpijpje'.

Afwerking is erg mooi, RVS behuizing zonder scherpe randen, prachtige klik-klak-tuimelschakelaars en een drukmetertje. De geperforeerde plaatjes voor gemorste koffie gaan gemakkelijk mee in de afwasmachine. Koffie en water bijvullen is een fluitje van een cent. Ook makkelijk is het typische LaPavoni systeem om water dat op de koffiepuck blijft liggen meteen weg te zuigen nadat de koffie is gezet, daardoor is de piston direct te verwijderen zonder dat er koffieprut in het rond spuit.

Apparaat gekocht bij Alleborgh in Abcoude. Zeldzaam goede service. Na een garantie-reparatie kreeg ik het apparaat netjes gepoetst en met een gratis kilo koffie retour 'voor het ongemak'.