Solis 110

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 59 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Solis 110 op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,7

p****@d**************** 19-08-2021

Solis

Geschreven voor: Solis 110

Enorme fiasco, na 3 weken lekte er water uit aan de onderkant, terug naar importeur.
3 weken goed, ellende weer opnieuw.
Ronduit slecht apparaat.

neijenhoff 29-12-2014
Geschreven voor: Solis 110

Ik heb het apparaat nu bijna 5 jaar in mijn bezit en ik ben er nog steeds heel blij mee. Ik gebruik het appraat dagelijks.
Ik heb onlangs problemen gehad met het doorlopen van de koffie en dat bleek te liggen aan het feit dat ik het apparaat nog nooit had ontkalkt. Toen ik dit gedaan had (nooit met azijn doen! maar met de speciale tabletten) liep hij weer perfect door. Ik reinig het apparaat ook regeltmatig naast het ontkalken. Geen last van afbladderen of iets dergelijks. Hij ziet er nog steeds heel mooi uit, ik zou het apparaat zo weer kopen mocht hij het ooit niet meer doen.

neijenhoff 09-12-2012
Geschreven voor: Solis 110

Ik heb deze Solis nu 4 jaar en ik vind het een fijn apparaat.
Een half jaar na aanschaf heb ik een probleem gehad met het doorlopen van de koffie, maar dat viel binnen de garantie en was gratis verholpen. Daarna heb ik er nooit meer problemen mee gehad. Ook de reviews die ik hier lees van het afbladderen van de lade herken ik niet. Ik vind dit apparaat echt een aanrader.

Madero 09-11-2012
Geschreven voor: Solis 110

Ziet er mooi uit. Redelijke espresso maar het apparaat lekt zo verschrikkelijk na dat je om de haver klap de lekbak moet legen. Gebruik van pads werkt nog het beste. Heb inmiddels verschillende soorten koffie gebruikt in verschillende malingen maar het blijft tobben. Bij het legen van de piston zit er niet een droog "blok" koffie in maar natte drap. Ook de water- en koffievlekken op het rooster van de lekbak zijn niet meer weg te poetsen. Ik houd mijn hart vast hoe het apparaat er over een jaar of twee uitziet. Hiervoor een Rancilio Silvia gehad en ik had beter weer een dergelijk apparaat kunnen kopen. Eigenlijk is de boodschap voor adspirant kopers: niet doen

Espresso4Ever 18-11-2011
Geschreven voor: Solis 110

Heb het apparaat nu al 4,5 jaar in gebruik. Qua functie helemaal goed. Qua duurzaamheid echter heel ontevreden. Na een jaar begon het afbladeren rechtonder bij de lekbak. Wat lijkt op een massief aluminium (of zelfs RVS zoals sommigen schijnen te denken) gietstuk is FAKE!. Het bestaat uit zinkgietwerk met daarop geplakt een aluminium-huidje (hoe noem je dat)! Het lekwater vindt blijkbaar zijn weg en zorgt ervoor dat dat huidje loslaat. Dat begon al na een jaar, en is nu zover dat ik bijna zover ben het apparaat weg te doen. Contact met de serviceafdeling leverde op dat ik niet goed voor het apparaat heb gezorgd: het komt volgens de technische dienst door melk die niet is weggehaald. Nou, dat klinkt als typische kletskoek om je met een kluitje hiet riet in te sturen. Een gratis reparatie zit er niet in. Een betaalde reparatie doe ik zeker niet: de verhalen over 8 weken wachten houden me tegen, nog afgezien van de kosten van op- en neersturen en de reparatie zelf (door figuren die vinden dat het een melk-probleem is %$^%@@@!!).

millhouse 15-12-2012

Bij mij precies hetzelfde probleem. Sterke corrosie van de behuizing (http://millhouse.nl/graphics/12FKC57822.JPG).
Het begon al na iets meer dan 2 jaar. Dat hoort natuurlijk niet.
Dit is duidelijk een geval van een ondeugdelijk product en hoort in aanmerking te komen voor gratis reparatie/vervanging door de leverancier.

Sie.be 19-11-2011

Ik heb hetzelfde probleem. Ook bij mij bladdert de toplaag af in de lekbaklade. Ook begint de piston te lekken bij het 'tappen' van koffie. Ik denk dat ik het apparaat ook al 4,5 jaar in m'n bezit heb. Tis een leuk apparaat voor op 't aanrecht. Ik probeer het nog even uit te zingen met deze Solis totdat ie het daadwerkelijk begeeft. Hierna wilde ik altijd een volautomaat aan gaan schaffen. Heb besloten dat m'n volgende apparaat wederom een pistonapparaat wordt, maar dan wel van een betere en duurzamere kwaliteit.

Pieter van Dijk 02-07-2011
Geschreven voor: Solis 110

Na ruim twee jaar in bezit bleek, na een grondige schoonmaakbeurt, het aluminium aan de zijkant van de espressomachine was verroest/afgebladderd (de kant waar het lekwater in de opvangbak druppelt)
Op internet las ik dat dit een bekend zwak punt is van dit type. Een gebruiker van deze machine vermeldde tevens dat bij hem de zijkant kosteloos werd vervangen (buiten de garantie).
Helaas bracht de Bijenkorf mij 115,63 in rekening. Het ziet ernaar uit dat het Solis Service Center waar de machine naar toe is gestuurd geen eenduidig beleid voert wat betreft de garantievoorwaarden. Jammer

tweety215 11-01-2012

Dag Pieter,
De bijenkorf een brief sturen en hierin verzoeken om je geld terug te storten. Ze hebben namelijk een ondeugdelijk produkt geleverd. Je mag in alle redelijkheid verwachten dat je Solis langer meegaat.
Uit alle reakties op Kieskeurig blijkt dat het om een fabrikagefout gaat en het structueel is. Het gaat hier niet om een gebruikersfout. Succes

tweety215 24-05-2011

Dag allemaal,
zijn erg tevreden over deze Solis en gebruiken Bravissimo espresso. Nooit doorloop problemen gehad. Hebben het apparaat ruim vier jaar. Nav opmerkingen van Solisgenoten die roest lekkage hadden bij de lekbak hebben wij het apparaat hier beter bekeken. En inderdaad daar had ons apparaat ook last van. Een Email naar Solis gestuurd en vervolgens het apparaat opgestuurd. Onze Solis werd binnen de week keurig gerepareerd teruggestuurd. Dus goede service.

Koffiegek__ 31-10-2010
Geschreven voor: Solis 110

Ik heb deze machine nu 3 jaar en er erg veel plezier van gehad maar toch enkele opmerkingen.
De koffiefilter is anders dan de (duurdere) espresso machines. Deze is namelijk voorzien van een extra piepklein gaatje onder de zeef. Ik weet niet wat precies de rede daarvan is.
Daarnaast is er corrosie vorming aanwezig aan de onderkant en, nog belangrijker, aan de binnenkant van de "douche-kop". Een apparaat van 3 jaar mag niet zoveel aftakelen ben ik van mening.
Het belangrijkste is de smaak, en ik geef die dan ook een 8.

Dus, mooie 'starters' machine, maar een betere keuze is toch de Rancillio Silvia.

review2010 05-10-2010
Geschreven voor: Solis 110

Ik heb deze Solis alweer 2 jaar en nog nooit spijt van gehad. Mijn favoriete combi/koffie is de gemalen koffie Milano Espresso bij Simon Levelt. De koffie krijgt een mooie kleur, komt goed op temperatuur en behoeft nauwelijks onderhoud.

Ik zet elke dag minstens 2 espresso's met deze Solis.

fam.Vogel 09-05-2010
Geschreven voor: Solis 110

Wij hebben sinds een paar dagen een solis Design Espressomachine 110! Gekocht bij de Bijenkorf.

Het voordeel van deze machine is dat hij niet veel plaats inneemt, mooi oogt een goede koffie zet.

Het grote waterreservoir is erg fijn (2,2 ltr) en zowel de warm water, als de stoompijp werken bijzonder goed.

Het is nog wel zoeken naar de perfecte espresso, ik merk dat wanneer je de koffie te hard aanstampt er water op blijft staan.

redfox911 18-04-2010
Geschreven voor: Solis 110

Na in 15 jaar verschillende Espresso-machines te hebben versleten, dit keer maar eens geld uitgegeven voor een dure machine. Bittere teleurstelling. vanaf het begin lekken (nooit opgelost door de service), binnen enkele maanden al defect en na ruim een jaar afbladderend aluminium. Koffie ook matig van smaak.
Van pure ellende een Nespresso gekocht en daar geen seconde spijt van gehad.
Kortom: nooit meer een Solis. Slecht toestel, beroerde service!

kwaazaar 29-12-2009

---------- update review, 29-12-2009 ----------
Ik heb het apparaat gisteren verkocht. Ik heb er circa 3 jaar met veel plezier en zonder defecten van genoten. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een prima apparaat is en na 3 jaar nog even goed werkt als de 1e dag. Daarbij wel de kanttekening dat ik gem. 5 bakjes per week dronk en in totaal nog geen 5x melk heb opgeschuimd, dus ik ben geen zware gebruiker.

Reden voor verkoop is de aanschaf van een volautomaat: ik heb aan één kopje niet genoeg, maar heb dan geen zin om alles weer schoon te maken, waardoor ik nu dan maar naar de Senseo grijp. Da's natuurlijk jammer, dus vandaar nu de Solis (en de Senseo!) eruit en een nieuwe volautomaat (Saeco Syntia) er weer in. Maar of die de smaak van de Solis gaat evenaren, laat staan overtreffen, dat betwijfel ik ten zeerste...

---------- 1e review, 04-11-2008 ----------
Het filter was bij mij onlangs verstopt. Zelfs als ik de koffie niet eens aandrukte liep er geen water door. Het naaldje hielp niet. Ook het filtertje weken in kokend water en een sopje hielp niet meer. Uiteindelijk kreeg ik het filter weer helemaal open door er pure ontkalkingsmiddel in te gieten en daar koud water bovenop (verhouding resp. 20-80). Dat heb ik een half uurtje laten staan. Toen uitgespoeld en nog even met een sopje goed schoongemaakt. Het filter is nu weer brandschoon en zelfs als ik de koffie hard aandruk loopt hij weer prima door. En doordat ik de koffie nu dus harder aan kan drukken, smaakt hij ook nog eens veel beter!
Hopelijk hebben jullie ook wat aan deze tip!

Ruuddereus 29-12-2009
Geschreven voor: Solis 110

Nu bijna 3 jaar eigenaar van dit eenvoudige, maar solide apparaat.
Ik gebruik het apparaat om voornamelijk in de weekeinden cappuccino te maken. Het resultaat is heerlijk, maar vraagt, mede omdat alles handmatig moet gebeuren zeker wat tijd.
In de afgelopen 3 jaar nooit een storing gehad. Wel regelmatig ontkalken.

bobpee 25-11-2009
Geschreven voor: Solis 110

kocht oktober 2008 de solis design espressomachine na het lezen van vele positieve recensies.

inderdaad, het is een handzaam apparaat, heelmooi design, espresso koffie smaakt uitstekend.

echter, na minder dan een jaar verwarmde het apparaat het water niet meer.

inmiddels is het via mijn leverancier naar de solis nederland gestuurd en na 8 (acht!) weken gerepareerd teruggekomen.

een aantal onderdelen moest vernieuwd worden, o.a. het complete thermoblok.

daarom kan ik niet enthousiast over deze solis zijn.

J.Bassant 14-11-2009
Geschreven voor: Solis 110

De smaak van de espresso is (meestal) boven alle kritiek verheven. Maar helaas niet constant. De mogelijkheden zijn wel beperkt en het is een lastig dat de maling van de koffie zo nauw luister. We hebben een Solis koffiemolen, die gelukkig wel een goede afstelling kent, maar daar ben je dan ook aan gebonden. Gebruik van gemalen espresso van alle ander merken wordt gestraft. De vormgeving is eenvoudig en robuust, en misstaat niet, in ieder geval geen toeters en bellen!
De duurzaamheid is helaas beneden alle peil. In de bijna twee en een half jaar dat we dit apparaat hebben, hebben we mankementen gehad, die het apparaat onbruikbaar maakten. De service van Solis bleek erg traag. In de twee en een half jaar dat we het apparaat hebben, stond het 15 (!) weken bij de Solis reparatiedienst!
J.Bassant

A.R. Noud 20-06-2012

Exact dezelfde ervaring, alleen nog een graadje erger.
Een half jaar in bezit en ivm 2e reparatie al 2 maanden bij de Solis reparatiedienst. Positief punt, ik krijg een nieuwe.
Ga toch ook maar een Solis koffiemolen kopen ivm grofheid van de maling.
Welke stand is ideaal ?

A.R.Noud

fsman 30-10-2009
Geschreven voor: Solis 110

Heb deze prachtige machine 3 jaar in bezit en werkelijk nog geen dag spijt van gehad. Elke dag doet de Solis zijn werk en levert mij een perfecte espresso.

Ik was op zoek naar een betrouwbare machine als opvolger van mijn toenmalige nespresso. Ik ben snel afgehaakt van de volautomaten, want ik schrok van recensies. Problemen met sensoren die je ineens beperken om een espresso te maken, omdat de machine vindt dat er onderhoud nodig is, daar kan ik niet tegen. De solis is supersimpel en daarom erg betrouwbaar.

Zelf zorg ik wel altijd dat er onthard water (Brita) gebruikt wordt, net als regelmatig onderhoud met de solis tabs. De beloning is groot door mooie espresso's.

De opschuimer gebruik ik weinig, evenals de heet water voorziening. Ik kan wel bevestigen wat ik bij andere ervatingen zie, de koffie mag niet te fijn gemalen worden, anders verstopt je filterbakje en dat is erg lastig.

Robus 09-06-2009
Geschreven voor: Solis 110

My first espressomachine. En die valt niet tegen zeg. Bewust gekozen voor een apparaat dat niet (vol)automatisch is maar waarmee je nog het klassieke handwerk moet verrichten. Resultaat: een ambachtelijk bakje espresso (of cappucino). Eén keertje een pak pads gebruikt, maar daarvoor is deze Solis niet gemaakt (vind ik zelf dan). Minpuntje is het gespetter bij het zetten; de koffie komt er nog best met een hoge druk uit waardoor de spettertjes soms in het rondte vliegen. Maar een doekje doet wonderen ;-) Verder goed onderhouden is het devies; af en toe door laten lopen met Solipol.
Het laagje water op de houder krijg ik vaak weg door na het doorlopen direct de houder 1/8 naar links te draaien waardoor de druk ontsnapt en er nog een straaltje koffie/water aan je kopje wordt toegevoegd (hoewel puristen hun kopje ook weg kunnen halen). Aanrader voor de bourgondier! Aanrader voor als je van basic design houdt. Aanrader voor als je een duurzaam apparaat verwacht.

DIAN 12-03-2009
Geschreven voor: Solis 110

Een mooi apparaat dat lekkere koffie zet.
Maar let op!!!!Je kunt geen pakken gemalen espresso koffie in de winkel kopen, ook de duurdere merken niet want deze is te fijn gemalen! Alleen koffiebonen gemalen op 2,5 verstoppen de machine niet. Als hij dan stuk gaat draai je mooi zelf voor de kosten op en dan is SOLIS niet mis, ook al was er nog een ander probleem dat wel onder de garantie viel konden we ook nog eens de helft van de transport kosten betalen. Er staat namelijk in de gebruiksaanwijzing dat je geen fijn gemalen koffie mag gebruiken en daar kunnen zij dus alle kanten mee op.
Maar zelfs de duurtste voorverpakte gemalen ESPRESSO koffie is dus te fijn zo blijkt uit onze ervaring en dan kent SOLIS ook geen enkele coulance. De enige oplossing is dan een elektrische molen kopen.
Van onze machine is ook de achterwand al vervangen vanwegen een raar soort oxidatie, dit was er gelijkertijd met het andere probleem.

Sie.be 12-03-2009

----------- update review ----------
Ik heb dit apparaat al 2 en een half jaar in m'n bezit en het produceert nog steeds uitstekende koffie. Ik koop sinds ik de Solis heb gewoon gemalen koffie bij de supermarkt: AH eigen merk, Segafredo, Illy of bij de luxe (duurdere) koffiewarenzaak: het maakt niet uit. Nog nooit een verstopping gehad of andere problemen.

----------- oude review 19-11-06 -----------
Na ruim 3 jaar met tevredenheid een eenvoudig DeLonghi espresso-apparaat
gebruikt te hebben raakte deze kapot. Omdat ik geen stap terug wilde doen naar
een Senseo wilde ik weer een espresso-apparaat. Espresso is nou eenmaal koffie
zoals koffie gedronken hoort te worden.
Ik twijfelde tussen een volautomaat of handzetter. hier kwam toch de keuze voor
de handzetter naar voren om de volgende redenen: de prijs (scheelt ca. de helft
met een volautomaat), de ruimte die het apparaat inneemt op het aaanrecht en de
manier van zetten (in een echt italiaans espressocafe zetten ze ook met de
hand; zoals het hoort, op de traditionele manier).
Na lang wikken en wegen tussen de Gaggia Classic en de Solis Design Machine Pro
toch gekozen voor de Solis onder andere door het prachtige uiterlijk van de
Solis.
Na enige oefening zet dit apparaat super-espresso en heerlijke cappucino. Ook
de creme-laag op de espresso is perfect. De uitloopopening van de piston ligt
wat hoger dan gebruikelijk, hierdoor spettert de espresso iets, maar is niet
hinderlijk. De smaak van de espresso maakt alles goed! Voordeel van de hoger
liggende uitloop is dat er ook hogere bekers eenvoudig geplaatst kunnen worden.
De Solis is een aanrader voor de espressoliefhebber!

marcappucino 03-03-2009
Geschreven voor: Solis 110

De Solis Design werkt anders dan andere apparaten (koffie wordt voorbesproeid met warm water)en dit leverd erg lekker espresso op. Maar ik moet de koffie wel harder aanstampen dan wordt aangeraden om een sterke koffie te krijgen met genoeg crema. Ook blijft er veel water in het filterbakje staan, waardoor uitkloppen van de drap moeilijk gaat. Ik schep het er tegenwoordig uit met een lepeltje. Het 1 kopje filter heeft een randje waardoor de koffie onder de rand niet genoeg aangestampt kan worden, waardoor ik de 2 kopjes filter het meest gebruik.
Het opschuimen van melk gaat uitstekend zonder het opzet pijpje.
Ik ben erg tevreden over het uiterlijk, bediening en resultaat en ben meer koffie gaan drinken. Ook bezoek heeft de smaak te pakken, waardoor ik me tot barista ontwikkeld heb. De koffie smaakt eigenlijk bijna negens meer beter, behalve dan in de koffiewinkel in Baarn.

Stef72 21-02-2009
Geschreven voor: Solis 110

Een fantastisch apparaat. Heb me heel lang georienteerd op een goede machine en dit is uiteindelijk mijn keuze geworden. Voor deze prijs is er mijns inzien geen betere machine te koop. Ik hoop dat het met de duurzaamheid ook goed zit maar dat heb je zelf voor een groot gedeelte in de hand.

Qua gebruiksgemak zit het ook goed, even oefenen en je hebt een fantastische bak koffie.Opschuimen van melk is ook geen probleem. Vind het nog wel moeilijk om een goede espresso of ristretto te maken, heeft denk ik te maken met een betere tamper die ik nog moet kopen.

Zorg voor goede kwaliteit koffie want de combinatie van machine en koffie maken dat je een goede bak krijgt. Ga hiervoor naar een specialist in koffie en vermijdt de supermarktrotzooi.

M.C. van Kooten 15-01-2009
Geschreven voor: Solis 110

Sinds gisteren in het bezit van deze machine. Erg eenvoudig om er een lekkere bak koffie mee te zetten. Ook het melkopschuimen ging al in 1x goed. Eenvoudige bediening, logische knoppen. En natuurlijk een plaatje om te zien voor op het aanrecht! Voor zover een prima keus!

Queen de vries 04-01-2009
Geschreven voor: Solis 110

wij hebben dit espresso-apparaat nu ruim anderhalf jaar en zijn er echt dik tevreden mee. het is leuk om verschillende koffie mee uit te proberen en heb tot nu toe geen enkel probleem gehad.
Gewoon heerlijke koffie. De winkel waar wij hem hebben gekocht vertelde als tip de ring of de douche (hoe je het noemen wilt), regelmatig los te halen en goed schoon te maken. Een super apparaat, kopen en lekkere koffie drinken!

Wagenaar 26-12-2008

---------- update review ----------
Service

Toch wel een erg lekker apparaat die Solis Design. Behalve mooi,komt er toch ook wel erg lekkere koffie uit.

De service afdeling heeft mijn pomp vervangen en hij loopt weer als een zonnetje. Bijzonder plezierige mensen daar toruwens, echt klant gericht.

Na wat aanvangs perikelen ben ik toch wel erg bij met dit apparaat.

Ga zo Door Solis. Top design en top service!!

H Wagenaar
Amsterdam

---------- oude review 17-05-2008 ----------
Heb dit apparaat nu 3 maanden in bezit en het blijft een genot om er naar te kijken. exht een fraai design, Over de functionaliteit ben ik echter minder tevreden. Vanaf het begin loopt de koffie erg moeilijk door. Als je het piston niet dagelijks heel goed schoon maakt is er zelfs helemaal geen doorstroom meer. Gisteren stopte het apparaat er zelfs helemaal mee. Ik denk met weemoed terug aan mijn Krups, die het 7 jaar lang zonder noemenswaardige problemen heeft gedaan. Wat mijn bescheiden mening betreft: geen aanrader die Solis Design, behalve dan wanneer je zuiver en alleen voor het design gaat.
Met vriendelijke groet,
Harold Wagenaar
Amsterdam

beekhuizen 23-07-2008
Geschreven voor: Solis 110

ik ben nog steeds van mening en dat is ook mijn ervaring dat je echt niet veel handelingen hoeft te verrichten om goede espresso te krijgen! ik snap de opmerkingen daar niet over. heb ook nog geen 1 keer een verstopte piston gehad. heb overigens nog een aanrader voor betaalbare en goede espressokoffie: de perla espresso van appie heijn, deze is er in drie varianten. wij hebben de pittige en die bevalt het apparaat ook goed. nogmaals, niet te hard aanstampen in de piston en na het zetten de piston met een harde klap op de uitklapbak tikken. de zeef is dan in no time schoon!