Panasonic Lumix DMC-GF2 + Lumix G 14mm zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-GF2 + Lumix G 14mm zwart op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

raymand 28-01-2011

Deze camera sinds een week in bezit. Wegens de komst van ons 1e kindje, was ik op zoek naar een opvolger voor mijn, nog steeds uitstekende, Fuji F30. Die camera is, ondanks de zeer knappe low-light foto's, toch verouderd geworden. Ik wilde HD-opnames, RAW en een 16:9 formaat voor mijn foto's. Maar vooral de kwaliteit van indoorfoto's moest uitstekend zijn.

Terwijl ik eerst geneigd was naar grotere camera's, ben ik uiteindelijk toch bij systeemcamera's beland. Ik maakte mij de bedenking dat je bij grotere digicams toch wel meer moeite hebt om hem gewoon effe mee te nemen bij bvb een avondje uit. Deze camera's zijn compact én hebben bijna-DSLR kwaliteit en bovendien flexibel met de verwisselbare lenzen.

De kwaliteit van de foto's zijn adembenemend. Wel moet ik er bij zeggen dat mensen die reeds een GF1 bezitten, hem niet moeten kopen omdat de kwaliteit van de foto's zo goed als hetzelfde zijn. De specs zijn een beetje beter dan de GF1. De voornaamste: kleinere behuizing, Full HD, een nieuwere sensor en touch screen. Dat laatste hoef je niet per se te gebruiken. Ik gebruik hem amper, enkel als ik op iets anders wil focussen is zo'n touchscreen wel handig.

De moviemode is uiteraard zeer knap, je hebt full manual controls in moviemode.

Nostalgie. 16-09-2012

Ik heb met interesse je revieuw gelezen. Wegens de komst van een kindje heb je deze camera aangeschaft.
Mag ik aannemen dat je veel foto's binnen hebt gemaakt. Waren deze foto ook goed van kwaliteit. Heb je foto's gemaakt met of zonder flits.
Wij hebben een kennel en fokken zo af en toe een nestje pups.
Ik fotografeer dan veel binnen o.a foto's van onze honden met hun pups enz. en zoek een camera die ook
zonder flits, binnen goede foto's maakt.
Daarnaast maak ik veel foto's v. serviesgoed/glaswerk enz. Flits reflecteert vaak in deze objecten.
Ontvang graag een reactie van je.
Met vriendelijke groet Tinie

mr.ray 22-09-2012

Hallo Nostalgie,

ik ben mijn accountgegevens kwijt, vandaar een andere account... ik ben iemand die al vind in het begin altijd zocht naar camera's die indoor goede foto's kan trekken zonder de flitser want ik heb een HEKEL aan een flits. Ik gebruik die zelden want de kleuren verdwijnen altijd met een flitser en bovendien wordt uw foto dan altijd overbelicht en onevenwichtig.

we zijn intussen wel een jaar later natuurlijk en die markt is serieus geëvolueerd. Ik zou vandaag de dag wel geen GF2 meer kopen, maar zijn échte opvolger, de GFX, is wel echt de moeite, vooral voor die prijs. Ik heb nog altijd dezelfde mening op vlak van kwaliteit van de foto's maar sommige functies miste ik wel in deze camera, die ik wel zo goed als allemaal terugvond in de nieuwe Olympus OMD E-M5. Dan gaat het louter om een klapbaar scherm, de burst modus, snellere focus, meer opties maar vooral het 5 axis-stabilisatiesysteem. Maar die camera is wel ontzettend duur...

Maar wat eigenlijk nog belangrijker is dan het toestel, zijn de lenzen die je erop gaat gebruiken. Indien je graag zonder flitser wilt werken, moet je een lens kopen met een lage aperture. Daarvoor raad ik je dan de Panasonic 20mm f1.7 lens aan of de Panasonic 25mm f1.4. Bij de 20mm heb je iets meer beeld in je frame dan de 25mm. Maar de 25mm is wel recenter en heeft een snellere focus wanneer het nog donkerder is. Beide lenzen zijn echter onvoldoende om te filmen. Daarvoor raad ik je dan een lens aan die geoptimaliseerd is voor video. Ik heb daarvoor de Olympus 12mm f2.0. Maar panasonic heeft ook enkele lenzen voor goed te filmen.