Nikon Coolpix P5000 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 21 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon Coolpix P5000 zwart op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,2

gerard3 22-01-2008
Geschreven voor: Nikon Coolpix P5000 zwart

Geweldige camera voor fotograferen, voor video zijn er betere. Met de kwaliteit die deze camera biedt met name in de fine stand en bij lage filmgevoeligheid kun je met gerust hart je spiegelreflex thuis laten. Doortekening in schaduw en lichtpartijen is uitstekend bij testen zelfs beter dan de grotere en duurdere Canon G7. Ook de vibratie reductie werkt goed zodat je bij kaarslicht nog kunt fotograferen als je onderwerp een beetje stilzit. Het schijnt dat de autofocus niet zo heel snel is maar daar heb ik zelf niet zo veel last van. Kortom een uitstekende compacte camera met zeer veel mogelijkheden zeker als je de groothoek en televoorzetlenzen en flits accesoires meerekent.

Martin-sonja 20-12-2007
Geschreven voor: Nikon Coolpix P5000 zwart

Prima camara, alleen het gebrom is storend zeker als je een filmpje maakt.
Het gebrom domineerd dan het geluid, alleen als je iets filmt waar veel geluid is, valt het waarschijnlijk niet op.

Ga hem terug brengen, en ruilen voor een stillere

wineke 01-12-2007
Geschreven voor: Nikon Coolpix P5000 zwart

deze camera geeft prima opnamen, ook bij sportieve evenementen wanneer je hem niet op automatische dummy-opnames instelt.
autoraces full speed zijn wat problematisch, maar het kind tussen duikplank en water redt je er echt wel mee.

hele fijne camera, voor ons een tussenvorm tussen 'oude' -2000- spiegelreflex Nikon D90DX en de toekomstige - nu inmiddels leverbare - versie waarmee de oude 300mm Nikon lens weer gewoon gebruikt kan worden bij sport evenementen.
Bij de D90DX was het grootste probleem de kwaliteit van de afdrukken inmiddels, hopenlijk wordt dit beter bij zijn digitale equivalent.

Inmiddels ruim een half jaar in bezit, en nog geen seconde spijt van gehad. Meer dan 4000 opnamen mee gemaakt, van macro tot verweggistan, het ding doet het gewoon, zelfs you-tube video's zijn geen probleem.

Als alternatief heb ik hiervoor een Praktika 4008 gehad, dat was dan wel met gewone AAA batterijen, maar die vrat hij dus ook 'by the dozen'. 5 weken vakantie in Canada, ruim 2000 opnamen, maar een auto batterijlader mee om dat te kunnen behappen, 2 sets van 4 batterijen per dag.

De Nikon is dan een verademing, heel netjes in zijn batterijverbruik, hoewel ik ieder zou aanraden 1-2 extra batterijen te kopen wanneer je de camera veel gebruikt. Er is vrijwel nergens ter wereld een ziel te vinden die nou net een Nikon laad apparaat bij zich heeft als het jouwe thuis staat.

Deze Nikon is heel zuinig met zijn batterij in verhouding. -wij gebruiken hem bij tijd en wijle gewoon vrij intensief, 200 motorsportfoto's op een middag zijn dan geen uitzondering.....

goede degelijk opgebouwde camera, met heel veel mogelijkheden. wil je ze allemaal leren kennen, dan moet je helaas echt het handboek doorlezen...

echte AANRADER

Henri Frankrijk 31-10-2007
Geschreven voor: Nikon Coolpix P5000 zwart

Tot medio september j.l. was ik in het bezit van een P5000 die ik begin april 2007 - als tweede camera naast mijn NIKON D200 -= heb gekocht.
Bij elkaar heb ik met de 5000 zo'n 450 opnamen gemaakt, van macro,portret tot vergezichten in alle omstandigheden (ook met flits).
Mijn ervaring: scherpe, kwalitatief goede opnamen, goed hanteerbaar, vele mogelijkheden.
Reden waarom ik medio september zijn broer de P5100 heb gekocht (zie mijn review)
Kortom de P5000 serie wordt door mij aanbevolen aan degenen die van plan zijn om later over te gaan op een spiegelreflex.

kraantje 03-10-2007
Geschreven voor: Nikon Coolpix P5000 zwart

Camera maakt prima foto's. Alleen heb ik moeten constateren dat de service van Nikon niet meer is wat het geweest is. Na een paar weken bleef 1 van de 2 lamellen die de lens afsluit af en toe hangen. Toen ik de camera na 3 weken weer opgehaald heb bleek dat het euvel zich nog steeds voordeed. (Camera is wel weggeweest want het bewijs zat er bij.) Dus moet hij weer terug.

Egbert L. 19-09-2007
Geschreven voor: Nikon Coolpix P5000 zwart

Een fijne kamera met veel mogelijkheden. Binnenzakformaat dus geen argument om hem thuis te laten. In een andere binnenzak kan de losse Nikon sb400 flitser, is ook een aanrader.

Wim-49 14-09-2007
Geschreven voor: Nikon Coolpix P5000 zwart

Sinds een paar weken heb ik de Nikon P5000 in mijn bezit. Hiervoor had ik een Sony W50, maar die beviel me niet zo: Veel onscherpe foto's bij beweging van personen en zowiezo aan de randen minder scherpe weergave.
Deze camera is echter andere koek Hij maakt haarscherpe foto's, ook al maak ik foto's van bewegende personen, het is haarscherp. De camera is erg eenvoudig te bedienen, alhoewel ik de vele mogelijkheden nog niet allemaal uitgeprobeerd heb. Het flitslicht is wel tamelijk fel, maar er zitten compensatiemogelijkheden op de camera. De cam ligt prima in de hand en de afwerking en degelijkheid zijn dik in orde.
Ondanks dat ik nog niet alles heb uitgeprobeerd, kan ik al wel een eerste indruk geven en die is werkelijk uitstekend. Een aanrader.

Mr Jan-Willem 05-09-2007
Geschreven voor: Nikon Coolpix P5000 zwart

Heb deze super camera sinds 3 juli in mijn bezit,en heb geen seconde spijt gehad van deze aankoop.
Zat destijd te twijfelen tussen de merken Canon,Sony en Panasonic,maar deze Nikon scoorde goed in de diverse test resultaten en is prijs technich zeer intressant.
Zeer veel mogelijkheden,maakt zeer scherpe foto's en heeft een groot flits bereik.
Tevens in de stand Scene bied de camera zeer bruikzame voorgeprogrammeerde voorkeur standen,zoals een vuurwerk stand,portret,gezichtsherkenning,tegenlicht etc.
In de laaste stand heb ik echt verschikkelijke mooie foto's gemaakt die veel weg hebben van een spiegelreflex camera.
In een van de testen was te lezen dat dit toestel niet erg snel was,maar het tegendeel is waar.
Adviseer dit toestel daar de camera zeer compact is,en tevens over een stevige body beschikt.
Heb het toestel buiten al een keer laten vallen op een stoeptegel,en slechts een zeer kleine beschadeging opgemerkt,wat nauwlijks opvalt.
Tevens zit er bij dit toestel erg leuke software die zeer makkelijk is te volgen voor gevarieerde mogelijkheden.
De film kwaliteit is redelijk te noemen,echter savonds moet je niet filmen met die toestel,korrelig.
Al,met al een top camera voor deze prijsklasse.

Kimmarijn 26-08-2007

Hallo
Ik heb de Nikon P5000 voor mijn 25e verjaardag gekregen. Heb deze meteen gebruikt op mijn feest in een zaaltje. Ik heb voornamelijk foto's gemaakt in de automatische stand. Omdat ik niet veel tijd had om mij in te lezen in de handleiding. De foto's waren erg mooi, helder, scherp mooie kleuren! De grip van de camera is goed, ziet er stevig uit! Ik las net dat mensen last hadden van gebrom of gezoem, maar ik hoor helemaal niets.

Het is een aanrader, Ik ga mij nu weer verder verdiepen in wat voor mogelijkheden er nog meer op zitten.

Roland1 23-06-2007
Geschreven voor: Nikon Coolpix P5000 zwart

Ik wilde eens wat meer kunnen met een camera, maar een spiegelreflex vind ik te groot. De Coolpix P5000 is uitstekend geschikt hiervoor. Er zijn heel veel instelmogelijkheden, en de bediening is goed doordacht. Ik geef niet vaak tienen op kieskeurig.nl, maar deze 10 voor gebruiksgemak is wel op zijn plaats. Alles wat je verwacht zit in overzichtelijke menu's, minder gebruikte functies zitten in een aparte setup-stand. Het scrollwieltje bovenop het toestel is ideaal, al moet ik een groot deel van zijn toepassing nog uitvinden. De fotokwaliteit is erg goed, vooral de heldere kleuren bevallen me uitstekend. Bij weinig licht gaat fotograferen tot ISO 400 goed, vanaf ISO 800 komt er wel vrij veel ruis. Gelukkig is deze er achteraf makkelijk uit te halen. ISO 3200 is -- net als bij andere compacts -- een aanfluiting: ruis ontbreekt weliswaar, maar details ontbreken ook. Over de vormgeving: hij lijkt op een mini-SLR camera, en de grip is ideaal. De degelijkheid heb ik nog niet kunnen testen, hij is bijvoorbeeld nog niet gevallen. Mijn vorige (ook stalen) Coolpix 5900 heeft zelfs een douche van de Grote Oceaan overleefd, dus ik verwacht dat het wel goed zit. Alleen het display is krasgevoelig. Al met al ben ik zeer tevreden over deze camera.

MacFanToo 05-06-2007

Beste Nikon P5000 forum lezers,
Op 24-4-07 heb ik op dit forum een paar vragen gesteld en voor degene die gereageerd hebben, bedankt.
Ik ben tot de aanschaf overgegaan en heb hem sinds 2-5-07 in gebruik.
Na ongeveer 1000 opnames ben ik tot nu toe tot de volgende conclusie gekomen.
1: Inderdaad het toestel lijkt wel een centrifuge aan boord te hebben, maar storend is het niet.
Ik vermoed een soort koelfannetje.
2: Goede mooie foto's veel instelmogelijkheden leert dat de P5000 niet over 1 nacht ijs gaat en flink experimenteren is een must.
3: Ik de M “manuele”stand zijn de instelmogelijkheden meer dan voldoende.
4: In de auto stand doet hij netjes z’n best om onder meest bizarre omstandigheden er nog iets van te maken. Flits werk erg mooi en is best wel krachtig.
5: Zoals ik al vermoede wordt de kwaliteit vanaf Iso 400 zwaar beproeft. NR (Noice Reduction) bied wel een uitkomst (ik heb ook een Canon Powershot G7 mogen testen en deze stak duidelijk beter af bij hogere Iso waardes. Deze ligt echter een stuk duurder in aanschaf.
6: Macro functie erg mooi te gebruiken.
7: Digital zoom verrassend bruikbaar…gebruik wel een statiefje.
8: Accu….zeer netjes. Ik maak ongeveer 650-750 foto's voor hij de geest begeeft.
Als de Bat.Indicator (die er dus wel opzit) in display verschijn dan heb je nog 30, met flits 10 foto's
te gaan en dan is ’t op. Dat had wel wat beter geregeld kunnen worden.
9: Ondanks zijn compactheid, ligt fijn en stabiel in de hand en goed gebouwd en is al eens (door mijn slordigheid) flink gevallen maar niets aan de hand.
10: Display vertoond paarse strepen bij fel tegenlicht…Wordt niet zichtbaar op de foto's maar wel in het filmbestand…..Jammer.
Ik ben zeker niet ontevreden over de P5000 gezien ik met de D50 natuurlijk betere resultaten haal. Het is voor mij dan ook niets meer dan een snapshot camera, maar dan wel een serieuze.
Voor zijn prijs is hij zeker de moeite waard en zul je hem na enige experimenteer tijd pas echt gaan waarderen.
Algemeen waarderingscijfer 8,5
Antwoord op CMV: breng het toestel retour nu het nog in garantie zit. Je hebt een defect model.
Gr.t MacFanToo

CMV 03-06-2007
Geschreven voor: Nikon Coolpix P5000 zwart

Ik heb de Coolpix P5000 een week mee naar Kos gehad, maar het was 1 grote teleurstelling. Alle foto's waren wollig. Alle mogelijkheden geprobeerd maar geen 1 foto was echt scherp. De ingeflitste foto's waren nog slechter. Mijn oude canon ixus 40 was vele malen scherper.
CMV

Jan Timmers 28-05-2007
Geschreven voor: Nikon Coolpix P5000 zwart

Geweldige camera. Ik ben erg blij dat ik voor deze camera heb gekozen. Alle foto's zijn tot nu prachtig: scherp, mooie kleuren, veel diepte, kortom helemaal geweldig. Echt een aanrader

Naiko 26-05-2007
Geschreven voor: Nikon Coolpix P5000 zwart

Een geweldig cameraatje. Uitstekende beeldkwaliteit. Goede doortekening in donkere en lichte partijen,en naar mijn gevoel minder storende uitgevreten hoge lichten als normaal het geval is bij compact-camera's.
Goed scherp. Ook scherp genoeg naar de hoeken toe. Weinig kleurverschuiving naar de hoeken. Een kwaliteits-objectiefje. Een echte diafragma voor onscherpte bij open lens. Diafragma-voorkeuze,sluitertijden voorkeuze,alleshandmatig,allesautomatisch,genoeg scene programma's. Een prima flits. Geen te bleke gezichten. Ruime gevoeligheden en tot 800 asa prima te gebruiken.De camera heeft zelfs auto-iso tot 800 asa. De hogere iso's tot 3200 asa zijn voor noodgevallen (een verschil tussen helemaal geen plaatje maken of toch een moment vastleggen welke voor kleine afdrukken toch nog geschikt zijn).
Een goed werkende Vibratie-reduktie. De bediening is perfekt. Hij ligt uitstekend in de hand,en de knoppen zitten op de goede plaats. Een fatsoenlijke draagriem voor om je nek inplaats van nare polskoortjes waarmee je je camera bijna stuk slaat als je even niet oplet.
Zijn er nog min-punten? In mijn ogen wel.
Helaas geen 28mm,maar als je 28mm hebt wil je 24mm. Je hebt eigenlijk nooit genoeg groothoek.
De ontspanvertraging en scherpstellen valt tegen,maar is dit ook weer relatief. Als je geen sport-evenementen en drukke kleine kinderen fotografeert maakt die ontspanvertraging en focussen weinig uit. Ik zelf ben meer voor vakantie- en vrijetijdsplaatjes. Toch had ik in deze tijd toch wel wat snellers verwacht. De camera is eigenlijk niet gechikt om snel bewegende onderwerpen vast te leggen. Als je de ontspanknop indrukt is je onderwerp al voor bij gelopen.Het wegschrijven van flits-foto's is supertraag. Misschien doet een toekomstige firmware-update nog wonderen,maar ik ga er maar niet vanuit.
Kortom: Superkwaliteit foto's,Geweldige body,Geweldige bediening,Trage focus en ontspanknop.

Alex.B1956 17-05-2007
Geschreven voor: Nikon Coolpix P5000 zwart

Dit toestel een aantal weken in gebruik voor mijn werk en echt een topper voor deze doeleinden. Makkelijk, compact en robuust. lege accumelding als men moet laden is wel aanwezig en vroegtijdig in beeld. Ik kan het toestel dan nog gebruiken en 's avonds even opladen.

Jan van deer Harst 06-05-2007
Geschreven voor: Nikon Coolpix P5000 zwart

Ik heb ervaring met de Nikon Coolpix 5000 en 5400.
Dit zijn zeker zeer goede camera,s! Toch is het logisch dat een nieuwe genaratie beter is! Scherpte is duidelijk verbeterd door de VR. De tien Mp is niet alleen 'overkill '. Maak maar eens sterke vergrotingen op de computer en je ziet het verschil! De combinatie met de nieuwe SB- 400 flitser werkt uitstekend. De fotos echter zonder flits in de huiskamer zijn net zo goed!! Knap hoor!! . En dan nog iets waar men meestel niet bij stil staat: de doortekening in de schaduw partijen!!
Ik heb hiervoor verschillende camera's gehad O.a. Canon (G serie) , Panasonic en Sony. Dus géén van alle 'kleine jongens '. Maar met de schaduw doortekening hebben zij het ALLEMAAL moeilijk ( met name Canon ), onverschillig de instelling.
Alleen de NIKON coolpix cameras scoren hier in aanmerkelijk beter! Zo ook weer deze P5000.
Tel daarbij op dat hij lekker klein is en eenvoudig te bedienen, en je hebt inderdaat een TOP camara.
Alleen vind ik het wat jammer dat dat er geen 28 mm op zit. Maar je kan niet alles hebben zeg ik maar.

ThorleBrun 18-04-2007
Geschreven voor: Nikon Coolpix P5000 zwart

Mooie camera, redelijk snel en lekker klein.
Daar ging het mij ook om. Echter.....na een dagje er mee rondgelopen te hebben met camera op de borst (hangend om de nek) krasjes op het lcd scherm, balen!!! Had Nikon dat niet wat beter kunnen maken?! Minpunt!

R. Willems 14-04-2007
Geschreven voor: Nikon Coolpix P5000 zwart

Vandaag deze camera gekocht, dus misschien een snel oordeel, maar ik heb wel ervaring met dit type nikon toestellen (coolpix 3100, coolpix 7900), mogelijkheden zijn nog uitgebreider, vooral bij weinig licht toch scherpe foto's. foto's maken kan vrij snel achter elkaar, ik tel 2 sec.
Verdere functies moet ik nog uitproberen, maar dit is i.i.g. een goed begin!

egbert74 10-04-2007
Geschreven voor: Nikon Coolpix P5000 zwart

Heb een besluit genomen en heb gekozen voor de p5000 kan dus niet verder oordelen over de sony n2 al hoewel daar de reviews ook erg positief over zijn. Maar tot nu toe nog geen enkel geval spijt van de p5000 veel instel mogelijkheden en toch makkelik in bediening kwaliteit van de foto's zijn goed tot zeer goed ook ideaal is de optische zoeker moet wel zeggen dat de iso 1600 en 3200 niet echt bruikbaar zijn leuk voor de specificatie maar veder niet.
De binnen foto's zijn ook goed te noemen ook bij weinig licht zonder flitser (weinig tot geen ruis)
overdag ook geen bewogen foto's dat was met mijn vorige camera wel anders (panasonic fx-8)
Veder kan ik iedereen die nog twijfelt hem zeker aanraden

R. Jasker 04-04-2007
Geschreven voor: Nikon Coolpix P5000 zwart

Scherpe foto's, zeer makkelijk bediening van een toch zeer uitgebreid menu, Bij goede uitlichting is absoluut geen ruis te zien. Maakt van zeer dichtbij haarscherpe macro-opnames. Nadeel; ruisvorming in onderbelichte partijen.

E de Jong 30-03-2007
Geschreven voor: Nikon Coolpix P5000 zwart

Geweldig toestel, net een week in huis.
Zeeeeeeer scherpe foto's en een zeer gemakkelijke
bediening.
Dit toestel ligt goed in de hand, is zeer stevig met alluminium body.
In combi met 2 GB extreme III kaart

Kopen zou ik adviseren!