Canon Digital IXUS 95 IS grijs

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 16 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon Digital IXUS 95 IS grijs op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

r************@g******** 12-01-2023

super toestel

Dit toestel al bijna 20 jaar en nog steeds zeer tevreden. Zeer handig en compact voor de vakantie.

Pluspunten

• klein model
  • goed betaalbaar

Hans Gouda 18-10-2011

Ik bezit deze camera ruim 1 jaar en heb 2 grote reizen mee gemaakt. Bij IEDERE reis ging de camera stuk. Eerst viel het display uit en kon ik alleen nog door de zoeker fotograferen. Reparatie onderweg bleek niet mogelijk.Garantie gaf thuis gratis reparatie.
Bij de 2e reis ging de camera op de stand Tele niet meer in de oude stand terug. Nu kon ik de camera helemaal niet meer gebruiken!
Bij beide reizen heb ik een defecte Canon-camera gehad en mijn vakantie deels niet kunnen vastleggen. Mijn vertrouwen in dit merk is geheel weg.

joers1 19-10-2011

Het vertrouwen in 's werelds grootste cameramerk weg...omdat jij toevallig de pech hebt, dat je je herinneringen en vakantiefoto's laat afhangen van een simpele instapcamera??
Ik heb de camera zo'n 2 jaar en werkelijk nog NOOIT problemen gehad, terwijl i keen fervent Nikon-spiegelreflex liefhebber ben. Helaas zijn de compactcamera's van Nikon waardeloos in vergelijking met die van Canon...

Toin 19-10-2011

Uiteraard is dit vervelend, maar om nu gelijk het merk Canon niet meer te vertrouwen gaat wel ver. Gaan die verre reizen toevallig naar warme klamme landen of landen met veel zand?

tantepink 13-08-2010

Ik heb de Canon Ixus 95 sinds een week in huis.
Ik heb er meteen een extra accu bijgekocht.
Het is een makkelijke, gebruiksvriendelijke camera. Zowel automatisch als via eigen instellingen heb ik een aantal binnenopnamen gemaakt, met en zonder flits. Resultaat prima. Ik moet alle mogelijkheden nog verder uitzoeken, maar heb er alle vertrouwen in. Hij bijgeleverde programma om foto's op de pc te laden is een tikje traag, dus gebruik ik mijn oude programma.
De handleiding op CD is zeer uitgebreid.
Lekker compacte camera, die me vele leuke, mooie foto's zal geven.

dennis1967 20-06-2010

Geweldige camera; klein, licht en prima foto's! Ik maak scherpe foto's op iso 400 in het donker (vooropgesteld dat het te fotograferen object wel belicht is); vorig jaar een groot "house warming party" bezocht met professionele feestverlichting, vuurwerk, live muziek, catering etc. Foto's genomen op iso 400 en prima resultaat. Gewoon gebruik maken van de aanwezige lichtbronnen werkt perfect!

Gisteren naar een openlucht voorstelling (opera) geweest. Ook hier prachtige foto's genomen in het donker op iso 400!

Voor mij is de IXUS 95 een perfect toestel; klein, licht, stevig, goede accuduur en, heel belangrijk, prima foto's.

Ik ben er heel erg tevreden over!

Jan van Dijk1 09-02-2010

prima camera, heel belangrijk bij deze camera is het snel wegschrijven van de foto's, veel camera's in deze prijs klasse schrijven een stuk langzamer, dat is heel vervelend wanneer je snel achter elkaar foto's wilt maken, of nog belangrijker, dat je foto's maakt op het juiste moment en niet die eene seconde later

ixus95 02-02-2010

Sinds een week de Canon Ixus 95 IS in bezit. Gekocht bij Bol voor slechts 120,-- euro.

Allereerst een fijne camera met hele acceptabele tot goede
resultaten. Afwerking van het apparaatje is hoog te noemen, komt degelijk en duurzaam over. Snelle opstart tijd en korte oplaadtijd tussen het schieten van foto's. Voldoende instel mogelijkheden, duidelijk en helder display, en sterke goede accu die langer mee gaat dan gemiddeld.

In hogere iso (boven 400) produceert de ixus 95 niet goed, gelijk aan de meeste andere compact camera's.

Ik gebruik zelf de camera in de programma modus, zodat je zelf kan instellen. De auto modus, pakt niet altijd de juiste instellingen. Hij pakt dan regelmatig een hogere iso stand waardoor je een minder goede foto krijgt.
Vooral voor foto's binnenshuis is het advies om handmatig even af te stemmen.

Met wat spelen met de belichting en iso, maak je dan wel goede foto's, en dat is niet lastig of moeilijk.

(binnenshuis max tot 200 iso)

Samengevat: Voor de prijs die ik er voor heb betaald, een heel goede deal, veel camera voor een relatief lage prijs.
Voor 120 euro kom je niet iets beters tegen.

Turrebo 01-02-2010

Na een -ongetwijfeld goed bedoeld- advies van een Mediamarkt medewerkster hebben mijn vrouw en ik de Canon Digital Ixus IS aangeschaft als camera-voor-erbij. Mijn vrouw heeft een Canon 20D spiegelreflexcamera met dure toeters en bellen, en die neem je niet zomaar even mee naar de speeltuin of op een fietstochje.

Een klein camera'tje voor erbij dus. Voor €100,- mag je toch wel wat verwachten dacht ik, maar helaas...

De Canon Digital Ixus 95 IS heeft een wagonlading instelmogelijkheden en functies, en voor wie zich daar niet in wil verdiepen een volautomatische 'alles automatisch'-stand. Gezichtsherkenning, 100 tot 1600 ISO, diverse fotoformaten, mogelijkheid tot het maken van een eenvoudig filmpje (met geluid), verzin het maar en het zit er op.

...en na een druk op de knop wordt alles teniet gedaan door de middelmatige lens en het zeer matige CCD.

Binnen fotograferen kun je meteen al op je buik schrijven; dat worden spionage-achtige plaatjes (veel ruis, bewogen beelden, vage randen). Zelfs een stilstaand object (een fruitschaaltje of zo) gefotografeerd vanaf een statiefje levert wazige foto's op.

Mijn Fujifilm A340 (4 megapixel) maakt loeischerpe foto's onder vrijwel alle omstandigheden. De Canon Digital Ixus IS heeft 10 megapixels, maar wat heb je er aan als de lens en het CCD onder de maat zijn...?

De Auto-everything stand vind ik persoonlijk niet erg fijn, omdat het apparaat voortdurend scherpstelt (of in elk geval verondersteld wordt dit te doen), bijstelt, focust, en weet-ik-veel wat nog meer. Je voelt het toestel voortdurend trillen omdat het motortje continue voor- en achteruit draait. Ik werd er in elk geval een beetje zenuwachtig van. Het resultaat was overigens net zo beroerd als wanneer je alles zelf had ingesteld.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. De boodschap lijkt me echter wel duidelijk:

Uiterlijk en functionaliteit (scherm, opties, instelmogelijkheden): een dikke tien!

Het instellen zelf gaat wat lastiger. Na enige oefening kun je de diverse mogelijkheden wel binnen afzienbare tijd terugvinden in de diverse menu's, maar echt makkelijk vind ik het niet. Een touch-screen zou voor mij wat beter zijn.

Het uiteindelijke resultaat: een mager zesje. Een erg mager zesje.

Voor een meier mag je meer verwachten!

Conclusie: doe het niet.

Panse 07-01-2010

De Ixus95 is klein genoeg voor in de broekzak. UIt de zak ziet ie er fraai uit,ligt lekker in de hand en voelt degelijk aan. Foto's maken kan op de automatische stand. Je hoeft dan niets in te stellen. Wil je specieke onderwerpen fotograferen dan kun je kiezen uit 12 voorgeprogrammeerde instellingen zoals bijvoorbeeld: portretten, kinderen&dieren, binnenshuis en sneeuw. Erg handig is dat de camera automatisch stabiliseert. Ook kan de camera gezichten herkennen en daarop scherpstellen. Door beide functies komen bewogen foto's bijna niet voor. De gemaakte foto's zijn scherp en mooi van kleur. Ook kun je er filmpjes mee opnemen. Hiervoor heb je wel een vaste hand nodig. Ook hiervan is de kwaliteit uitstekend.

De display is lekker groot en zeer helder. Bediening van de Canon werkt intuïtief en makkelijk. Het Nederlandstalige menu is duidelijk maar, bevat toch veel mogelijkheden. Is het niet duidelijk dan biedt de handleiding (op pdf-formaat, dat is dan wel weer jammer) uitkomst. Stap voor stap staat hier alles duidelijk in.

Verder worden er nog kabels meegeleverd om de camera aan te sluiten op de televisie. Heb je geen cardreader dan kun je de meegeleverde USB kabel i.c.m. de software gebruiken om de foto's naar je pc over te zetten.

De keerzijde van het kleine formaat is dat hij maar 3 keer optisch zoomt. Wat meer groothoek (voor familiekiekjes) zou prettig zijn. In de automatische stand probeert de camera zich continu scherp te stellen. Dit is helaas niet uit te zetten. Bij de handmatige instelling is dit zo in te stellen dat dit alleen bij het maken van een foto gebeurt.

Bij diverse testen komt de Canon Ixus 95 (ook bekend als SD1200) er erg goed uit. Dit is ook mijn ervaring. Als het gezegde "klein maar fijn" ergens op slaat dan, is het wel op deze camera. Aanrader!

MarcvanDooren 12-12-2009

Wij hebben 3 maanden geleden deze camera gekocht en zijn ronduit ontevreden en gaan deze nu weer verkopen.

De foto's die het toestel maakt zijn gewoon slecht. Bij het minste inzoomen alleen maar ruis op de foto's en heel veel foto's zijn daarnaast ook nog niet scherp. Allen buiten bij goed licht en weinig beweging maakt het toestel goede foto's. Met een I-phone maak je minstens even goede foto's.
Wat ons betreft een regelrechte miskoop. Hiervoor hebben we een canon powershot gehad waarover we wel zeer tevreden waren. Voor ons in ieder geval geen IXUS meer.

Tomtomtom1 26-10-2009

Ik was altijd erg te spreken over Canon fototoestellen. Maar dit toestel vind ik erg slecht. Uiterlijk van het toestel is erg fraai maar de foto's zijn bedroevend slecht. Ik heb het toestel verkocht en ga nu opzoek naar een Panasonic.

JuRu 24-09-2009

Camera 2 maanden geleden gekocht. 2 weken kunnen gebruiken tijdens vakantie, waarna defekt gedurende trekking.Condens onder LCD schermpje. Toestel maakt goede foto's, ook bij weinig licht. Eenvoudige bediening via menu in scherm. Krijg nu géén garantie, er werd zandschade gevonden(?),en je raad het al: valt niet onder de garantie. Reparatievoorstel:170 euro, toestel momenteel te kop voor 150 euro!Correspondentie met Canon: géén coulance! Lees eerst meer eens de gebruiksaanw. en voorschriften: dat je nog mag fotograferen met de Ixus 95?!
Conclusie: uiterst ontevreden.

Tomtomtom1 03-07-2009

Mooi klein toestelletje voor een scherpe prijs. Heeft genoeg functies voor snel foto's schieten. Functies zitten op een logische plek.

seb 1780 15-06-2009

top camera, na de ixus90 heb ik deze aangeschaft en ze worden steeds maar mooier en beter. Voor mij niks anders meer dan canon

kibe26 03-06-2009

Ik heb gekozen voor deze camera omdat het een klein formaatje is en prima foto's maakt terwijl er bewogen word. De vele mogelijkheden zijn makkelijk te bedienen en te veranderen. Ik heb helaas wel 1 minpuntje en dat is waar de batterij en sd-kaart zitten. Dit klepje zit namelijk niet helemaal vast. Ik heb dus een paar keer gehad dat het klepje losging na een kleine aanraking. Maar ondanks dat vind ik dit echt een topper!

Rein69 02-06-2009

Fijne camera, die ik nu 3 weken in bezit heb en waarmee ik inmiddels 100 foto's heb opgenomen. Ook filmen gaat eenvoudig en goed. In vergelijkng met mijn oude digitale 4.1 megapixel camera van medion is dit een kolossaal verschil. Mijn keus voor de Ixus95 was omdat dit een mooie kleine camera is, met naast de Automaat veel instelmogelijkheden en toch ook niet al te ingewikkeld. Mooie kleuren, ook macro opnamen zijn helder. handig toestel om zo even in je binnenzak mee te nemen en wat plaatjes te schieten als je ergens aan sde wandel bent.

MikeMike666 11-04-2009

Geweldige camera, mooi compact, geweldige foto s makkelijk in de bediening.