Panasonic DMC-LX3K Black zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic DMC-LX3K Black zwart op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Repoman1 23-11-2009

Hosty,

Die sluitertijdvergrendling zit er gewoon op. Kan je in menu zelf instellen wat je minimumwaarde moet zijn. Is er te weinig licht, dan past ie automatisch de iso-waarde aan. Die isowaarde kan je ook aan een maximum binden. Doe je beide, dan heb je dus genoeg licht nodig. Maar met een f2.0 lens moet je toch goed uit de voeten kunnen. Anders kan je alleen je heil nog halen uit een spiegelreflexcamera met een 1.4 standaardlens of zo. Soms is te donker gewoon te donker en ontkom je er niet aan om de boel dicht te flitsen. maar ook op 1/30 moet je een borrel kunnen fotorgrafen. Zelf iets minder drinken zorgt voor rustiger handen:-)

Hosty 06-11-2009

Op zoek naar een nieuwe camera, in de jungle van toestellen. Bleven er 3 over : 1 Nikon P6000 / Canon G10 / LX3. Na veel lezen en overwegen wat ik belangrijk vind, uiteindelijk toch voor de LX3 gekozen. Dit is een eerste impressie die ik later zal bijwerken. Mij opmekingen houden wellicht een vraag in.
Wat mij enorm irriteert aan dit toestel is dat wanneer je binnen foto's neemt bv. tijdens een feestje de camera de sluitertijd op lange tijden instelt zodat alle mensen er bewogen opstaan. OIS heelpt in zo'n geval niet. Alleen handmatig is dit te voorkomen. Dit moet toch ook in de "iA" kunnen. De sluitertijden nemen toe tot 1/8 sec! Alles wat niet beweegt staat er mooi op, maar het gaat toch om de mensen tijdens een feestje. Er zou een sluitertijd vergrendeling op moeten die het niet verder laat oplopen dan 1/60 sec. Verder geeft het -mooie- schermpje geen info over de sluitertijd. Ik ga dit toch ook aankaarten bij Panasonic want het is een mooi ding.

eelco74 13-01-2009

Ik heb deze campara inmiddels een aantal maanden in bezit. Ik was op zoek naar een goede compact, voor naast mijn Canon 40D.

Ikw as reeds in het bezit van een Panasonic DMC-FX01. Alhoewel dit een perfect zak cameratje was voor een stedentrip of op de piste, kon deze qua kwaliteit uiteraard niet meekomen met de 40D.

Ik was dus ale en tijd op zoek naar een camera met de volgende specificaties:

groothoek lens 28 of 24mm
HD filmen (720x1280)
goede ISO400 resultaten
rond de 10mpixel
klein genoeg om in je zak te stoppen
eventueel RAW

Ik stond eigenlijk op het punt om de canon G10/G9 te kopen. Echter het gebrek aan HD video en ook het net iets te grote formaat hileden me tegen. De Panansonic DMC-TZ5 was een andere goede keuze en een sterke verbetering tov zijn voorganger. Maar helaas is er ook op ISO80 alw at ruis zichtbaar.

De DMC-LX3 is wat dat betreft een schot in de roos. De lichtsterke Leica lens (24-60mm F2.0) wordt gecombineerd met een 10Mpixel sensor. Deze sensor is bovendien qua oppervlakte groter, waardoor het ruisniveau beperkt wordt. Tevens kan men RAW fotograferen en kan er handmatig veel worden ingesteld. Ik fotografeer graag in A-mode, wat goed gaat.

Ik heb inmiddels al enige honderden foto's geschoten zowel binnen als buiten. Op de wintersport kan hij eenvoudig in je zak.

De bediening is even wennen, gelukkig is de handleiding duidelijk en heb je het snel door. Toegang tot het quick menu is even lastig, evenals uitvinden waar nu de onder/overbelichtingstrap zit. Eenmaal gevonden weet je na een tijd niet meer beter. Omdat het een vrij kleine camera is, kan het zijn dat mensen met grote handen de bedining wat priegelig vinden.

Photoshop CS4 ondersteund inmiddels het RAW formaat. Het grote voordeel is dat hiermee eenvoudig eventuele witbalans fouten en belichtingsfouten kunnen worden bijgesteld. De kleuren in film modus zijn het meest realistisch. Wel zijn ze nog enisgsinds paars/mangenta wat in RAW eenvoudig te corrigeren is. De foto's zijn scherp, vrij van vervorming (wordt door de software gecorrigeerd) en goed belicht. Alleen in heel speciale gevallen zit de belichting er naast.

Ruis treed pas op bij ISO800 en hoger, al kan dit redelijk effectief onderdrukt worden met behoud van details.

De flitsen doet zijn werk goed. Er is een flits schoen aanwezig, waar DN22 flitsen in kan. Dit is een bounce flits, wat voor een gelijkmatige verdeling zorgt. Hierdoor verlies je iets van het direct filts effect.

Filmen werkt heel erg goed. Wel heeft het zijn beperkingen. Er onstaan bij felle lichtpunten verticale strepen. Ook kan na het starten van de opname de zoom niet meer versteld worden. Toch ziet het er goed uit. Samen met clips van een Canon HF100 full HD gemonteerd, is het verschil tussen clips wel zichtbaar, maar niet enorm groot. Dit geprojecteerd met een Full HD beamer op 1.80 breed is een ware prestatie.

Panasonic wilde met de LX3 een camera voor de enthousiaste amateur maken. Daar zijn ze zeker in geslaagd. De kwaliteit van de opnames zijn fraai, het ruisniveau voor een compact zeer goed. Alleen de beperkte zoom zou een voor potentieele kopers een probleem kunnen zijn. Daarvoor in de plaats krijg je echter een lichtsterke 24mm groothoek wat binnen zeer handig is. De lichtsterkte zorgt ervoor dat de camera minder snel op hoge ISO waarden hoeft over te schakelen. Goede handmatige instel mogelijkheden, een externe flits schoen en RAW support maken het plaatje af.

Er zijn mijnsinziens maar 2 kleine nadelen:
- men kan niet zoomen tijdens filmopnames
- het 60mm bereik is beperkt

verder een duidelijke topper van Panasonic. Tegen de stroom in van meer pixels en meer zoom, hebben ze een camera uitgebracht met minder pixels en minder zoom. De stabiele prijs en de beperkte beschikbaarheid (zwart is veel uitverkocht) geeft al een dat Panasonic voor hun gedurfde keuze beloond wordt met prima verkopen en goede reviews.

ps. ik lees net dat veel mensen het afdrukmoment traag ervaren. Je kunt in het menu het AF op continue zetten. Hierdoor focust de camera voor, waardoor het afrukken sneller gaat, omdat de camera dan al scherpgesteld is.

sunny 27-12-2008

Veelzijdige kamera, een paar dagen in gebruik.

De kleuren zijn erg verzadigt. Dit is een eerste teleurstelling. Misschien biedt digitale verwerking uitkomst. CS3 herkent de RAW beelden niet ... De kamera werk voor een compact kamera snel, maar het is geen dslr.

Senior 07-11-2008

In mijn review over de Panasonic Lumix LX3 heb ik de beoordeling over de foto's uitgesteld tot nu. De opnames zijn zonder uitzondering
subliem. Als ze niet waren gelukt lag het aan de maker, ik dus, die de mogelijkheden niet voldoende of verkeerd had toegepast.
Als je met 1600 iso een portret-opname maakt bijvoorbeeld is er inderdaad
veel ruis maar dat creatief toegepast, met huiskamerverlichting geeft het eenmooi resultaat. Uiteraard geldt dat met 1600 iso niet voor buiten opnames.
Een topcamera dus waar je veel plezier mee beleeft.

Rundert 29-09-2008

De Leica lens met 24mm groothoek is in één woord geweldig! Het gebrek aan telebereik (hij gaat tot 60mm) wordt goedgemaakt door de uitstekende kwaliteit van het beeld, waardoor je tóch prima tele kunt nadoen door lagere resolutie óf digitale zoom óf achteraf croppen. Tele-bereik valt dus te simuleren, maar voor groothoek heb je nou eenmaal goed glas nodig en dat heeft deze camera, zonder twijfel. Vergeet niet dat zooms met extreme mm-bereiken vaak concessies (moeten) doen in lichtsterkte en kwaliteit/scherpte. Kwaliteit vs. kwantiteit. Als het om foto's gaat is mijn keus gauw gemaakt!

De lichtsterke lens (F2.0) is dus heerlijk, maar ook als die niet genoeg licht doorlaat is de ruis goed van kwaliteit: niet vlekkerig en netjes verdeeld zoals het fatsoenlijke ruis betaamt. Het valt dus achteraf goed te verwerken, net als wat Fuji's F30/F31 blijkbaar zo goed in de camera zelf deden. Ik doe 't liever achteraf, meer controle over vervorming en artifacts

Kleur is zelfs fideel bij heel weinig licht. Ik heb bij nacht vanaf de 5e verdieping naar beneden een (shutter priority) 8 seconden F2.8 iso80 opname gemaakt (het was best heel donker) en gras is op een natuurlijke manier groen en bakstenen idem bruin-oranje. Ik dacht dat ik het de camera even lastig ging maken, maar hij draaide er z'n hand niet voor om.

Na mijn Nikon S710 debakel (zie review aldaar, ik weet het; is 150 euro goedkoper) was ik even bang dat compactere digitale camera's aan mij niet besteed waren, en dat ik voor een beetje kwaliteit naar een spiegelreflex of zo'n lelijke/grote tussenvorm zou moeten. Niets is minder waar; deze heeft alles wat ik wil in een camera; Kwaliteit die je altijd in je tas bij je kunt hebben (in een sok want ze hadden bij de winkel even geen mooi passend hoesje ;-) )

Greetz, Rin.

Guyman 23-09-2008

Ik heb 'm. Na veel lezen op internet en twijfelen heb ik 'm dan toch gekocht. En ik heb er geen spijt!
Prachtige foto's. Waar ik vooral bang voor was, was de ruis. En ik moet toegeven; die ruis is er nog steeds. Ik had hiervoor de beroemde fuji f30 dus ik was ook 'verwend' wat dat betreft..
Maar ja, door de f2.0 leica lens kom je toch een heel eind met weinig licht. En doordat je in Raw foto's kan maken kun je er ook nog veel mee knutselen.
Jammer alleen dat dat nog alleen maar kan met het programma dat panasonic je erbij geeft en nog niet in Photoshop. zit met smart te wachten op de raw update.. Maar ja, dat hoort erbij als je het nieuwste koopt denk ik dan maar.
misschien dat mensen de zoom een beetje weinig vinden, maar je wordt er wel inventiever van!
een aanrader dus