Ricoh GX200 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Ricoh GX200 zwart op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,3

robkooy 17-05-2009
Geschreven voor: Ricoh GX200 zwart

Deze camera nu twee maanden in bezit. Ik ben erg tevreden! Mooie groothoeklens, snel, mooi en stevig. Wat wil je nog meer? Nou, bijvoorbeeld een electronische waterpas, foto's in (makkelijk) raw formaat, vierkante foto's, macro op 1 cm, als optie een mooie lenskap (er zit standaard een lensdop op, zeker de automatische lenskap bijbestellen!!). Ja, wat meer telebereik zou mooi zijn, maar ja, je kunt niet alles hebben, het zou ten koste gaan van de groothoek. Overigens gebruik ik in de praktijk heel wat vaker de groothoek dan de tele-stand.

irene3 09-09-2008
Geschreven voor: Ricoh GX200 zwart

Een geweldige camera! Absolute topper onder de compact camera's. De instelmogelijkheden zijn vergelijkbaar met die van een spiegelreflex. Een uitgebreid menu stelt de gebruiker in staat om te kiezen uit zeer veel mogelijkheden. Er zit uiterraard een auto-functie op die echter zonde is om te gebruiken. Deze camera kan meer, en moet meer, dan auto-kiekjes klikken. De handmatige instelmenu's zijn erg uitgebreid en na het bestuderen van de handleiding niet al te moeilijk te gebruiken. Bovendien is er de mogelijkheid om voorkeurs instellingen vast te leggen die vervolgens met 1 druk op een knop geactiveerd worden.
De lens is een wondertje op zich. (24mm-72mm) Een perfecte groothoeklens die ook met de zoom en Macro functie kwalitatief super foto's maakt.
Handige snufjes als een waterpas indicator en auto-rotate vergroten het gebruiksgemak.
Een nadeel is dat er geen beeldzoeker aanwezig is. Het LCD scherm voldoet overigens prima.
Er is een losse beeldzoeker verkrijgbaar die ik helaas nog niet in huis heb. Een mooie uitbreiding zijn de losse lenzen verkrijgbaar voor dit toestel. De tele- en groothoek-lens worden over de vaste lens gemonteerd. Iets waar ik nog geen ervaring mee heb.
De kwaliteit van de foto's is super. Ik heb vooral nog testplaatjes gemaakt en gemerkt dat het toestel gevoelig is voor licht en ook onder donkere omstandigheden goede foto's maakt. Bij een hoge ISO waarde (boven 400) ontstaat er wat ruis.
Dit is absoluut een camera voor de veeleisende gebruiker, die de mogelijkheden van een spiegeglreflex camera zoekt maar het toestel in zijn jaszak wil kunnen stoppen.
Over het eindresultaat kan ik nog weinig zeggen. Het is een camera die erg veel kan en als dat onder de knie is ongetwijfeld hoge kwaliteit foto's maakt.
Voor de veeleisende, perfectionistische, al dan niet professionele, fotograaf.