Canon PowerShot PowerShot SX100 IS zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 33 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon PowerShot PowerShot SX100 IS zilver op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,7

Wesso 07-12-2009

Helaas, ook ik moest eraan geloven. Op vakantie kreeg ik de lensfout ("herstart camera") toen ik een filmpje maakte en inzoomde op mussen.
Iets te snel gedaan kennelijk, want hij liep vast.
Camera met erectie in een etuitje gestopt. Een paar dagen later geprobeerd en ja hoor: de lens doet het weer.

Tot en met september 2009 had ik nog garantie. Had ik maar...

Vorige week kwam de lensfout weer. Er is nu echt geen beweging meer in te krijgen. Gezien de reacties op pagina 2 hier lijkt het me beter een nieuwe camera uit te zoeken. Het wordt een Panasonic waarschijnlijk (tips?).

Toch een hoop lol beleefd met deze Canon. Superfijne foto's, scherpe filmpjes (!!) en een paar leuke functies. De Panoramastand bijvoorbeeld. De camera ligt goed in de hand. Er komt wel ruis in sombere omstandigheden en vooral jammer van de zoomlens. Misschien een tip: wees er voorzichtig mee. Zoom niet te snel in of uit.

RolfS 03-10-2009

Heb deze camera sinds februari 2008, en duizenden foto's later nog steeds zeer tevreden. De scherpte is fantastisch en kleuren zijn briljant. De ruis is hinderlijk met name bij High ISO opnames (1600), maar dat is in veel gevallen goed te omzeilen: ik schakel de Auto-ISO stand uit, stel handmatig in op ISO 800 of liever nog 400, en maak de foto met de zelfontspanner, op een kleine tripod of vrij staand.

drevre 13-09-2009

Ik heb deze camera nu ongeveer een jaar. Hij bevalt uitstekend als de omstandigheden goed zijn, (weer en licht) maak je schitterende foto's.

Minpunten vind ik:
- Bij minder licht treedt er erg snel ruis op.
- Bij maximale zoom is de AF functie optimaal.

kludi 11-04-2009

Sinds Augustus heb ik deze camera en ik moet zeggen dat ik er echt hele mooie foto's mee heb gemaakt tot nu toe.
Ik heb er zeker geen spijt van, behalve dat er soms vrij snel ruis optreedt.
Verder zeker een aanrader, zeker voor het geld!

Patrick1357 18-01-2009

Ik heb de camera nu bijna een week in mijn bezit.
Nu inmiddels ongeveer 200 foto's gemaakt zowel binnen als buiten, zowel overdag als 's avonds en eigenlijk allemaal gelukt.
Zelfs 1x geprobeerd op de night snapshot een foto te maken helemaal in het donker.
De foto is nog gelukt ook dit werkt ook perfect, een mooie foto geworden.
Daarom snap ik niet dat er zoveel mensen schrijven dat ze niet tevreden zijn over de foto's (Bewogen niet scherp, totaal geen last van.)
De 10x optische zoom is erg goed alles komt zeer dichtbij, met fantastische tot gevolg.
Ik heb er wel gelijk een ander geheugen kaartje bij gekocht, die er standaard bij zit is maar 16 Mb dat is in deze tijd belachelijk.
Heb er nu een kaartje van 4Gb bij.
Tevens gelijk een lader met 4x oplaadbare batterijen van 2700 mAh bij gekocht.
De batterijen gaan lang mee (Filmpjes gemaakt foto's tevens met en zonder flits gemaakt), zelfs de batterijen die er standaard bij zitten gingen lang mee, dat had ik niet verwacht.
Alleen bij de macro stand komt er een rare zwarte rand onderin de foto (volgens mij van de lens).
Heb ik wel over gelezen bij andere gebruikers weet verder niet of hier iets aan te doen is.
Gelukkig gebruik ik de macro stand niet zoveel.
Camera ligt ook erg goed in de hand.
Ben erg blij met deze camera vandaar dze review.

Kelly999 28-11-2008

Ik ben nu een jaar in het bezit van deze camera en deze functioneerd prima.

Ik heb nu echter een probleem. Ik heb heel veel foto's gemaakt tijdens een reis en bij thuiskomst heb ik gemerkt dat de Tijdstempel aanstond, nu staat er op iedere foto een datum en tijd vermeld en dit wil ik echt niet.

Weet iemand of je dit ook nog kan verwijderen?

Ik hoor het graag.

Groet,

nijn 09-11-2008

2 dagen in mijn bezit, vol enthousiasme het bos in getrokken. ondanks IS veel bewogen foto's. zoom is leuk, maar kwaliteit vermindert aanzienlijk!!
dieren moeilijk te fotograveren.
bij iets minder licht macro niet scherp. ik twijfelde tussen powershot SX100 IS en ixus 90 IS. ik ben nogal kieskeurig en wil gewoon scherpe foto's, niet dat je visite een halve minuut bevroren moet zitten om een scherpe foto te krijgen.
bediening is na lezen handleiding goed te doen. bij inschakeling dig zoom 1.6 betere IS.
opslaan foto's is snel. alleen met overbrengen naar pc stopt de camera na zo'n 30 foto's. er word aangegeven dat de camera disconnected is(??) ik moet in meerdere keren mijn foto's op de pc zetten. iemand anders daar ook last van?

stich functie is leuk.

ben toch wat teleurgesteld. had er meer van verwacht.

ga hem misschien toch omruilen.

Moonique 06-11-2008

Ik zag hieronder een bericht van iemand die totaal niet tevreden is. Ik herken mij hier volledig in! De foto's zijn totaal niet scherp te krijgen, alleen bij voldoende belichting (buiten). Als je ook maar iets beweegt, is de foto mislukt. Om gek van te worden. Hiervoor hadden we een sony, met veel minder mogelijkheden en minder megapixels, maar de foto's waren echt VEEL mooier. Ik baal hier gigantisch van, dit is geen waar voor mijn geld. Ook ik ga hiermee terug naar de winkel, want dit vind ik niet te accepteren!

Monsterdick 11-10-2008

Ik heb deze camera nu zo'n half jaar in bezit en ben er echt heel erg tevreden over. Vooral de zoom mogelijkheden en de macro stand maken het mogelijk om foto's te maken van een hoog niveau. Met oplaadbare batterijen 2500mAh (bijvoorbeeld Varta, overal verkrijgbaar en niet duur) maak je heel veel foto's zonder vaak te hoeven wisselen/opladen. Enige minpuntje vind ik de tijd die nodig is tussen 2 flits-foto's. Veel vragen die bij de reacties van diverse gebruikers staan worden uitgebreid beantwoord in de handleiding op de CD (10 talen, waaronder Nederlands). Hierop 214(!) pagina's met alle ins en outs van de camera.

Sander2007 11-09-2008

Ik heb deze PowerShot nu enkele weken in mijn bezit, nu ben ik in Amerika op vakantie er vindt dat foto's maken binnen of in het donker tegenvallen. De foto is erg korrelig. Ik heb verschillende iso waardes geprobeerd zonder resultaat.
Al mijn foto's van Antelopecanyon zijn niet mooi. Deze canyon is een van de mooiste plekken om foto's te maken.
Staan er instellingen fout?

Whisper 05-06-2008

Had hiervoor een powershot 70.

Dit is dan weer even wat anders.
Gebruik dit toestel nu een paar weken. Zonder de handleiding te hoeven doorspitten kun je met dit toestel in een handomdraai kennis maken. Zoom / Marco enz enz . maakt prachtige foto's.
Gewoon een fijn toestel.

Gebruik je oplaadbbare baterijen koop dan een paar stevige van 2700 ma. hiermee kon ik 200 foto's maken.

Met andere opmerkingen van gebruikers ben ik het wel eens. Hoezo een 32mb kaart waarom geen tasje. kost bijna niks.

En er zit een koortje aan die je om je pols kan doen.

groet Hans

Frans 08 28-05-2008

Heb eind februari deze camera aangeschaft, als opvolger van de Canon Powershot 85.
De laatste heb ik ongeveer vier jaar gebruikt, en deze werkt nog steeds goed, maar ik wilde graag voor 10 x zoom, en dan niet met een spiegelreflexcamera, maar een handzaam formaat.
Kan niet anders zeggen dan dat ik zéér tevreden ben met de SX100. Hij wordt gebruikt voor natuur opnames,
kinderen, en onlangs is hij de hele dag gebruikt op een bruiloft. Na ca 300 foto's waarvan 60 geflitst, waren eindelijk de twee oplaadbare batterijen leeg.
En over de meeste opnamen ben ik erg tevreden

bas086 18-05-2008

ik heb de SX100 een tijd terug gekocht
ik heb er geen spijt van

erg goede foto's binnen
ik knip veel foto's van auto's en moet het een beetje een snelle camera zijn. De camera is voor zijn prijs erg snel.

macro's vind ik persoonlijk minder kwaliteit

het gebruik dat is echt makkelijk
alleen vind ik de uitklapbare flits soms onhandig

verder helemaal een perfect toestel voor normaal gebruik

Monique Janssen 17-05-2008

Heerlijke camera die mooie foto's maakt, filmpjes zien er ook wel aardig uit.
De 10 x optischezoom is toppie, die gaf voor mij de doorslag om dit toestel te nemen.
Nergens problemen mee, geen rammeltje te horen.
Heb via de Canonsite geluid proberen te downloaden maar is niet gelukt, wel via hun site extra info te krijgen.

Yellows14 25-03-2008

Na het lezen van verschillende reviews heb ik gekozen voor deze SX100. Het is een van de weinige kleinere toestellen die zowel beschikbt over uitgebreide handmatige functies als ook over een 10x optische zoom. Het afgelopen weekend heb ik hem tijdens een verjaardag binnen gebruikt. Ik heb bij alle foto's gebruik gemaakt van de ingebouwde flits. Na het maken van een foto duurt het een paar seconde voordat je de volgende kunt maken. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n groot probleem. Verder heb ik gemerkt dat de ingebouwde flits niet zo sterk is. Bruikbaar tot zo'n 2 a 3 meter is mijn ervaring. Het batterij verbruik viel me mee. Ik heb zonder probleem ruim 80 flits foto's gemaakt op GP 2100mha batterijen zonder een waarschuwing in de display te zien. Na het lezen van diverse verhalen had ik twee paar reserve batterijen bij me, maar die heb ik niet nodig gehad. Wel moest ik er aan denken om de flits op te klappen, iets dat je makkelijk kunt vergeten. Verder mis ik binnen een echte groothoek functie. Je zit makkelijk te dicht op het onderwerp. Buiten beleef ik het meeste plezier aan deze SX100. Met name de optische zoom en de makro functie bevallen me heel goed. Gewoon weinig op aan te merken. Ik vervoer hem in een tasje. Bij de kwaliteit van de foto heb gemiddelde gegeven van de foto's die ik binnen en buiten heb gemaakt.

josjos 01-03-2008

Ik heb hem vanmorgen gekocht. En tot nu toe geen seconde spijt gehad, een machtig toestel. Ook tevens 4 oplaadbare batterijen van 2700mah bijgekocht en ik heb totaal geen problemen met wachttijden van de flits. De foto's zijn zeer goed. Alleen die bijgeleverde 16mb kaart is een lachertje, daarom ook gelijk een 2gb kaart erbij genomen. Ik ben dus zeer enthousiast over dit toestel.

Frans11 24-02-2008

Na lang zoeken en twijfelen had ik mijn camerakeuze terug gebracht tot de Canon Powershot SX100IS en de A720IS. Gisteren de knoop doorgehakt en de SX aangeschaft. Inmiddels flink mee lopen stoeien en moet helaas constateren dat ik toch een foute keuze gemaakt heb:
De camera is mooi, compact, de bediening logisch en gemakkelijk, de zoom is super en de verdere mogelijkheden zijn ongekend. Tot zover niets dan goeds dus.
Echter door de verschrikkelijk trage flitsfunctie is deze camera in de praktijk binnenshuis maar beperkt bruikbaar. Ik had in reviews gelezen dat de herlaadtijd v.d. flits vrij lang was. In de praktijk blijkt deze op te lopen tot meer dan 10 seconden. Gedurende de oplaadtijd is de camera geblokkeerd en wordt het LCD scherm uitgeschakeld. Dus heb je (vaak) gelegenheden waarbij je binnenshuis meerdere foto's achter elkaar wil/moet maken, dan gaat dat met deze camera toch echt niet lukken. Ik gebruik goede (splinternieuwe) GP Recyko+ batterijen van 2050 mAh.
Vanwege dit (eigenlijk enige) minpunt geef ik een 1 bij mogelijkheden.
Dit minpunt vind ik onoverkomelijk en ga daarom kijken of ik de camera kan omruilen.

Asterix 09-02-2008

Nadat mijn vorige Canon camera (powershot A80) zijn beste tijd had gehad, heb ik besloten om toch weer voor een Canon te kiezen. Tot op heden heb ik er nog geen spijt van gehad.
Wat ik wel mis t.o.v. de A80 is het klapbare scherm en de zoeker. Maar met veel dingen is te leven, zo ook met deze.

Een echt nadeel aan deze camera is het knopje aan de achterzijde waarmee je de camera aanzet om foto's te bekijken. Als je de camera los in je zak steekt dan is de kans heel groot dat hij aan gaat.

De film mogelijkheid valt ook niet tegen. Het is wel jammer dat hij scherstelt zodra je begint met filmen. Als je daarna gaat inzoomen dan stelt hij niet meer scherp, dit resulteert dan in wazige beelden.

Bij de vorige camera had ik vaak last van rode ogen. Bij deze camera is dit nagenoeg niet het geval.

Eindconclusie: tot nu toe dik tevreden met deze camera en zeker een aanrader.

zilvervos 05-01-2008

heb deze camera nu twee weken.
Is als reis camera bedoeld, mijn favoriet de powershot S5
is daar te zwaar en groot voor. de 10 maal zoom vind ik belangrijk.
Prestaties zijn goed: natuurgetrouwe heldere scherpe evenwichtige beelden. Bine fotograferen met hoge iso waarden gaat goed warme beelden. Ruis natuurlijk wel van af 200 iso wordt het een factor om rekening mee te houden.
De info vermelding na het nemen van de foto vind ik erg handig met licht en donker verzadigings grafiek. En ook overbelichte vlakken worden aangegeven.
Las macro camera geeft hij wel een sterke barrel vervorming

Er is veel instelbaar en het vierrichtingen keuze knopje is uitgebouwd tot een draai wieltje wat de G4 ook heeft in wat meer solide vorm.
Het is wat lastig werken hiermee om dat het nu een dubbel functie heeft en bij het draaien je keuzes kunt aan klikken zonder dat te willen.

vorm: heb hem al bijna twee keer laten vallen en er zitten nu al krassen op het tere huis

Goeie camera als je veel mogelijk heden en instellingen wilt. Houd je meer van point&shoot dan is panasonic X3, die met tien keer zoom ( 10X28mm) zorgelozer.

Ellen Weusten 25-12-2007

Zeer fijne camera!! Ligt prettig in de hand, lekker compact, super zoom, prachtige foto's met mooie kleuren en ga zo nog maar even door.
Daarbij dan het gemak van de AA batterijen i.p.v. een accu. Ik heb dus weer voor de Canon gekozen zoals ik al vele jaren doe... meer moet het niet zijn.
Het enige minpuntje vind ik dat er geen optische zoeker aanwezig is maar daar kies je voor en tevens dat de SD-kaart in hetzelfde slot als de batterijen zit. Maar ja, ze moeten natuurlijk iets om hem compact te kunnen houden.
Een echte top camera voor dat geld!!!

Plurk69 30-11-2007

Geweldige camera! Na een aantal wat oudere digitale camera's te hebben versleten is valt deze toch wel in de categorie betere cameras die ik heb gehad. Erg mooie foto's ook bij mindere belichting. Heel fijn dat je zelf bepaalt wanneer je de flits gebruikt, heel veel instellingen maar de auto functie is ook erg goed. Kortom een geweldige camera voor die prijs, leuk voor naast je DSLR, en je toch veel zoom wil hebben.

phoenix_soleil 22-11-2007

Ik heb de camera nu een week en ik ben er erg blij mee. De zoom is geweldig! Hij ligt voor mij goed in de hand en de knopjes zitten op een logische plek. Hiervoor had ik een 3 jaar oude CanonA60 en de bediening lijkt daar zo veel op, dat ik eigenlijk geen handleiding nodig heb (behalve voor de nieuwere opties misschien, ik heb nu nog geen handleiding gebruikt). Hoewel bij het zoomen tijdens filmpjes de beeldkwaliteit achteruit gaat, is dit toch een leuke optie. Gemaakte filmpjes kun je gemakkelijk op de camera roteren.
De fotokwaliteit is echt goed en voor mij heel belangrijk, de macrostand is echt geweldig! Ik heb ook een panasonic in handen gehad, maar die macrostand was een stuk minder. Ook de macrostand van de Canon A720 vond ik minder goed dan de macrostand op deze camera.
De zwarte versie is wat mij betreft een stuk mooier dan de zilveren versie. Ik las hier ergens berichten dat dit geen Nederlandse versie zou zijn, maar ik heb die van mij gewoon in Nederland gekocht en er zit een nederlands menu op.
Kortom een ontzettend goede camera voor een redelijke prijs.

PdL 17-11-2007

O.b.v. positieve reviews heb ik 2 camera's geselecteerd in dezelfde prijsklasse t.w. de reeds geruime tijd op de markt zijnde Panasonic Lumix TZ3 en de zojuist verschenen Canon Powershot SX100is (vnl. btl reviews geraadpleegd). Ik heb uiteindelijk besloten voor de laatste. Ben er erg happy mee maar zal dit ongetwijfeld ook zijn geweest met de TZ3.

Lumix TZ3 : prachtige camera, behuizing van metaal, snelle opstart en simpel, hele mooie 10 opt. zoom met een 28 groothoek kortom en uitstekende foto, kortom een prima camera! Jammer dat je niet kunt inzoomen bij video (kan handig zijn, bij SX100 kan dat wel). Even snel een foto uit losse hand lukte niet, moest camera echt met 2 handen vast houden (kan aan mij liggen). De voeding bestaat uit een opgeladen accu.

Powershot SX100IS : Heb de zwarte uitvoering. De behuizing is anders dan bij de TZ3, voelt wat lekkerder aan, hoewel sommigen spreken van plastic vind ik de behuizing juist prettig, niet het metalen gevoel als bij de TZ3. Ondanks dat de SX100 iets zwaarder is voelt de SX100 door het materiaal gebruik lichter aan. Prachtige camera met 8 mp en een mooie 10 x optical zoom. Naast een snelle opstart is de doorslag voor deze camera geweest een makkelijke grip om even snel een foto te kunnen maken met een hand - ondanks beweging krijg je toch een scherpe (diepte) foto - bij het nemen van video kun je inzoomen en is handig (TZ3 dus niet). Ook belangrijk vind ik de 2 oplaadbare alkaline batterijen. Bij accu camera's zul je net zien dat je accu op is en je hebt geen reserve bij je. Indien dit bij de SX100IS het geval is koop je gewoon om de hoek even een paar alkaline batterijen. Kortom Canon Powershot SXIS voor mij erg veel value for money!

Michiel-real 11-11-2007

Deze camera is geweldig. Alles kun je kiezen. Panorama foto's of macro opnamen, er gaat een wereld voor me open.
Die 10* zoom is ook verbazingwekkend. Prachtig door de anti bibber inrichting. De Flash is prachtig en sterk. Je kunt eindeloos veel instellen maar 't meeste is logisch zodat je geen boekje door hoeft te lezen.
De foto's zijn ook mooi van kleur. Precies goed vind ik. Dat ie het doet met gewone oplaadbare AA batterijen is fijn. Geen gedoe met accu's.
Wel een nieuw kaartje erbij (ik heb 4 GB) want die 16 Mb die je erbij krijgt is een lachertje. Ik snap niet waarom ze dat doen want ze zijn niet eens meer verkrijgbaar.
Maar goed. Je krijgt veel meer dan je denkt als je 'm koopt.

Click 11-11-2007

Ik kocht deze camera als extraatje bij mijn Canon 400D, voor als ik geen zin heb om de hele rugzak met 400D en lenzen mee te sjouwen. Tot mijn verbazing komt de kwaliteit van de foto's van de SX100 IS behoorlijk dicht bij die van mijn 400D (Sigma lenzen). Het is waar dat er meer ruis in zit boven de ISO 100, maar door de uitstekende beeld stabilisator hoef je niet vaak hoger te gaan. Bovendien heeft hij toch één van de laagste ruiswaarden onder de compactcameras. De macro stand fuktioneert subliem; ongelofelijk scherp en door het compactformaat een zeer grote scherptediepte. De keerzijde daarvan is dat je niet zo'n mooie wazige achtergrond (bokeh) kan krijgen als met de 400D.
Het feit dat je de flitser met de hand open moet doen vind ik een groot voordeel; hij blijft gewoon zitten waaar hij zit tezij ik er echt gebruik van wil maken.
De mogelijkheden en hand-instellingen zijn enorm.
Al met al ver boven verwachting.