Panasonic DMC-FZ18EG-S zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 29 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic DMC-FZ18EG-S zilver op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,3

henry2007 25-08-2009

heb de FZ5, FZ8, TZ3, TZ7 en aantal Canon's gehad, maar deze camera met de FZ28 is niet voor niks uitgeroepen tot de beste niet SLR camera ter wereld.

Mensen die klagen over ruis / iso noise bij indoor / avondopnamen, dienen beter een statief te nemen voor iso 400 / 800 photo's..

Goede prijs / kwaliteits verhouding en beter als Canon powershot varianten.

spoetnikk 04-05-2009

ik heb de panasonic fz 18 al meer dan een jaar in het bezit en was aanvankelijk zeer tevreden. Veel mogelijkheden enorm en goed zoombereik.Na verloop van tijd ging ik mijn foto's eens goed bekijken en vergeleek de foto's met mijn olympus c70. ik maak veel natuurfoto's dus zit er vaak veel groen in de foto. Het groen wordt altijd veel te verzadigd (te groen) weergegeven,wat de foto onrealistisch maakt.De olympus gaf altijd goede kleuren weer. Met het veranderen van de witbalans werden de resultaten niet beter. Zijn er meer mensen die dit euvel kennen en weten wat hier tegen te doen is?

Marianne14 25-04-2009

Hiervoor heb ik een Olympus UZ500 gehad, was ik heel tevreden over. Vanwege de grote reis die ik ging maken wilde ik toch een wat nieuwere camera aanschaffen. Dat werd uiteindelijk de FZ18.
Daar heb ik geen spijt van gekregen. Ik heb ruim 1.500 prachtige foto´s kunnen maken. Vanaf een groot schip inzoomen, foto maken, perfect.
Menu is in het Nederlands en als je daar even mee speelt heb je het zo onder de knie.
Van technische specificiaties kan ik je niet veel vertellen, ik ben geen professional. Over het gebruikersgemak en het uiteindelijke resultaat kan ik genoeg vertellen.
pluspunten: snel gebruiksklaar, serie achter elkaar werkt lekker snel, stabilisator werkt prima, niet te zwaar van gewicht, makkelijke bediening.
minpunten: bewerkingsmogelijkheden op toestel minder dan op Olympus, binnen minder scherpe foto's als het wat gaat schemeren (dus snel flitsen), als batterij bijna op is gaat het scherpstellen slecht, dus eigenlijk is de batterij dan echt op, bij aanzetten gaat lenskap niet vanzelf los.
Over het algemeen ben ik echt heel goed te spreken

timonbor 17-01-2009

Ik wil even mijn enthousiasme over deze supercamera kwijt ,ik heb in het verleden beroepsmatig gefotografeerd met professionele aparatuur oa Hasselbiad leica en canon en nu nog met een digitale nikon slr ,maar ik sta versteldt van wat dit cameraatje voor zo weinig geld presteerd vooral natuuropnamen (supertele zonder statief)alle theorieen die ik vroeger op de fotovakschool geleerd heb mbt
sluitertijd ten opzichte van brandpuntafstand
bv 500mm objectief langste sluitertijd 1/500 sec zonder statief ik neem nu met deze camera met gemak op 1/50 sec in combinatie met 500mm haarscherpe foto,s , daardoor is deze camera vooral geschikt voor teleopnamen
de resolutie is natuurlijk niet te vergelijken met digitale slr camera,s maar wil je dergelijke teleopnamen met dit soort camera,s nemen
dan praat je al snel over 3500 a 4000 euro ik gebruik mijn nikon d40 met 18/135mm
(28 200mm)veel minder dit is overigens ook een uitstekende combinatie vooral voor oa portretten, maar veel minder universeel.

Rookie66 24-10-2008

Echt een perfecte camera, simpel te bedienen menu's zoals ik gewend ben van alle Panasonic apparatuur. 18x zoom en prachtige foto's dankzij de Leica lens. De flits is goed, dit in tegenstelling tot de flits van mijn oude camera (Canon Ixus 500) die van iedereen een bleekneusje maakte met dichtgeknepen of rode ogen. Rode ogen zijn met de FZ18 makkelijk te voorkomen door dit in te stellen op de camera. Tot nu toe niets dan lof m.b.t. deze camera. Een goede keuze als je wilt uitzoeken of je van fotograferen je hobby wilt maken maar nog niet gelijk een dure spiegelreflex wilt aanschaffen....voor het geval dat het toch niet je hobby wordt en je met een dure camera, lenzen en een hoop onhandige tassen zit opgescheept.

Piet Nelemans 31-08-2008

Heel fijn apparaat; maakt schitterende foto's.

Nadelen:
* voor handmatige focus is het LCD-scherm eigenlijk te onnauwkeurig (te weinig pixels om het goed te kunnen zien).
* zolang de camera naar de SDHC-kaart schrijft kan er geen nieuwe foto gemaakt worden, kan soms irritant zijn.

Begrijp me goed, ik ben erg enthousiast over de camera.
Maar het kan natuurlijk altijd beter; een 10 geef ik niet gauw.

bas1981 05-07-2008

Na een tijdje deze site in de gaten gehouden te heb ik uiteindelijk ook besloten om deze camera te kopen. En ik moet zeggen, ik heb geen moment spijt!

De camera laat zich makkelijk bedienen, het spreekt eigenlijk allemaal voor zich. Voor een enkel knopje is het wel aan te raden om eventjes de gebruiksaanwijzing door te lezen.

Verder ook een zeer uitgebreide handleiding, waar ook goed wordt beschreven welke functie je het beste kan gebruiken voor verschillende situaties. Voor iedere situatie is er wel een optie te vinden zodat de camera zich daarvoor optimaal instelt.

Ook de kleine joystick is erg makkelijk, zeker om het 1 en ander ff snel aan te passen o.a. belichting, witbalans, iso, sluitertijd/diafragma, EV-waarde en manier (en positie) van scherpstellen.

Ik ben verder nog volop aan het experimenteren met de camera, en leer nog iedere dag bij :-)

Een klein nadeel vind ik nog wel dat er bij foto's binnen zonder flitser nogal snel beweging in de foto zit. Maar dat kan goed aan mijn instelling liggen. Daar plaats ik nog eventjes een vraag over.

Maar al met al, krijg je zeker waar voor je geld!

sabell 29-05-2008

Goede snelle camera. Maakt kwalitatief goede foto's ook in maximale zoombereik. Perfecte beeldstabilisator.Foto's zijn iets minder scherp dan bijv. met Nikon D40 (maar dat is dan ook een spiegelreflex) Gebruiksgemak is zeer groot door de uitstekende zoomlens en de vele instelmogelijkheden. Heb in de afgelopen jaren diverse superzooms gehad, maar dit is tot nu toe veruit de beste. Let ook op accuduur, die is gewoon goed. Wordt ook zeer compleet geleverd (accu+acculader+zonnekap). Alleen de bijgeleverde software is matig. Overall uitstekende prijs kwaliteitsverhouding.

motorhenkie 29-05-2008

Hallo,
Ik ben net terug van een reis door China en heb +/- 1600 foto's mee terug gebracht van deze 1600 zijn er natuurlijk ook mislukte bij maar de meeste overtreffen mijn verwachtingen. een van mijn medereizigers had een canon d40 bij zich met verschillende lenzen en verbaasde zich over de kwaliteit van deze camera.
ik moest er wel een beetje bij lachen gezien het wisselen van lenzen tijdens het fotograferen.dan is het toch leuk als je de foto al gemaakt heb tijdens het wisselen.
tuurlijk zijn er min punten bij de Fz 18, ik vindt als je met wat minder licht foto's wil maken dan komt hij wat tekort in de p stand maar is op telossen door naar sluitertijd voorkeuze tegaan of de ia stand, heb ik tijdens een voorstelling aardige foto's mee gemaakt
de kleuren komen erg getrouw over ,alleen bij volledige ingezoomde lens heb je een vaste hand nodig of een steuntje ( het ook aan mij liggen) wat ook jammer is dat je de zonnekap tijdens flitsen van de camera moet halen anders ktijg je last van schaduwen.al met al ben ik tevreden met de FZ 18

piotr23 27-03-2008

Antwoord voor Jolanda L.:
Jammer dat de camera zo tegenvalt. Ik heb er ook even aan moeten wennen en ben eigenlijk (na bijna 2 maanden) nog steeds verder aan 't verkennen. Misschien staan er instellingen niet goed. Dat de foto's donker zijn zou mogelijk kunnen liggen aan de instellingen van de lichtmeting. Je hebt meerveldsmeting, centrumgericht en spotmeting. Probeer daar eens mee te wisselen. Een andere mogelijkheid is de gevoeligheidsinstelling (auto-ISO of begrenzen op een aantal). Heb onder afwisselende lichtomstandigheden geprobeerd (buiten, bewolkt/helder, binnen etc.)? Fotografeer je met de iA modus of in de P-instelling of Custom-mode?
Als de camera via Internet gekocht is ligt het misschien wat gevoelig, maar loop er eens mee binnen bij een fotograaf...
Succes

Lydiavis 22-03-2008

Een zeer goede camera. Scherpe foto's en erg makkelijk in gebruik. Vooral de levensduur van de accu bevalt mij zeer goed. Ik heb de camera aangeschaft naar aanleiding van alle positieve reacties op dit forum, en hij is me nog geen 1 keer tegengevallen. Ook de zoom is super!

glamm 15-03-2008

De fz18 is miijn 2e Panasonic, de menu instelbaarheid is in grote lijnen gelijk aan de TZ1 derhalve zeer overzichtelijk. Een van de redenen waarom ik hem gekocht heb is de groothoeklens en naast het LCD schermpje de ouderwetse viewer. Al met al een perfecte camera, mits de gebruiksaanwijzing goed wordt gelezen.

Ruud F. de Graaf 13-03-2008

Ik ben namelijk een zeer vervente gebruiker van Panasonic produkten en nog niet één keer teleurgesteld! Top camera!!

BarnOwl999 24-02-2008

Geweldige camera! Met zijn 28-504mm zoomlens lichtsterkte 5.4 is dit momenteel gewoon de beste compact camera. Jammer dat er net geen betere chip op zit want deze doet de fantastische Leica lens niet 100% recht. Gebruik daarom geen hogere stand dan ISO 400 als je ruis wilt beperken, maar dit is eenvoudig in te stellen.
Fotokwalitiet is zonder meer goed maar geen tien omdat dat alleen weggelegt is voor veel duurdere speigelreflexen. Ik heb met deze camera echter veel meer plezier omdat bij een spiegelreflex het momentechter vaak verdwenen is voordat alles in elkaar gezet/afgesteld is..... Dit is gewoon een perfecte point- and shoot. Zelfs in full auto modus maakt hij eigenlijk heel goede plaatjes en de burstfunctie is daarbij ook een prima aanvulling. Als je op Flickr of de bekende review sites kijkt dan zijn er al vele foto's gemaakt met dit wondertje in de prijzen gevallen!
Aanrader!

Fotootje 14-02-2008

Ik ben echt super enthousiast over de camera. De gezichtsherkenning werkt perfect en de foto's worden echt superscherp. Hiervoor had ik een Konica Minolta Z3 en daarin ben ik zo ontzettend teleurgesteld. Veel wazige foto's en slechte foto'a bij weinig licht. Bij de FZ18 kan een kind de was doen. Beetje stoeien met de sluitertijd en diafragma's brengt leuke effecten. Allen jammer dat de flitser niet vanzelf omhoog komt bij te weinig licht, al geeft de camera wel aan dat je de flits moet gebruiken. En jammer dat er geen externe flitser op kan. Verder echt een top camera.

Verheug me nu al op de cursus.....

Jaja123 18-01-2008

super camera voor een amateur. Zeker voor dit geld. op de automaat al prachtige plaatjes. goed en makkelijk in te stellen op fotoformaat 10x15. prima flitser voor huis- tuin en keukenwerk. Inmiddels is camera al wel veel goedkoper geworden, maar nog steeds van mening dat ie zijn geld waard is. voortreffelijke (uitmuntende) zoom met super stabilisator. Super accu; vele honderden foto's voordat je die moet opladen. O ja, reageert bijzonder snel. Kortom heerlijk aparaat om foto's te maken. Ervaring leert wel dat je ineens veel meer foto's maakt; dus veel selecteren voor t plakboek.

Theun 02-01-2008

TOP CAMERA

Ik heb deze camera nu 1 maand maar ik heb gelukkig de goede gekocht.
Ik heb overal gekeken en deze kwam overal zeer goed uit de testen.

Ik heb hem zelf opgehaald bij een fotospeciaalzaak.
Ik zij tegen deze mensen wat ik wou en hij zij gelijk dan heb je een geweldige camera uitgezocht.
En de service is top daar.
Alleen ik snap niet waarom hij niet op kieskeurig staat.

De camera ligt heel mooi in de hand en de foto zijn perfect.
Er gaan ook wel eens een paar mis, maar ja wat wil je ook als je zoveel mogelijk heden hebt om in te stellen.

Ik ben dus heel blij met deze camera de kleuren van de foto`s zijn top.

Als je niet weet wat je moet kopen dan kan ik gelijk zeggen dat je van deze camera geen spijt krijgt.
En de zoom is geweldig binnen is het wat moeilijker wegens minder licht maar buiten is het geweldig die 18x.

King Bert 30-12-2007

Wij hebben sinds kort de Panasonic DMC-FZ 18. Wat een genot om met dit toestel te werken. Eenvoudig te bedienen, ontelbare functies en geweldige kwaliteit foto's. Vooral de zoomfunctie in combinatie met groothoeklens is een unieke combinatie, wat de mogelijkheden van deze camera nog meer vergroot.
Absolute klasse van Panasonic!

Kurtje 27-12-2007

Hallo iedereen, ik heb sinds gisteren de Panasonic aangekocht. Het eerste toestel dat ik mee naar huis kreeg was dus geen Europese versie, met dus de Engelse taal in de interface... Vandaag terug gegaan en netjes mijn geld terug gekregen en het toestel ergens anders gehaald met de Nederlandse interface...
Ik heb hem nog maar even kunnen proberen, maar de fotos bevallen me uitstekend!!!! Zeer heldere fotos net zoals ze moeten zijn!

niels1971 14-12-2007

Ik heb de FZ18 nog maar net,maar wat ik er tot nu toe van gezien heb is prima.Hiervoor had ik de Fujifilm S8000fd.Wat een teleurstelling was dat.Slechte foto's!Bijna alles bewogen,ongeacht wat ik probeerde.Erg korrelige foto's ook,met enorm veel ruis.Als ik bijvoorbeeld een rode auto fotograveerde,werd deze op de foto roze/paars.Zeer beperkte mogelijkheden ook in verhouding tot de FZ18.
De FZ18 maakt beduidend mooiere foto's.Mooie kleuren,scherp,en de ruis is ook een stuk minder.De automatische stand werkt perfekt.Maar mocht je wat meer willen experimenteren,zijn er legio mogelijkheden.
Hoewel de FZ18 iets duurder is,is hij elk extra dubbeltje waard in mijn ogen.Ik durf gerust te stellen dat de FZ18 in zijn klasse de meest complete camera is.

Mr. FF 06-12-2007

Camera ziet er prachtig uit. Functionele knoppen, overzichtelijk menu. Er zit een enorm aantal mogelijkheden op, gaat dus wel ff duren voor alle opties bekend zijn.
eerst eresultaten zijn redelijk. Voornamelijk AE foto's genomen. Zonder flits zien ze er bewogen uit. Met flits wel goed. Vandaar dat ik altijd de flits gebruik. Mede door de reviews deze camera gekocht, verwacht dat de kwaliteit nog verder omhoog gaat door te spelen met de belichting, ISO etc.

IKKE13 26-11-2007

Na een paar jaar goede ervaringen met de FZ4,heb ik deze nu dan toch maar vervangen met de FZ18.
Het ging mij vooral om het betere bereik (28mm ipv 35mm) en de uitgebreidere mogelijkheden.
Ik moest even wennen aan de andere plaats van enkele knoppen,maar dat was snel gebeurd.
Na ongeveer 100 foto's te hebben genomen maakt de camera al mijn verwachtingen meer dan waar.

PeterOA 23-11-2007

Deze camera is echt geweldig. Alle instellingen kun je handmatig doen maar in de automatische mode maakt hij ook al erg mooie foto's.
Als je een zeer goede camera wilt kopen met een heleboel mogelijkheden waaronder een superzoom en een SLR te duur vindt dan is dit echt de beste keuze.

Wim van der Zouween 05-11-2007

Ik heb de camara gekocht in Druten.
Het is engels menu maar het wijst zich zelf
De digitale zoom werkt uitstekend
Heb in het weekend uit geprobeerd met het voetballen
van achter het doel helemaal naar de andere doel ingezoomd en toch nog een duidelijke foto gemaakt
Dus een echte paperassi toestel zeg maar
De makroos zijn utzonderlijk goed die kun je naast een spiegel reflex foto leggen perfekt
Heb er geen spijt van alleen camara met zonnekap valt wel een beetje groot uit
Er zit een Nederlandse handleiding bij op cd
Die is 173 pagina s daarom op cd
Allemaal heel duidelijk
Heb filmpje gemaakt in de avond vond hem duidelijker dan me handy cam van Sony

MR Dimi 04-11-2007

Na maanden te hebben afgewogen tussen verschillende kandidaten toch de knoop door ge hakt en gekozen voor de FZ 18.
Wij waren op zoek naar een alleskunner waarbij wij geen compromissen wilden maken.
Dit bleek toch de goede keus te zijn.
Wat een mogelijkheden en super scherpe foto`s.