Sony Cyber-shot HX20V Digitale compactcamera zwart

• Test panel 8,2 jun 2012

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 30 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Cyber-shot HX20V Digitale compactcamera zwart op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,7

willemvdkraats 30-01-2015

Eindelijk een kleine camera met heel veel mogelijkheden en 30x zoom! Makkelijk mee te nemen, past in je broekzak / tas, en niet zwaar! Deze HX-20V is mee geweest op vele reizen naar leuke & mooie bestemmingen, en stond garant voor vele mooie herinneringen. Maar net na afloop van de 2 jaar garantie ontdekten we vlekjes op lichte delen van de foto's; stof! Even Google geraadpleegd, wij bleken helaas niet de enige, en probleem herstellen was niet goedkoop omdat we net buiten de 2 jaar garantie vielen. Sony kom dus niets meer voor ons betekenen! Deze mooie camera wordt dus nu van de kinderen, en wij gaan nu op zoek, maar het wordt geen Sony meer, naar een nieuw betrouwbaar exemplaar!

Ad Doeleman 19-08-2014

Hallo Dominootje,
Mijn HX20V is mijn tweede Sony die ik nu een jaar in mijn bezit heb, nadat ik mijn eerste, een H55, aan mijn kleinzoon heb gegeven. Dat was zo'n goed toestel dat ik daarna weer voor een Sony heb gekozen.
Tot op heden heb ik nog geen problemen, hij is zogezegd "vlekkeloos". Mocht dat veranderen dan ga ik de strijd met Sony niet aan, maar gaat de HX20V meteen de laan uit en kies ik voor een ander merk.
Vriendelijke groet,
Ad Doeleman.-

dominootje 23-06-2014

Anderhalf jaar geleden deze camera aangeschaft na het lezen van vele testen. vooral de filmkwaliteit van deze camera is uitstekend. foto's zijn over het algemeen goed en de 20x zoom is erg handig.
een nadeel is dat de flitser in de hoek omhoog komt waar je ook de camera vasthoud.
over het algemeen tevreden dus, tot vorig jaar september.
na onze vakantie zaten op alle foto's een vlek bovenin.
vooral bij de lichte opnames in dat gebied duidelijk te zien.
camera terug gebracht ter reparatie en na 2 maanden was alles weer goed.
ik gebruik de camera niet erg veel en maak zo af en toe een foto.
Na een bezoek aan de vliegshow van gilze rijen in juni bleek er weer een vlek op alle foto's te zitten.
tikken tegen de lens of schudden met de behuizing helpt niet.
met de gedachte dat het een stofdeeltje kan zijn.
wat het is, weet ik niet maar de camera gaat voor de 2e keer met hetzelfde probleem weg.
Ik heb geen vertrouwen meer in de camera en ga kijken of ik een ander toestel krijg.
Ik lees dat er al meer mensen hetzelfde probleem hebben.
slechte zaak van sony die over het algemeen top spullen levert.

Wingwen 24-06-2014

Klopt! Had hetzelfde probleem. Er zat telkens meerdere stofdeeltjes op de sensor. Ook twee keer gerepareerd, maar had geen vertrouwen in dat het probleem nu wel verholpen zou zijn. Heb Sony benaderd en ik heb mijn geld terug gekregen en van dit geld heb ik een nieuwe camera van (je verwacht het niet) Sony gekocht, omdat ik op zich wel tevreden was met de fotokwaliteit en met Sony zelf (had twee andere camera's van Sony en die hebben nooit problemen gegeven). Succes!

henry-r-nl 07-07-2014

Na 2 jaar heb ik hetzelfde probleem. Een klein rond vlekje op de foto's. Toch wel een duurzaamheidsprobleem van deze camera. Heb de camera ter reparatie aangeboden en valt nog net onder garantie. :) Ik zit nu te denken om de camera in te ruilen voor de nieuwere sony HX 50v of 60v,daar deze camera mij toch meer dan uitstekend bevallen is.

JanBur 18-08-2014

Dominootje,
Mijn HX20V gaat nu voor de derde keer naar Sony. Wel met de mededeling dat ik uiterst ontevreden ben over de vlekken op de sensor/lens. Hopelijk dat Sony met een andere oplossing komt en niet opnieuw overgaat tot schoonmaken. Ik ben het zat. Heb jij een ander toestel gekregen???

dominootje 19-08-2014

Beste janbur,

Ze hebben de complete lens vervangen in mijn toestel.
als het nu nog een keer voorkomt krijg ik mijn aankoop bedrag terug.
ben nog huiverig omdat het bij vele camera's van dit type voorkomt.
even afwachten dus en kijken wat de komende vakantie gaat gebeuren met het toestel

Ad Doeleman 12-06-2014

Ik vind het een fijne travelzoomcamera die gemakkelijk mee op vakantie gaat. De fotokwaliteit is voor mij het allerbelangrijkste en daar heb ik geen klagen over. Na twee spiegelreflexen is het een verademing om zo'n gemakkelijk hanteerbare camera met zo veel mogelijkheden te hebben.

tonsharp 04-02-2014

Een mooie compacte camera welke mooie foto''s en video plaatjes maakt. Het MENU zit niet altijd handig in elkaar maar went wel. De cam is handzaam en snel. Mede door de SD kaart. Close ups al vanaf enkele cm's. Ook prettig om al geluid vd cam uit te kunnen zetten. Icm de waterpas werkt alles fijn.
Nu na een jaar komen er vlekken op het scherm. Je kunt wel nog de cam bedienen en alles zien maar wat is de oorzaak hiervan? En beter wat kan ik eraan doen? Voor de rest de compact cam die ik ook heb gekocht.

Spielberg1967 19-09-2013

Heb deze camera gekocht voor 210 Euro gekocht bij camera.nu
(na aftrek van 30 Euro cash back)
De huidige prijs(300 en 350 euro) verbaast me.
Zou ik er nooit aan uitgegeven hebben.

Spielberg1967 19-09-2013

Heb deze camera gekocht voor 210 Euro gekocht bij camera.nu
(na aftrek van 30 Euro cash back)
De huidige prijs(300 en 350 euro) verbaast me.
Zou ik er nooit aan uitgegeven hebben.

Dick S 11-07-2013

Vanwege vlekken op de foto's door stof op de sensor bij mijn 2,5 jaar oude Panasonic TZ20 en ik daarvoor ook een Panasonic TZ5 had wilde ik nu niet vanzelfsprekend gaan voor opnieuw een Panasonic, bijvoorbeeld de TZ40. Ook de hoge prijs stuitte bij mij op weerstand. Dus zocht ik een alternatief bij andere merken. Mijn oog viel op de Canon SX280 vanwege een test bij ephotozine. Daar was men laaiend enthousiast over de kwaliteit. Andere tests waren gematigder enthousiast, maar vinden het nog steeds een goed toestel. Een belangrijke praktische minpunt vond ik de zwakke accu, dat zou bij mij echt irritatie gaan opleveren. In de winkel adviseerde de verkoper mij de Sony HX20v, met wel een goede accu en omdat ik in kerken e.d. zonder flitser fotografeer een goed resultaat op dat vlak vanwege de lichtgevoeligheid van de lens en de iets grotere sensor, aldus de verkoper. Bovendien nog scherp geprijsd vanwege de nieuwe HX50v als opvolger al klaar staat. In tests springt de HX20v niet uit boven de concurrenten als eerder genoemde SX280 en TZ40. Maar bij een fotovergelijking bij ephotozine tussen de 3 camara's vond ik de HX20v toch telkens gelijk of zelfs beter. De reviews op Kieskeurig waren zeer positief met een gemiddelde van toen 8,9. Ook het testpanel van Kieskeurig was zeer enthousiast en gaven gemiddeld een 8,2. Hierdoor was ik om. Na een cashback van Sony kwam ik toen op een zeer scherpe prijs onder de 200 euro. Toen bijna 100 euro verschil met de TZ40. En ik moet zeggen dat ik vanwege deze lage prijs dit een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding vind die ik anderen zeker kan aanraden. Er bestaat vast wel beter maar dan in een veel hogere prijsklasse of die niet zo compact zijn. Dit is een heerlijke en goede compacte reizigers camera die weinig onder doet voor veel duurdere alternatieven en in mijn ogen soms zelfs misschien een beetje beter is.

Dick S 26-08-2013

Beste Hippos23,
Maak je geen illusie, ook bij dit toestel is ruis te zien bij weinig licht opname, maar minder dan ik bij mijn Panasonic gewend was. Vergeet niet dat mijn positieve beoordeling gebaseerd is op de prijs/kwaliteitverhouding bij een aanschafprijs van € 196,- incl. Casback van Sony. Voor dit bedrag is dit een beregoede camera.

Dick S 26-08-2013

Beste Marlyn, jouw reactie was mij niet opgevallen, ik kreeg helaas geen bericht vab Kieskeurig dat jij een reactie had geplaatst. Sorry, ik denk dat mijn antwoord nu te laat is want dit toestel is bijna niet meer te koop. Ik heb geluk gehad met een stuntprijs van BBC van € 224,- waar Foto Klein in mee ging. Twee dagen later was deze actie afgelopen en sindsdien zijn de prijzen fors gestegen.

Marlyn 11-07-2013

Beste Dick, waar heb je de camera gekocht dat je met de cashback onder de 200 euro uitkwam? Ik kom op 250 via de Sony shop dus ben benieuwd! Alvast dank

Wingwen 04-03-2014

Beste Dick S,

Wat u heeft gehad bij uw oude Panasonic, heb ik tot twee keer toe bij deze camera gehad.
Gevolg: al mijn vakantiefoto's op beide vakanties verpest. Dus waan u niet veilig met deze camera.

Hippos23 25-08-2013

Hoe is het met de foto's in een slecht verlichte omgeving? Is er dan veel ruis op de foto's

Leonard44 05-07-2013

Deze Sony in Juni gekocht bij een fotozaak tevens
internetsite,je kunt dan diverse camera's bekijken
en vergelijken met advies over alle mogelijkheden
Voor film bleek voor mij de Panasonic en de Sony interessant,gekozen voor de Sony vanwege de G lens met 20 zoom en snelheid van de camera,
de film-fotomogelijkheden de prijs en de vele goede reviews
Na diverse foto's en films te hebben gemaakt,
blijkt deze camera alle verwachtingen te over-
treffen
Bij foto's kun je instellen op i+ ,het toestel
maakt dan 2 foto's van een onderwerp,legt deze
over elkaar en verwerkt deze tot een foto die
perfect en haarscherp is,ik heb deze functie
daarom veel gebruikt. Omdat ik een 15GB SD kaart
kl 10 heb aangeschaft is het opslaan van hoge
kwaliteit foto's en films geen probleem
Een film maken is een verademing,door de licht-
gevoelige lens is het filmen-zoom in het donker
uitstekend te doen, ik heb een optreden van een
Flamencodansgroep op een afstand van 10 meter
met lichte achtergrond in het donker gefilmd,
de kwaliteit in HD bleek naderhand op de TV
geweldig te zijn
Op de comp. maak ik een film van foto's en
filmpjes in HD van hoge kwaliteit en via een
klein progr,een videoconverter zet ik deze om
in avi mpeg4,zodat ik deze via een usb stick
op de TV kan afspelen in HD , dit is een hint
aan diegene die films (m2ts) niet kunnen afspelen op TV en dat zijn er volgens mij heel veel.
Deze Sony heeft mij aangenaam verrast en krijgt
van mij de maximale score

Jessdegraaff 31-05-2013

Super camera,erg makkelijk in gebruik maar dat komt ook wel omdat mijn vorige camera ook een sony was. Bekend dus met het menu, maar deze is simpel te begrijpen. Camera uitgekozen vanwege een hoop positieve resencies. Ik gebruik de camera hobbymatig maak foto''s bijvoorbeeld van de kids en huisdieren en allemaal zijn ze erg mooi van kwaliteit (je hoeft geen beroepsfotograaf te zijn om mooie uitvergrotingen te maken) Ook met de zoom op 20x krijg je nog steeds duidelijke foto's.

Lees overal dat de flitser niet op een handige plek zit, ben ik het wel mee eens, alleen omdat ik dat overal al had gelezen houd ik er al rekening mee en heb je deze camera meteen anders vast en vind ik het geen minpunt meer.

Kortom een echte aanrader!

gkamstra 11-05-2013

Afgelopen week deze camera binnen gekregen , na een tijdje goed speuren op internet van voor en tegen argumenten.

Veel testen gelezen, ook Duitse en Engelse.
Qua prijs prestatie springt deze Sony er dan toch uit.

Ik kan niet anders zeggen dan en wonder van techniek , heb hiervoor een Panasonic compact 8 Mp camera gehad van 3 jaar oud.
Ook prima maar toch kan je zien dat de techniek snel gaat.
Ik fotografeer vaak binnen , en altijd op standje automatisch

De opnames bij weinig licht en dan zonder flitser zijn verbluffend!!.
Deze camera maakt 3 foto`s achter elkaar en voegt deze samen tot het beste resultaat?? hoe het kan ??
Maar ik zie het verschil met mijn vorige foto`s van de ander camera.

Tja dan nog een giga zoom , en weet ik wel niet wat voor snufjes!!

Fijn ding voor een nette prijs .

henry-r-nl 24-01-2013

Geweldige camera met verbluffende kwaliteit gezien de afmeting van deze camera. Hij komt zelfs akelig dicht in de buurt van een spiegelreflex. Geen gedoe met lenzen en toch voor alle omstandigheden een kwalitatief goede hoge resolutie foto. Ook de hd films zijn gewoon van zeer hoge klasse. Ik verbaas me nog elke dag dat deze kwaliteit uit zo'n klein apparaatje kan komen.

Voor mensen die geen grote cameratas met allerlei toeters en bellen meer willen, maar toch hoge eisen stellen aan goede kwaliteit van de foto. Is dit misschien een optie.

Ik heb mooie testfoto's gemaakt maar weet niet of het toegestaan is om een url te plaatsen hier. Als pure reiscamera overtreft hij in ieder geval al alle verwachtingen.

w.thportielje 14-02-2013

geachte ls
zou u mij een paar foto's willen toesturen bij schemer licht en ook evt bij daglicht want ik heb gelezen van de consumentengids dat de foto's kwalitatief minder zijn video is perfect
dank u alvast
wim

henry-r-nl 15-02-2013

Hoi Wim. Dat wil ik met alle plezier. Maar moet dan wel weten waar naar toe. Plaatjes zijn met schemer ook zeer goed.

benno37 06-10-2012

'k Heb zitten twijfelen tussen de sony en de panasonic Tz30. Op basis van de specs gekozen voor de Sony. Heeft een licht gevoeliger lens en een betere flitser. De kleuren van de foto zijn bij sony iets uitbundiger dan bij de panasonic. Deze camera in verband met de laagste prijs garantie voor slechts 260,00 euro bij BCC gekocht.

Mijn zware spiegelreflex camera laat ik nu voortaan thuis. Deze camera is aanbevelenswaardig en is een klein technisch wondertje!

rem2785 09-10-2012

Ik ben dan wel benieuwd hoe je het voor dat bedrag voor ekaar hebt gekregen. De laagste prijs vind ik niet voor <329 euro?

ro.es 08-09-2012

Ik heb deze camera een aantal maanden in gebruik gehad naast de Sony DSC-HX200V. Voor een travel camera zou ik voor de HX200V gaan van Sony. Gezien de betere lens kwaliteit van F 2.8 lens met 1 stop meer. De foto´s van de Bridge camera geven over het algemeen een beter resultaat en bieden nagenoeg het zelfde aan instel en telelens mogelijkheden.

lgeleyns 31-08-2012

Mijn vorige toestel (Canon Digital Ixus 850 IS) behoorde, toen ik het kocht, bij de betere compacts. Ondertussen zijn er een aantal jaren voorbij en ik zocht iets nieuws/beters. Wat ik vooral miste was een grotere zoom en betere prestaties bij weinig licht.
Ik wilde niet overstappen naar een superzoom bridge camera en zeker geen DSLR hoewel deze uiteraard perfect zouden voldoen aan deze behoefte maar ik wilde toch in het compacte gamma blijven. De camera moest uiteindelijk nog in een jaszak passen. Ik kwam al snel uit bij de nieuwe camera categorie die algemeen Travel Zoom wordt genoemd.
Ik heb vele reviews bekeken en uitgeplozen en ben uiteindelijk gezwicht voor deze Sony. Vooral de goede beeldkwaliteit en de snelheid hebben me over de streep gehaald ondanks dat hij tientallen Euros duurder was dan mijn 2° keuze: Canon Powershot SX230 HS. In verschillende recensies kwam de Sony er beter uit op technisch gebied. Wat vooral doorslaggevend was, is zijn intelligent + modus waarbij meerdere opnames samengevoegd worden om een beter beeld te creëren bij weinig licht.

Ik heb het toestel via Redcoon.be gekocht aan een beduidend lagere prijs dan hij te vinden is in eender welke winkel (€348 t.o.v. €420). De levering verliep vlot.
Ondertussen heb ik de camera 2 weken in bezit en heb al één en ander kunnen experimenteren. De bevindingen tot nu zijn overwegend positief. Er zijn uiteraard ook enkele nadelen.
Voor minder dan het geld dat ik uitgespaard heb, heb ik ook nog een reservebatterij (niet origineel via eBay), een HDMI mini adapterstekker (eBay) en een draagtas (Lowepro Apex 30 AW via CameraNU.nl) aangeschaft (€25,-). Ik heb nog een 4GB SD kaart maar zal ook nog een extra 16GB (of 32GB) SDHC aanschaffen (waarschijnlijk Aldi wanneer ze nog eens in reclame zijn). Tot enige tijd geleden konden Sony camera’s enkel dure Memory Stick kaartjes lezen maar dat ‘euvel’ is ondertussen ook verholpen.
Positief:
• Opstarten: Snel en vlot. Was een zeer sterk punt van mijn vorige camera maar deze doet niet veel trager. Ideaal om snel een foto te nemen. Afsluiten duurt iets langer maar dat stoort helemaal niet.
• Zoom: 20x. Fenomenaal. En dit voor een compact! Scherp beeld en je kan zelfs nog een eindje verder –bruikbaar- inzoomen via de digitale zoom. Waarom heb ik deze camera al niet langer?
• Weinig licht opnames: Op zich is dit een camera met een kleine lens en kleine sensor. Het is dus normaal dat foto’s bij weinig licht een probleem kunnen opleveren. Hij is wel gevoeliger dan mijn vorige camera maar zeker niet veel beter dan zijn huidige concurrenten. Maar nu komt het. Dit toestel heeft een
• I+ modus: Dit is absoluut schitterend. Slechte foto’s zijn quasi onmogelijk en ik zal 95% van de foto’s in deze stand opnemen. Zeker bij weinig licht. Bij weinig licht zal het toestel meerdere foto’s snel na mekaar nemen en deze bij mekaar optellen. Uiteraard moet je het toestel zo stil mogelijk houden en zullen bewegende objecten problemen opleveren. Maar in het merendeel van de gevallen levert dit een schitterend resultaat op. Maar ook andere speciale gevallen worden automatisch herkend en de juiste instellingen staan in een mum van tijd klaar. Onbetaalbaar.
• Instelmogelijkheden: Voor die zeldzame keer dat het nodig is, kan zeer veel aangepast worden. Sluitertijd, ISO, diafragma, zoom. Gaat wel niet zo vlot als bij een DSLR maar het kan. Bij mijn vorige camera kon ik alleen de ISO aanpassen. Dus een mooie vooruitgang.
• Schitterende lens, geen barrel effect in de Wide stand (was bij mijn vorig toestel ook nogal uitgesproken aanwezig) en loepzuiver.
• Speciale effecten : zeer veel opties, meestal spielerei die je 1 keer gebruikt om te testen en verder nooit meer (bv. single color). Maar toch een aantal die ik wat vaker ga gebruiken: miniatuur formaat (maquette effect) en HDR (schilderij met een beetje metaalachtig effect).
• Flitser : zeer groot bereik, tot 10 meter. Een enorme verbetering t.o.v. de 3 meter van mijn vorig toestel. Als de i+ het niet haalt (bij te donker of bewegende objecten) dan brengt deze altijd soelaas.
• Panorama: zeer gemakkelijk in gebruik en de camera slaagt er vrij goed in om de verschillende foto’s naadloos aan mekaar te naaien. Het heeft uiteraard zijn beperkingen (horizontale lijnen zullen problemen opleveren) en het is ook voor een deel spielerei. Ik denk niet dat ik dat vaak ga gebruiken.
• MR-modus: Het heeft een tijdje geduurd vooraleer ik door had wat dit was en hoe ik dat moest gebruiken. Je kan een aantal instellingen in P en M in geheugen zetten zodat je die snel kan oproepen. De toekomst zal uitwijzen of ik een bepaalde instelling wens. Bv. Zwart-Wit opnames.
• GPS: Het in-en uitschakelen zit dan wel gebruiksonvriendelijk in het menu verborgen maar het werkt wel zeer goed. Hij vindt zeer snel de satellieten (“Fix”) en is nauwkeurig. Ik moet nog ondervinden wat dit betekent qua batterijverbruik indien ik dit permanent aan laat staan. Het is dus een vooruitgang t.o.v. mijn vorige methode: ik had een GPSlogger en bijhorende software om de GPS coördinaten nadien aan de foto’s te koppelen. Dat werkte wel maar vroeg toch telkens heel wat tijd om de tijden te synchroniseren. Dit werkt voortaan automatisch!
• GPS Log: werkt ook wanneer de camera niet aanstaat. Invloed op batterij is mij nog niet duidelijk
• Automatisch macro: tot 1cm zonder dat je vooraf moet kiezen voor deze modus
• 18MP resolutie. Nadeel is dat de bestanden groot zijn maar het voordeel is dat je flink kan croppen zonder kwaliteitsverlies en dit laat ook de bruikbare digitale zoom toe.
• Video: Nog niet echt veel mee gewerkt. Maar wel helder beeld. Ik moet nog experimenteren met de verschillende formaten en hoe dit op TV (heb een Sony BRAVIA) komt.
Negatief/minder:
• Menusysteem niet gebruiksvriendelijk. Het duurt een tijd vooraleer je weet wat waar zit en welke instellingen je in welke modus al dan niet kan aanpassen. Dit is even wennen voor iemand die van een Canon komt, maar eens je hersenen omgeschakeld zijn, is dit eigenlijk geen probleem meer. Er zit overigens ook een uitgebreide en tamelijk goede handleiding en hulp in het toestel. Wil je echter meer weten, dan is het zoeken. Het meegeleverde boek (in vele talen, vandaar de dikte) is waardeloos en de online manual bevat dan wel meer uitleg maar is in veel gevallen toch nog te beperkt. De zoekfunctie werkt overigens ook niet en het is niet mogelijk om offline te raadplegen. Anderzijds heeft Sony ook een uitgebreid forum waar je één en ander kan te weten kan komen van andere gebruikers. Ook Sony medewerkers zijn op dit forum actief en helpen zo veel als ze kunnen.
• Flitser zit onder de linkse wijsvinger. Wordt door bijna iedereen als negatief ervaren en dat is het ook. Wie altijd met een compact camera gewerkt heeft, plaatst zijn linkse wijsvinger daar. Het is dus even wennen om de gewoonte aan te nemen om de camera ofwel met 1 hand te bedienen (lukt bij mij niet zo goed) ofwel een andere plaats te zoeken voor de linkse hand. Ik gebruik de linkse onderhoek (duim achteraan, wijsvinger vooraan). Maar het goede nieuws is eigenlijk dat je alleen in uiterste gevallen de flitser nodig hebt zolang je maar in i+ modus werkt.
• Los gevoel van de lens. Dit voelt vreemd aan. Tijdens het bewegen van de camera voel je de lensunit tegen de aanslagen tikken. Het is alsof er iets los ligt in de behuizing. Dit is gelukkig niet het geval maar is een gevolg van het stabilisatiesysteem. Dit is nu éénmaal zo opgebouwd en volkomen normaal. Er zijn al wel enkele mensen die last hebben gehad van binnendringing van stof wat zich vastgezet heeft op de lens of de sensor en daardoor een UFO (donkere spot) op elke foto hebben. Dit zou kunnen te maken hebben met deze zwevende opbouw en ook met het feit dat de lens bij het aanzetten telkens lucht binnenzuigt. Sommigen hebben dit al kunnen oplossen door de lens in een stofzuigermond te steken in hoop dat het stofdeeltje dan los zou komen. Anderen hebben het toestel moeten insturen voor herstelling.
• Hier en daar lees je commentaar over overprocessing van de beelden waardoor de scherpte zou verdwijnen. Persoonlijk heb ik daar nog niets van gemerkt.
• PlayMemories Home software: Deze moet je installeren vanop de camera (gekoppeld aan een PC). Dat loopt zeer vlot. Dit is echter een oude versie en van zodra alles geïnstalleerd is op de PC, zal dit pakket zich willen updaten via internet. Dat is ook nodig als je de uitgebreide functies wil gebruiken. De enige uitgebreide functie die ik eigenlijk nodig heb is het inlezen van de GPS logs. Alle andere dingen kan ik gewoon met de verkenner doen: als je de foto’s inleest dan komt de GPS info ook mee en verdere verwerking doe je toch in de vertrouwde programma’s. Waarom zou ik weer een nieuw pakket moeten leren? Maar hier komt nu de clou: de nieuwe versie van PlayMemoriesHome die na de update op de PC staat, biedt niet meer de mogelijkheid om GPS Log files in te lezen. Mijn voorlopig besluit is dat ik PMH gewoon terug ga verwijderen en de GPS logfiles ook gewoon via de verkenner ga inlezen en importeren in een programma zoals BT747, dan kan ik ook mijn tracks op een kaart tonen. De log info is overigens zeer beperkt. Alleen positie, geen snelheid of hoogte. De kompas info heb ik ook nog niet gevonden.
• Kompas: Tot op heden begrijp ik nog niet hoe ik de aanduiding moet interpreteren. Als iemand hiermee kan helpen: graag.
• Custom knop: dit leek veelbelovend tot ik zag welk beperkt aantal settings je hier maar aan kan koppelen. Ik zou het bv. leuk vinden om hiermee vlot de GPS te kunnen in- en uitschakelen (want dit zit nu tamelijk diep in het menu verborgen). Niet dus.
• Scherpstelling: Hoewel deze zeer snel is, is het vaak toch nodig dat je de sluiterknop een 2° keer indrukt vooraleer hij überhaupt begint scherp te stellen.

lgeleyns 20-06-2013

Even een update, na vele maanden van quasi 100% tevredenheid:
- de meeste foto's neem ik met Intelligent Plus (I+) en dat faalt bijna nooit. Enkel bij zwakke belichting en een bewegend onderwerp lukt dit niet (omdat er meerdere foto's over mekaar gelegd worden).
- het kompas werkt wel, maar je moet een update downloaden omdat de oorspronkelijke firmware versie een fout van 90° maakte (waardoor ik het dus niet begreep).
- 2 weken geleden had ik ook een UFO op mijn foto's: een stofdeeltje was mijn lens ingedrongen en was altijd zichtbaar. Na de eerste paniek (ik vreesde dat ik mijn toestel zou moeten opsturen voor reiniging - zelf het toestel openen zou ik iedereen absoluut willen afraden, zeker zolang het nog in garantie is) ben ik met de stofzuiger aan de slag gegaan. In eerste instantie lukte het niet maar met de volgende methode wel: neem een buisje met voldoende grote diameter en voldoende lang zodat je de lens in volledige lengte in deze buis kan steken. Bevestig deze buis luchtdicht (met tape) op de stofzuigermond en zet de stofzuiger aan. Hierdoor zuig je dus volledig over de uitgestoten lens heen. Eventueel kan je lichte schokken geven (ik deed dit door de camera op een zacht kussen te laten vallen vanop geringe hoogte). In mijn geval was de UFO na een tiental seconden weg. Deze methode werkt overigens voor alle compact camera's.

ro.es 06-08-2012

Update. Nu op reis valt de beeldkwaliteit mij enigzins tegen. Bij zonnig weer met veel licht zijn de foto´s nagenoeg perfect voor dit type camera. De bediening is veelzijdig.

Maar bij grijzen luchten maakt de camera niet zulke mooie gedetaileerde foto´s waarbij ook de scherpte te kort schiet. De belichting laat te wensen over in een natuurlijk omgeving met grijze luchten! Ik heb div. instelling geprobeerd maar zonder goed resultaat. Potret foto´s zijn wel weer goed, net als steden fotografie. De camera wordt als travel camera overal geprezen en dat verdient deze Sony dan ook wel. Maar het is niet de camera die raak en scherp schiet in allerlij situaties.

Voor het echte werk ga ik nu over naar een Sony Alpha DSLR na altijd Nikon te hebben gehad in dit segment. Als compact camera blijft deze Sony een van de beste ondanks zijn beperkingen qua belichting en scherpte bij donker weer types.

19Patrick72 20-07-2012

Sind een paar weken in het bezit van deze camera en met een actie van Saturn (geen BTW enkele weken terug) en de cashback actie van Sony, deze camera voor 300 EUR kunnen kopen. Even een tweede batterij erbij (als je effe goed zoekt vind je deze origineel van Sony voor onder de 30 EUR) en ook hier kreeg ik 20 EUR terug van Sony. De batterij kostte hierdoor nog maar 9 EUR!

De foto's en videos tot nu toe gemaakt met deze camera zijn van prima kwaliteit. Ga echter geen DSLR kwaliteit verwachten. De 20x zoom is geweldig en op een van de twee automatische instellingen gaat het bijna altijd goed. Pas alleen op bij filmen in de hoogste kwaliteit in AVCHD formaat. Ik kon deze filmpjes niet rechtstreeks op mijn TV (Panasonic Plasma van 2011) afspelen via het SD-slot. Gelukkig heb ik ook nog een PS3 en daarop deden ze het wel. Ik heb de camera nu echter op MP4 formaat gezet, zodat ik de video's ook zonder conversie op een iPad kan bekijken. De hoogste kwaliteit MP4 is nog steeds van prima kwaliteit (1440x1080). Beelstabilisatie tijdens het filmen werkt ook erg goed.

Zitten er ook nog nadelen aan deze camera? Ja, de eerste wordt vaker genoemd en dat is de positie van de flitser. Gelukkig heb ik deze echter vaak bewust uit staan. De tweede is de bijgeleverde documentatie. Een dik boek met tig talen en zeer summier. Een uitgebreide handleiding staat alleen op het web (allemaal losse HTML pagina's). Ik heb dit probleem opgelost door een trial versie van Acrobat op mijn PC te zetten en de complete handleiding (website) te downloaden en om te zetten naar een PDF. Dit gaat heel simpel via Acrobat. Je houdt dan wel een handleiding over van 294! pagina's.

aloissony 05-03-2013

Patrick, kan iemand me zeggen waar ik die betere handleiding kan vinden ???
Hartelijk dank.

Aloïs

Boon13 27-02-2013

Bedankt voor je review, mede daardoor de sony aangeschaft. zou je mij de site (of je bestand zelf) kunnen sturen waar ik de uitgebreide handleiding kan vinden? heb nu nog moeite om dingen te vinden op de camera.

Yorca 06-08-2012

Jammer Patrick dat ik je reactie niet gelezen heb VOOR mijn aankoop. 420 euro voor toestel moeten betalen bij hifi-home en dan nog eens 70 euro voor 32 GB SD extreme!!! Hilde.

JohnB66 02-07-2012

Een erg veelzijdige camera. De GPS trok mij over de streep. Dat werkt best goed: een GPS peiling duurt veelal tussen 5 en 20 seconden, en dan heb je dus locatie-informatie in de foto zelf!
Leuk vind ik de 3D opname-mogelijkheid en de Sweep Panorama (draai met de camera rond in één beweging voor een 180 graden panorama).

De menustructuur in de camera geeft al veel uitleg, maar soms toch niet voldoende.
Bijvoorbeeld:
- Hoe kan ik de GPS Log (mijn wandelroute vastgelegd door de camera) nou precies binnenhalen in mijn computer? (Het bijgeleverde PC-programma PlayMemories Home lijkt deze niet te vinden.)
- Waarom bevat de camera meerdere manieren van 3D opnames; wat zijn de voor- en nadelen hiervan?

Je zult het tevergeefs opzoeken in de bijgeleverde handleiding: deze bevat alleen maar oppervlakkige informatie, maar dan wel in 19 talen (vandaar toch nog een erg dik boekje).

Sony kiest ervoor om extra informatie op de website alleen via een HTML menu beschikbaar te maken, waar een PDF echt veel beter zou zijn: die kun je tenminste printen om rustig door te lezen.

Mijn eerdere twee vragen zijn daarmee echter ook niet beantwoord!
Een goede handleiding is mijns inziens een ernstig gebrek om deze camera echt goed te kunnen gebruiken.

viaxllo 20-06-2012

Prachtige compacte camera met uitgebreide mogelijkheden die via een heldere menustructuur zeer eenvoudig op te roepen zijn.
Het is niet nodig om eerst de handleiding te bestuderen om deze camera te kunnen bedienen.

Ook bij minder licht doet hij uitstekend zijn werk. Het bereik van de optische en digitale zoom is enorm.
Op de resolutie van 18,2 megapixels is natuurlijk niets aan te merken!

Iets minder gecharmeerd van de vormgeving, maar dat is een kwestie van smaak.

Eigenlijk een camera om altijd binnen handbereik te hebben!

JBBrouwer 19-06-2012

Deze camera heb ik getest voor Kieskeurig, een week lang in bezit gehad in totaal.

Wat als eerste bij deze camera bij mij opviel is dat hij erg compact is voor de specificatie's. Mooi groot scherm en algemeen design is prettig om naar te kijken en ligt ook nog eens fijn in de hand.

De handleiding die erbij zit is schrikbarend dik, echter is deze in een x aantal talen geschreven en bevat niet meer dan enige standaard info, voor mensen die beginnen met fotografie zou ik dan toch wel een extra boek met fotografie tips adviseren.

Positieve punten:

- Zeer helder scherm (goed zichtbaar in de zon)
- Veel instelmogelijkheden die niet op alle compactcamera's zijn te vinden.
- Erg goede "automatische" modus.
- Filmen in Full HD
- Compact design.
- Groot zoom bereik.
- Interne GPS ontvanger hele leuke toevoeging.
- Zeer geschikt voor mensen die graag mooie foto's maken maar niet rond willen slepen met een digitale spiegelreflex camera.

Negatieve punten:

- Om mee te filmen vind ik hem minder geschikt, dit door duidelijke bewegingen in het beeld. mede door het lage gewicht.
- Eigenlijk niet geldig voor mij omdat ik hem alleen getest heb, maar ik vind hem aardig aan de prijs.
- Vind hem qua sommige dingen in de buurt komen van een goede spiegelreflex camera maar voor hetzelfde geld koop je volgens mij meer opties op een DSLR.

GPS optie is een leuke toevoeging, vraag me af of veel mensen dit gaan gebruiken die de camera als compactcamera hebben aangeschaft. Maar als mensen het eenmaal ontdekt hebben kan je hier leuke dingen mee doen!

Ik heb eigenlijk alle optie's van de camera gebruikt van de standen tot manual. Ben eigenlijk over alle standen die de camera bied tevreden. Over de automatische standen (twee stuks) ben ik achteraf wel heet meest tevreden, was positief verrast over de resultaten daarvan.

Hardwin Joesten 15-06-2012

Voor het Kieskeurig testpanel heb ik deze camera een week mogen testen. De Sony is een zeer handige en gebruikersvriendelijke camera. Een beginnende fotograaf kan hier echt geweldige foto's mee maken. De automatische stand van de camera heeft mij echt verbaasd, van macro tot landschap tot portret, hij maakt echt superscherpe foto's. Bij mij waren alleen de HD films van iets mindere kwaliteit, dit zou ook nog te maken kunnen hebben met de bijgeleverde SD-Card. Overall een zeer goede camera!

lotus71 15-06-2012

15-06-2012 Ik had eerst via een andere website de panasonic Lumix DMC-TZ30 gekocht.De kwaliteit van de fimpjes was heel slecht. Volgens panasonic lag dit aan de lens, nmaar hier had ik mijn twijfels over. Daarom deze terug gestuurd en in Barendrecht naar camera.nl gegaan. Hier in de winkel heel goed geholpen.
Groot voordeel van deze winkel is ook dat je de camera mag uitproberen en als hij niet bevalt kan je hem terugbrengen. Maar de verkoper zei al dat hij van de panasonic al een paar terug had gehad en van deze nog geen één.
Hij attendeerde me ook op de bruine versie. Die leek mij in eerste instatie niet mooi, maar hij zei al dat de mensen die hem gezien hadden allemaal deze kleur wilde. En inderdaad het is niet echt bruin en heel mooi.

De camera is simpel te bedienen.
Het is inderdaad waar dat de plaatsing van de flitser niet praktisch is, maar dat went heel snel. Ik heb zelf van sony nog een hoesje erbijgekocht wat je via de statiefschroef gedeeltelijk om de camera kan laten zitten. Hierdoor kan je de camera een stuk beter vast houden vind ikzelf. Het ziet er niet super flitsend uit, maar ja praktisch is het wel.
De filmpjes zijn echt superscherp ook tijdens inzoemen. Het enige minpuntje is wel dat je de zoemknop hoort in het geluid van de filmpjes.
De gebruiksaanwijzing is erg sumier, maar qua bediening is het vrij logisch. En in het beeldscherm van de camera zie je ook bij elke instelling een korte toelichting, dus hierdoor is het snel duidelijk.

Ook de optie om snel achterelkaar een reeks foto's te nemen is super leuk. Zeker met kinderen en sport erg handig en mooi.

Wel gelijk een extra batterij erbij gekocht en ergens anders een externe accuoplader.

Dus ik ben super blij met deze aankoop. Ideaal voor de vakantie.

Let op actie van sony 50 euro terug op camera en 20 euro terug op accu.

SandraI 07-06-2012

Ik heb de camera getest voor kieskeurig. Helaas werd hij weer opgehaald. ;(

Het is werkelijk een geweldig toestel, ook voor een beginnend fotograaf zoals ik. Zelfs van de meest lelijke objecten krijg je een schitterende foto. Voor de meer ervaren fotograaf is alles naar eigen wens in te stellen. Ik prefereer meer de pak en maak een foto instelling. Het is mij in die week niet gelukt om een foto te maken die bewogen is, wat ik op zich al heel knap vind. In die week heb ik het toestel nog even laten testen door een wat meer doorgewinterde fotograaf. Hij kwam tot de conclusie dat hij zijn spiegelreflexcamera zo in zou ruilen voor deze camera. Wat mij betreft prima gebruiksgemak voor de beginnende en de gevorderde fotograaf.

Ricardo Stap 06-06-2012

Wat uit de foto komt qua kwaliteit is voor een leek super. Ook de mogelijkheden zijn super en ook nog eens in een duidelijk menu. Het enige echte wat tijdens gebruik mij stoorde was de flitser. Die komt omhoog waar ik mijn hand altijd neerleg. Ook voelt die flitser fragiel aan evenals het navigatie knopje.

patrickduits 06-06-2012

Heb de camera weekje mogen testen voor Kieskeurig.nl Testpanel en oa gebruikt op een sport/familiedag.

Hele goede mooie en stijlvolle camera welke alles doet wat je van een Sony camera mag verwachten, alles werkt logisch en op de manier zoals je van sony gewend bent.

Mooi groot en helder scherm, snelle reactie tijden, presteert uitstekend in zowel fel zonlicht als binnenshuis situaties, filmen in Full-HD werkt zoals je zou verwachten van een foto camera (prima) het inzoomen is helemaal goed je haalt mensen van overkant van voetbal veld haarscherp in beeld!

Maaaaarrrrr....

Camera heeft 1 heel groot probleem in mijn ogen namelijk de plaatsing van de flitser!
Iedereen die ik ken heeft camera op dezelfde manier beet met de duimen onderop en de wijsvingers op de linker en rechter bovenhoek, en hier zit precies het probleem.

Sony heeft namelijk bedacht dat op de plek waar je met je linker wijsvinger de camera beet houdt, de flitser omhoog moet komen. Met als gevolg dat iedereen die een foto maakt (en de flitser komt automatisch omhoog) bijna de camera laat vallen of een foto zonder flits maakt omdat ze met hun linker wijsvinger voorkomen dat de flitser omhoog kan komen.

Heb de camera aan verschillende mensen gegeven om te kijken hoe ze de camera beethouden en wat de reacties waren op de flitser en iedereen reageerde zoals hierboven beschreven.

Snap de keuze van sony niet en misschien zie ik iets totaal logisch over het hoofd maar dit is voor mij absoluut een reden om deze verder perfecte camera niet aan te raden.