Sony SCD-XE 597

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony SCD-XE 597 op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,9

RatBatBlue 01-01-2010
Geschreven voor: Sony SCD-XE 597

Ik ben sinds enkele dagen in het bezit van deze speler.
Hij is aansloten met een Oehlbach Blue Magic analoge multichannelkabel op mijn Marantz SR-7400 Receiver met een Magnat Vintage 4 surround speakerset.
Geluidskwaliteit is uitstekend. Zowel SACD als CD.
Gedetailleerder vergeleken met mijn oude Sony DVP-NS905.
Een versterker/receiver met een regelbare multichannel input is wel aan te bevelen.
De SCD-XE597 heeft alleen regeling voor speaker afstand en balans voor front en surround. Levels moeten evt. op de versterker geregeld worden
De bediening is vrij sober. Ik mis numerieke toetsen op de ab voor directe nummerkeuze. Ook is het jammer dat hij geen afspeelgeheugen (resume play) heeft als je op stop hebt gedrukt, pauze gebruiken dus.
Display is uitstekend met volledige text weergave van artiest/disctitel en tracktitel. Maar buiten deze 2 minnetjes wel een makkelijk te bedienen speler.
Uiterlijk is netjes, wel vrij fors vergeleken met bijv. een moderne dvd speler.

De meeste reviews zullen het gebrek aan afspeelmogelijkheden bekritiseren, maar zo'n speler zoek je niet om mp3tjes af te spelen.
Voor iemand die een Super Audio CD speler met een goede geluidskwaliteit zoekt in een betaalbare categorie is deze speler absoluut een aanrader.

Tip: gebruik hem naast een dvd speler/recorder. Zo heb je de meeste afspeelmogelijkheden zonder een fortuin kwijt te zijn.

De beoordelingscijfers heb ik gegeven in relatie tot de prijs.

MZ 09-01-2009
Geschreven voor: Sony SCD-XE 597

Deze SACD speler was een koopje. Prijs versus kwaliteit is zeer goed. Wel aangesloten met 6 goede Monster interlinks die samen nog duurder als de speler zelf zijn.

Multichannel SA-geluid en stereo SA-geluid is zeer goed. Het SA stereo-geluid heb ik uiteraard vergeleken met mijn ''gewone'' AVM high end CD-speler. Hoewel het appels met peren vergelijken is komt de SA speler aardig in de buurt. Het geluid klinkt warmer maar niet zo gedetailleerd. Het geluid klinkt ook anders, vetter en muzikaler.

Op de SA-speler zit ook een gewone CD afspeelmodus. Deze klinkt redelijk tot goed. Deze klinkt uiteraard een stuk minder dan mijn AVM CD speler.

Al met al een aanrader.

bart24 11-09-2007
Geschreven voor: Sony SCD-XE 597

Laat ik beginnen met de conclusie dat deze speler zijn geld inclusief verzendkosten dubbel en dwars waard is.

Een sacd-speler was de schakel die ontbrak in mijn surround-set die bestaat uit een sony DA1200ES, een 5.0 luidspreker-configuratie (4 x epos es14 en een center epos m8), een dvd-speler die ook 5.1 geluid kan afspelen en een ps3.

Wat mij verbaasde was dat sacd-spelers zo duur leken te zijn. Prijzen van 500 - 3000 euro... leek me erg veel. Tot ik op een site van sony deze tegenkwam met deels dezelfde specificaties als zijn veel duurdere broers. Zie:

Er zit een digitaal filter in (type VC24plus) dat nog niet voorkwam in zeer dure types van het zelfde merk in het recente verleden (XA1200ES en XA9000ES).

Waarin zitten de beperkingen:

- heeft alleen een multichannel analoge uitgang, en
- een optische uitgang die alleen cd-2 kanalen weer kan geven
- vermoedelijk is het draaimechanisme wat minder
- het ontbreekt aan zaken zoals een verkoperd chassis
- kan alleen cd's / sacd's afspelen, wilde ik graag

De speler kan op allerlei manieren worden ingesteld. Er zijn parameters aanwezig voor luidspreker-configuratie, -balans en -afstand. Bij mij is er geen subwoofer dus die paramter staat uit. Het lage laag gaat naar de andere kanalen. De balans en afstand staan op neutraal. De DA1200ES heeft de mogelijkheid dit allemaal zelf te doet met een meetmicrofoon en dat werkt goed. De aansluiting naar de versterker is dus analoog.

Hoe klinkt het. De eerste indruk is overweldigend. Fidelio van Beethoven op LSO-live klinkt geweldig ruimtelijk. Het deed me meteen aan de concertzaal denken. Het geluid is t.o.v. cd duidelijk fijner. (Op deze hybride cd zijn beide mogelijkheden aanwezig en dus te vergelijken). De dynamiek is erg groot. Het mooist vind ik de ruimtelijkheid en de 'plaatsing' van zangers en muziekinstrumenten. Een goede center is m.i. heel belangrijk. Misschien is het geluid een ietsje kaal, dat kan ook aan de opname liggen. De contrabassen bijvoorbeeld klinken wel zoals ze in het echt ook klinken. Dus niet 'vet', maar goed gedefinieerd.

Er zijn zonder twijfel betere sacd-spelers, maar dit apparaat is een koopje en klinkt geweldig. Voor de rest is het een onopvallend rechttoe-rechtaan apparaat waar niemand moeite mee zal hebben. Levensduur hoeft wat mij betreft niet groter te zijn dan 5 jaar en dat zal wel lukken

Bart