Microsoft Surface Pro 11 Copilot+ PC

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 13 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Microsoft Surface Pro 11 Copilot+ PC op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

JohnPlo 12-10-2024

Samenspel tussen techniek en intelligentie!

Ik mocht de afgelopen weken deze Microsoft Surface Pro OLED (Snapdragon X Elite) uitgebreid testen. Vooruitlopend op deze beleving kan ik je alvast een eindoordeel verklappen: een fantastisch apparaat die voor meerdere doeleinden te gebruiken is.

Het is een laptop die je eigenlijk geen laptop mag noemen. Gebruik met en zonder toetsenbord. Doordacht ontworpen voor de mobiele gebruiker die ook zijn tijd doorbrengt achter een bureau maar ook af en toe staand zijn werk moet doen.

Na het openen van de doos en een eerste kennismaking met de onderdelen valt direct op dat dit product kwalitatief goed in elkaar zit. Robuuste kast, snel en eenvoudig magnetisch te koppelen onderdelen zoals het toetsenbord en de oplader en perfect van formaat voor de mobiele gebruiker. Een superhandig apparaat dat je eenvoudig in je tas meeneemt.

Nadat ik de Surface Pro volledig heb opgeladen het apparaat aangezet voor het eerste gebruik. Vanzelfsprekend moet op een nieuw apparaat eerst Windows volledig worden geïnstalleerd. Dit gaat intuïtief en is overeenkomstig de gebruikelijke handelingen die je op andere devices ook moet uitvoeren. Nadat deze eerste installatie is afgerond, het toetsenbord gekoppeld. Deze wordt betrekkelijk eenvoudig herkend en de verbinding via bluetooth is zo gemaakt. Dit geldt overigens ook voor de meegeleverde ‘slimme pen’. Hierover later meer. Al met al vraagt deze eerste installatie een stevig kwartiertje. Dat is voor een ongeduldige gebruiker als ik zeer acceptabel.

In het dagelijkse gebruik doet Surface Pro wat hij moet doen. Wat opvalt is dat hij dit geruisloos doet. Snel is en qua kleuren en scherpte van het beeldscherm zeer goed bevalt. Het toetsenbord en de slimme pen reageren snel en voelen qua bediening eveneens goed en robuust aan.

Met de Surface Pro ook een eerste en bijzondere kennismaking met de ondersteuning van kunstmatige intelligentie op het apparaat. CoPilot, zoals Microsoft haar kunstmatige intelligentie heeft genoemd, werkt ook echt als een assistent die je helpt bij je werkzaamheden. Bij mij heeft deze toevoeging op de machine, en niet zoals bij andere devices in de cloud, vooral toegevoegde waarde bij het gebruik van de slimme pen en de vertaling van mijn schetsen naar scherpe tekeningen en overeenkomstige foto’s. Wat een luxe deze toevoeging.

Zijn er dan geen kritische geluiden. Ja die zijn er ook maar die worden overtroffen door de functionaliteit waarover de Surface Pro beschikt. Het apparaat heeft af en toe wat moeite om het toetsenbord te vinden. Dit bleek te liggen aan de bluetooth verbinding. Even het toetsenbord loskoppelen (klik en klaar) en de verbinding is hersteld.

Met de toevoeging van CoPilot ervaar je de daadwerkelijke toegevoegde waarde van AI. Het is een kwestie van doen en ervaren. Nu nog een bijzondere ervaring, na de relatief korte periode waarin ik deze functionaliteit heb mogen testen, merk ik dat ik deze functionaliteit op mijn eigen PC al mis.

Kortom, met deze investering krijg je niet alleen qua uiterlijk een mooi en robuust apparaat. De prestaties van de Surface Pro zijn met deze specificaties zeer goed. Een mooi stuk techniek die bij de uitvoering van mijn dagelijkse werkzaamheden zeker toegevoegde waarde heeft.

Pluspunten

• Robuust apparaat
  • Snel
  • Makkelijk in gebruik
  • Randapparatuur coinnect goed
  • Toevoeging Copilot is echt fantastisch

Minpunten

• Af en toe geen verbinding toetsenbord
  • Prijs

Menno 12-10-2024

Krachtige handzame 2 in 1

Afgelopen week heb ik de MICROSOFT Surface Pro OLED X Elite Laptop voor een korte tijd mogen testen en dat is mij goed bevallen.
Met name om als hobby fotograaf te kijken naar de handzaamheid (formaat, gewicht en 2 in 1) en prestaties (fotobewerking).
Deze Surface is een Copilot+ computer wat betekent dat de processor samenwerkt met AI (neurale verwerkingseenheden en superresolutie) met alle andere AI gemakken (Chatgpt4. Studio, Ondertiteling, design)
Vanwege de tijd heb dit niet allemaal kunnen testen maar het belangrijkste voor mij wel De prestaties zijn uitstekend zijn en fotobeheer en -bewerking is zeker goed mogelijk. Aansturen met stem kon ik niet testen dus daar kan ik niets over zeggen.
Daarnaast is de snelheid en het geluid is prima. Goede resolutie en mooie kleuren van het OLED scherm).
Praktisch Het is een handzame computer: niet te groot en zwaar (makkelijk meenemen als tablet of laptop) en niet te klein (je ziet wat je doet. Ondanks zijn formaat is het een stevig apparaat.
Accu en toetsenbord “klikken” vast met een magneet welke krachtig genoeg is om e.e.a. goed op zijn plaats te houden. Het werkt daarna uitstekend.
De pen zit in een oplaadplek bij het toetsenbord en verdwijnt in laptop set up onder het scherm. De pen is slank en werkt fijn. Wordt al herkend voordat je het scherm aanraakt waardoor je precies ziet wat je doet.
Verder werkt het scherm ook als touchscreen met de vingers maar waarom vies maken als het niet hoeft met de pen.
Nog nadelen? Ja ik mis een SD kaart sleuf voor overzetten foto’s Nu is dat op andere manieren ook goed mogelijk hoor dus geen probleem.
Ook geen USB A aansluiting
Niet alle Adobe software kon met de Surface omgaan. Adobe Bridge niet, Creative Cloud, Photoshop en Lightroom wel. Nu gebruik ik zelf Bridge niet en het is eigenlijk een Adobe issue en niet van Microsoft maar toch. Voor mij geen probleem.
Ik ben er al met al over te spreken. Voor mij wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen. Hij is niet goedkoop maar het is wel een kwaliteitsproduct dus voor mensen die het er voor over hebben en graag snel en handzaam met Windows als basis willen werken zeker een aanrader

Pluspunten

• Formaat en 2 in 1
  • Touchscreen
  • Goede verwerking snelheid
  • Goede resolutie en kleuren met het OLED scherm
  • Prima geluid

Minpunten

• Geen USB A aansluiting
  • Geen SD Card sleuf
  • Hoog prijssegment

Luuk_Niewen 09-10-2024

Surface Pro: slimme laptop

Dit is echt een geweldige laptop. Vanaf het moment dat ik het apparaat ontving, was ik onder de indruk van het strakke design, wat voor mij een must is.

Bij het opstarten had ik eerst wat problemen. De installatie verliep in een mix van Nederlands en Engels, wat erg verwarrend was omdat het leek alsof ik constant iets verkeerd deed. Maar na de installatie werkte alles perfect in het Nederlands en had ik geen verdere problemen.

De verbinding tussen het toetsenbord en de laptop werkt prima in de standaard laptopmodus. Maar zodra je de laptop een beetje draait, verliest het toetsenbord helaas de verbinding.

De pen zat eerst goed verstopt, maar na het magnetische gedeelte naar beneden te schuiven, vind je hem op een plek waar hij ook gelijk oplaadt. De pen werkt fantastisch samen met het scherm; hij wordt al gedetecteerd als je hem een paar millimeter boven het scherm houdt. In combinatie met OneNote werkt dit uitstekend als notitieblok, en ik heb het dan ook vaak gebruikt tijdens vergaderingen op mijn werk.

De samenwerking met Copilot, de AI-service van Microsoft, heb ik ook uitgebreid getest. Hoewel het nog niet altijd even goed werkt als ChatGPT, functioneert het in combinatie met de laptop prima. Het enige nadeel is dat het venster zo groot moet zijn, waardoor het niet als een soort 'sticky note' kan worden gebruikt.

Een minpuntje is dat de oplader niet altijd even goed verbinding maakt met de laptop, wat soms erg frustrerend kan zijn.

Ik ben altijd een grote fan geweest van een totaal ander besturingssysteem, en had daarom mijn twijfels bij deze laptop, maar als ik deze laptop langer mocht houden, zou ik zeker terug naar Windows gaan. Ik zou deze laptop absoluut aanbevelen; ik heb hem gebruikt voor videobewerking en nauwelijks haperingen gemerkt in de snelheid of grafische prestaties.

Deze review is gemaakt door een echte persoon, maar gecheckt door Copilot. Deze review is gemaakt op de Microsoft Surface Pro 11.

Pluspunten

• Slimme Pen
  • AI van Microsoft

Minpunten

• Oplaadproces
  • Installatieproces

Alex Geertsema 09-10-2024

Een veelzijdig werkpaard

Ik heb de Surface pro 11 inclusief Toetsenbord en pen mogen testen.

Dit product heeft mij verrast met zijn kwaliteit, betrouwbaarheid en veelzijdigheid.
Met wat kleine opstart problemen in verband met het gebruik van het toetsenbord terwijl deze niet was bevestigd aan de Surface pro 11, was de installatie vrij eenvoudig en
is het al met al een geweldig product. De veelzijdigheid van het kunnen gebruiken van een laptop, tablet of een notepad zonder daadwerkelijk van
product te moeten wisselen was voor mij een grote gamechanger.
Een overleg op kantoor, Klik het toetsenbord eraan en je hebt een laptop. Vervolgens een afspraakje buiten de deur. Toetsenbord eraf en door als tablet bij de klant.
Het zeer strakke oled scherm met diepe heldere kleuren maakt dat ook in zonlicht dit product perfect is te gebruiken.
Een 8 uur durende werkdag is makkelijk te vullen met normaal gebruik van niet erg zware software programma's en het scherm op 50%.
Echter is het vergeten van een lader nu geen excuus meer om weer even langs huis te kunnen.
Het toetsenbord typt lekker weg. Echter doordat deze een beetje flexibel is, is het in het begin een beetje wennen als je de stugheid van een volwaardig toetsenbord of een laptop bent gewend. De pen is zo makkelijk en goed te gebruiken, dat ik mezelf erop betrapte dat ik deze vaker heb gebruikt dan de in het toetsenbord aanwezige touchpad.
Omdat de Surface pro 11 is voorzien van een traploos verstelbare stand aan de achterzijde is deze in alle hoeken te zetten en zo goed te gebruiken in alle standen van rechtop
tot aan bijna plat op tafel. Voor het ontwikkelen van afbeeldingen, het schrijven van stukken tekst tot het creëren van PowerPoint presentaties heb ik gebruik gemaakt van Copilot+.
Copilot+ werkt naadloos samen door de processor met AI engine in deze Surface pro, maar ook in het Microsoft pakket en daarbuiten. Ik heb mijn documenten, presentatie en afbeeldingen in de helft van de normale tijd kunnen maken en aanpassen
door enkel en alleen vragen te stellen en aanwijzingen aan Copilot+ te geven. Alhoewel AI al best ver is, laat het hier en daar soms een beetje te wensen over op dit moment.
Echter is dat natuurlijk zelf aan te passen. Maar voor deze testperiode heb ik mijn presentatie kunnen geven zonder een enkel ding zelf aan te passen en het was een groot succes!
Al met al is dit product echt de moeite waard. De aanvulling van het toetsenbord en de meegeleverde pen zijn echt onmisbaar. Deze laptop tablet notepad of ai monster is een echt alles
in een waar je dagelijks perfect mee uit de voeten kan.

Pluspunten

• Lange batterijduur
  • Helder scherm ook met tegenlicht

Minpunten

• Lange laadtijd met bijgeleverde lader

JanW 07-10-2024

Flexibele laptop

Ik heb deze Microsoft Surface Pro laptop mogen testen.

De combinatie van het Microsoft Surface Pro toetsenbord, het touchpad, het touchscreen en de stylus zorgt voor een intuïtieve en fijne gebruikerservaring.

Qua AI-functionaliteiten is er op dit moment nog niet veel te merken, maar de Snapdragon-processor zorgt ervoor dat alles snel en soepel verloopt.

De installatie van Windows 11 ging moeiteloos en werkte zoals je zou verwachten van een nieuw apparaat.

Wat me opviel is dat het apparaat soms wat traag kan zijn bij het uit de sluimerstand halen en dat sommige applicaties dan niet goed meer reageren, een herstart loste dit op.
Daarentegen is het apparaat verder erg snel in gebruik en kan het gemakkelijk meerdere applicaties tegelijk draaien. Ook grafische applicaties waren geen probleem en regeerden vlot en soepel.

Ook de batterijduur is indrukwekkend; bij normaal gebruik (werk/studie) kun je rekenen op 1 tot 1,5 dag zonder opladen, wat erg handig is als je veel onderweg bent of geen stopcontact in de buurt hebt.

Pluspunten

• Lange batterijduur
  • Krachtige/ snelle processor

Minpunten

• AI functies nog beperkt

RichardG 07-10-2024

De krachtige 2-1 laptop voor mobiel gebruik met Ai.

Onlangs de mogelijkheid gehad om deze Microsoft Surface Pro OLED in de uitvoering Snapdragon X Elite uitvoering uitgebreid te testen.

Allereerst moet duidelijk gemaakt worden dat deze Surface Pro voor een specifieke doelgroep is. De gebruiker die vraagt om een snelle, dunne 2-in-1 laptop/tablet. Daar is de Surface Pro op alle vlakken geslaagd.

Allereerst, de bouwkwaliteit is perfect. Stevig en het bijhorende toetsenbord sluit naadloos aan. Wel een aantal problemen gehad met Bluetooth en het koppelen hiervan, maar dat is snel opgelost.

Windows 11 laat zich de eerste keer eenvoudig configureren en personaliseren door het volgen van een aantal simpele stappen. Het koppelen van het eigen Microsoft account ging vlekkeloos.

Copilot is voor mij volledig nieuw, maar ik merk dat dit nu al ondersteund in dagelijkse werkzaamheden. De AI engine een eenvoudige route voor vakantie laten uitstippelen, dit is zo gedaan. Een afbeelding laten genereren, kwestie van seconden.

Het apparaat is niet bedoeld voor Gamers, maar XBOX Cloud Gaming met een bluetooth controller werkt zeer goed. De game wordt dan gestreamd naar het apparaat.

Samengevat, de beste 2-in-1 laptop die ik ook heb mogen testen of in bezig het gehad. Ervaring met Dell en HP, maar de kwaliteit van de Surface Pro is uitmuntend.

Pluspunten

• Dun, snel en lange accuduur
  • Helder en scherp (OLED) scherm
  • Copilot (Ai engine)
  • Bouwkwaliteit is uitmuntend
  • Eenvoudig en snel in gebruik

Minpunten

• De koppeling met het externe toetsenbord

Maxx 05-10-2024

Handige laptop voor onderweg

Ik heb de afgelopen twee weken de kans gehad om deze laptop te testen en ik ben er zeer tevreden over. Het instellen van de laptop gaat snel en het bijgeleverde toetsenbord maakt het gebruik eenvoudig. Dankzij de stevige behuizing is de laptop eenvoudig mee te nemen. De batterij is uitstekend en gaat de hele dag mee, zelfs bij intensief gebruik. Het scherm is helder en mooi. Er is een speciale toets op het toetsenbord om Copilot op te roepen, wat handig is voor het stellen van vragen aan AI. Hoewel ik de AI-functies niet veel heb gebruikt in mijn dagelijkse routine. Het is ook fijn dat je de laptop als tablet kan gebruiken, door het toetsenbord los te koppelen. De standaard achter op het scherm maakt het makkelijk om de scherm op meerdere manieren neer te zetten. Een nadeel van het product is de hoge aanschafprijs.

Pluspunten

• Snelheid
  • Batterijduur
  • Gebruik als laptop en tablet
  • Schermkwaliteit

Minpunten

• prijs

Fre123 25-09-2024

Fijne laptop/tablet

Een ruime week heb ik deze laptop mogen en kunnen testen.

Het scherm en het toetsenbord (met plek voor een pen) zijn los van elkaar verkrijgbaar. Het scherm voelt stevig aan. Met de kickstand is deze in elk mogelijke hoek te zetten. Erg handig bij het gebruiken van het scherm als tekentablet. Het toetsenbord en de pen verbinden makkelijk met het scherm. Het nadeel van het losse toetsenbord vind ik vooral als je de laptop op schoot wilt gebruiken. Er is vanuit het toetsenbord geen ondersteuning van het scherm. Ik gebruik deze daarom alleen met een stevige ondergrond.

Verder heb ik meerdere (teken)programma’s geprobeerd. Deze kon ik zonder problemen tegelijk open hebben en gebruiken. Zelfs bij dit intensieve gebruik ging de batterij lang genoeg mee.

Het beeld is van prachtige kwaliteit. Scherp en levendige kleuren door de OLED.

Al met al vind ik de prijs aansluiten bij de kwaliteit van de laptop. Zou hem zeker een ander aanraden.

Pluspunten

• Kickstand
  • Batterij
  • Beeldscherm kwaliteit

Asjemenouw 22-09-2024

Supersnel, handzaam en lichtgewicht laptop

Ik heb dit apparaat slechts een paar dagen kunnen testen doordat het veel te laat geleverd werd, maar wil bij deze wel met jullie delen dat het echt een heel fijn apparaat is!
De tijd was helaas te kort om de AI mogelijkheden van CoPilot goed te kunnen beoordelen.

De 1e installatie verliep erg soepel maar duurde wel ruim een uur (wat gebruikelijk is voor Windows apparaten). Maar het was erg eenvoudig en ook voor dummies heel goed te doen.

Het is echt een mooi compact apparaat wat heel eenvoudig in een kleine tas past. Door de gebruikte materialen voelt hij heel stevig aan en ik heb niet het idee dat er zomaar iets af kan breken (wat bij plastic tablets en laptops vaak wel het geval is)

De kickstand is erg stevig en je kunt daarmee het scherm in elke draaihoek zetten. Dit is echt een hele fijne oplossing. Hij is wel van metaal en de rand onderaan is nogal scherp, dus deze maakt wel krassen. Dit is wellicht nog een goed verbeterpunt voor de volgende versie om daar wat rubber onder te doen ofzo.

Ik heb een grijze uitvoering getest, die zag er nog wat saai uit, net als zijn voorgangers. Maar dit model is ook leverbaar in meerdere leuke designkleuren. Dus ik zou zeker aanraden om een mooie frisse kleur te kiezen ipv het saaie grijs.
Verder heeft hij mooie afgeronde hoeken, wat niet alleen mooi is, maar ook erg fijn aanvoelt.

Het nieuwe flexcover toetsenbord is echt heel fijn. Hij is heel makkelijk te bevestigen en los te koppelen en ook erg handig dat de stylus er mooi in verwerkt zit, zonder dat je er last van hebt. Daarnaast kun je het toetsenbord helemaal plat op je bureau leggen maar door de magneten die er bovenaan in zitten kun je hem ook heel eenvoudig aan je scherm klikken zodat het toetsenbord iets schuin komt te staan. Ook dat werkt erg prettig en eenvoudig.
De prijs van rond de 350 euro en het feit dat deze er niet standaard bijgeleverd wordt, is wel een groot nadeel.

Het OLED scherm heeft erg mooie en heldere kleuren en reageert erg soepel en snel.
Ook het kantelen van landscape naar portrait modus verloopt nu echt snel en soepel.
Nadeel is wel dat je op het scherm snel vingerafdrukken ziet. Door het touchscherm blijf je dus wel poetsen, maar dat heeft helaas nog elk touchscherm dat ik gezien heb en ik denk dat hier ook nog geen oplossing voor is.

De 1440p webcam is echt fantastisch, hij geeft niet alleen een heel goed beeld, maar je kunt ook heel eenvoudig allerlei supermooie achtergrondoplossingen instellen.
Document scanning gaat ook heel makkelijk met de camera en geeft een zeer mooi resultaat.

Ondanks dat het een fantastisch apparaat en zeker een aanrader is, heeft de hoge aanschafprijs mij toch doen besluiten om dit prachtige apparaat niet te kopen.

Pluspunten

• compact en handzaam
  • OLED scherm is echt mooi en helder
  • zeer goede webcam
  • verbazend goed geluid
  • snelle en natuurlijke reactie

Minpunten

• beperkte aansluitmogelijkheden (geen USB A)
  • hoge aanschafprijs
  • ontbreken van toetsenbord
  • onderkant standaard is erg scherp en geeft krassen

Sylvers 22-09-2024

Gebruiksvriendelijk en snelle Surface Pro 11

Ik heb de Surface Pro 11, 2 weken mogen testen. Ik ben zeer tevreden over de werking van de Surface. Ik kreeg de Dune versie, een erg mooie kleur, die echt luxer oogt dan de standaard platinum versie.

De Surface was eenvoudig in te stellen, echter op 2 dingen liep ik even vast. De toetsenbord instellingen stonden niet goed, waardoor ik een symbool uit het wachtwoord van mijn WiFi niet in kon typen. Ik moest dit oplossen mete en wifi hotspot van mijn telefoon. Ook de gezichtsherkenning kreeg ik met geen mogelijkheid ingesteld, hij bleef maar zeggen dat ik recht in de camera moest kijken (wat ik deed). Uiteindelijk na installatie alsnog gelukt met aanmeldopties en zonder problemen dit keer!

De Surface werkt verder razend snel, de browser start super snel op en ook een grafisch programma waar ik mee werk, kan hij goed aan. De batterijduur is goed, ik kan er moeiteloos al 8 uur op werken. Het scherm is erg helder, de kleuren zijn levendig en dat is erg prettig.

De AI functie van Copilot werkt heel goed, maar heeft me nog niet verrast bij het gebruik van de laptop.

Het apparaat is dun en licht, waardoor het ideaal is om mee te nemen. De dubbelfunctie van tablet en met de type cover als volwaardige laptop is ideaal. Hierin zie ik overigens weinig verbetering ten opzichte van oudere type Surfaces.
Het type cover en pen worden niet standaard als accessoires bijgeleverd en deze zorgen voor de nodige extra kosten. De Surface pen kun je goed bewaren in het vakje in het toetsenbord. Wat jammer is, is dat de pen rammelt (bovenop zit een drukknop die rammelt), wat een goedkope indruk maakt en als irritant kan worden ervaren.

Een nadeel zou kunnen zijn dat de Surface slechts beschikt over 2 USB-C aansluitingen en dat een reguliere USB aansluiting mist. Een verloopstekker is niet bijgeleverd en moet dus indien nodig ook extra worden aangeschaft.

Pluspunten

• Helder scherm
  • Gebruiksvriendelijk
  • Accuduur
  • Ideaal voor onderweg

Minpunten

• Geen gewone USB aansluiting
  • Aparte aanschaf van type cover en pen

Stefan93 20-09-2024

Surface Pro 11 OLED

Ik heb de Surface mogen reviewen. Ik heb de nieuwe Surface Pro 11 OLED als een verbetering ervaren ten opzichte van de vorige Surface modellen. Hoewel de aluminium behuizing, de kickstand en de formfactor precies hetzelfde zijn gebleven, zijn er toch wel grote stappen gezet in de processor, het OLED paneel, de accuduur en de algehele responsiviteit.

De nieuwe Snapdragon processor in plaats van de Intels van voorheen maakte bij mij op het eerste gezicht eigenlijk weinig verschil. De tablet draait nog steeds op Windows en alles ziet er hetzelfde uit. Het verschil zit meer in de algehele responsiviteit van de tablet. Browserspagina’s en schermen openen merkbaar sneller en zonder vertraging. Eigenlijk een beetje zoals het op onze smartphones al ‘normaal’ geworden is.

Het OLED paneel is ook zeker een mooie vooruitgang. Zeker met een donker kleurenschema komt dit scherm er mooi uit, want zwart is ook echt zwart. Het lijkt er wel een beetje op dat Windows het OLED scherm tegenhoudt om echt tot zijn recht te komen, pas als er HDR content op het scherm getoond wordt komt het scherm echt tot zijn recht.

De accuduur van de Surface is ook zeker verbeterd, een week lichte werkzaamheden (+- 1-2 uur per dag) is makkelijk te redden. Zwaardere werkzaamheden gaat het wel wat sneller. Het fijne blijft dat zo goed als iedere USB-C oplader werkt om de tablet op te laden. Op vakantie hoeft er dus geen extra lader mee. Wel merk je dat de accu iets terugloopt zonder de tablet te gebruiken, al is dat natuurlijk hetzelfde als bij een smartphone.

Al dit moois heeft echter wel een prijs.. letterlijk. Qua prijs-kwaliteit moet ik toch zeggen dat het wel een flinke investering is. Zeker omdat het toetsenbord nog los aangeschaft moet worden. Dit is dan ook de reden dat ik de surface niet meer dan 4 sterren geef.
Al met al kan ik de Surface Pro 11 OLED zeker aanraden! Als je het geld er voor over hebt.

Pluspunten

• OLED display
  • Accuduur

Minpunten

• Hoge prijs
  • Dure accessoires

Luuk Smeyers 20-09-2024

Makkelijke laptop voor onderweg

Ik had het genoegen om de Microsoft Surface Pro OLED X Elite Laptop te mogen testen en het heeft zeker indruk op me gemaakt. Het gebruiksgemak is vanaf het begin duidelijk. Het apparaat is licht van gewicht en dus perfect voor mensen die veel onderweg zijn.

De prestaties zijn uitstekend. Hij is snel en reageert direct, wat erg fijn is als je veel programma's tegelijkertijd gebruikt. Het OLED-scherm is fantastisch en levert haarscherpe beelden met levendige kleuren. Dit maakt het apparaat ook zeer geschikt voor grafisch werk, zoals het bewerken van foto's in Adobe Photoshop.

Al met al is de Surface Pro een uitstekende keuze voor alledaags gebruik. Of je nu e-mails beantwoordt, aan documenten werkt of zelfs wat grafisch werk doet.

Pluspunten

• Accu duur
  • OLED scherm haarscherp
  • Kunt hem overal mee naartoe nemen
  • AI ondersteuning
  • Ideaal voor foto bewerking

Minpunten

• Prijs aan de hoge kant
  • Vooral voor dagelijkse taken
  • Niet alles compatible met CPU/GPU

LAPTOPexpert 20-09-2024

gebruiksvriendelijkheid ten voeten uit.

Het installeren van de Surface Pro 11 verliep moeiteloos. Het apparaat start snel op, waardoor ik direct zonder gedoe aan de slag kon. Het gebruiksgemak is uitstekend, mede dankzij de touch-bediening en de precisie van de stylus. De AI-functies, zoals spraakbediening en suggesties, doen hun werk redelijk goed, al zijn ze niet zo verfijnd als ik had gehoopt. Het geluid is verrassend goed voor een tablet-laptopcombinatie.
In mijn werk als verslaggever en presentator gebruik ik de Surface voor het schrijven van scripts, het voorbereiden van interviews, en het bewerken van videoclips. Het 13-inch OLED-scherm biedt geweldige kleurweergave en helderheid, wat een groot pluspunt is als ik onderweg video's moet bekijken of bewerken. De krachtige Snapdragon X Elite-processor maakt het werken met grote mediabestanden redelijk soepel, hoewel je wel merkt dat deze laptop niet ontworpen is voor zwaardere videobewerkingssoftware. Het gebrek aan een standaard USB-A poort is jammer, vooral als ik snel iets moet aansluiten zoals een microfoon of camera. Toch werkt de laptop over het algemeen prima voor mijn werk, zeker als ik hem combineer met cloudopslagdiensten zoals OneDrive.

Pluspunten

• Oled beeldscherp
  • Boven verwachting goede speakers
  • Razend snel
  • Super portable
  • Accuduur

Minpunten

• Connectiviteit
  • Vervelende laptop stand