Huawei Ascend G615 8 GB / wit

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 89 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Huawei Ascend G615 8 GB / wit op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

don leo 2 11-07-2013
Geschreven voor: Huawei Ascend G615 zwart

Het toestel heeft een prachtig groot beeldscherm met een diameter van maar liefst 4,5 inch.Heel scherp en in de zon ook nog te zien, Dankzij de snelle 1,4 GHz quad-core processor kunnen met de Huawei Ascend G615 zonder problemen o.a. meerdere applicaties gelijktijdig gebruikt worden. Hij ligt lekker in de hand dankzij zijn gewicht en de iets stroeve achterkant. Het geluid komt dan wel van de achterkant maar klink best heel mooi. Het model is eerder degelijk dan kwetsbaar en teer. De strakke vormgeving geeft je het gevoel van robuust en stevig.De besturing is kinderlijk eenvoudig en met veel mogelijkheden. De prijs zal veel kopers aantrekken.En ze zullen zeker niet teleur gesteld worden. De Ascend g615 kan zich meten met veel duurdere smartphones. De accu gaat eigenlijk wel lang mee ook als je deze veel gebruikt, je kunt dan ook nog de nodige energie sparende maatregelingen treffen zonder daar veel voor te moeten inleveren. Zeker gezien de lage prijs een echte aanrader.

Roberto2310 11-07-2013

• Huawei Apps
• Huawei 3*3 Smart deal
• Conclusie

Referentiekader
Om deze review in het juiste perspectief te kunnen plaatsen leek het mij gepast om even een referentiekader te schetsen. Voor de Huawei Ascend G615 ben ik in het bezit geweest van één Android smartphone, te weten de Sony Xperia Neo MT15I . Nu is de Xperia Neo MT15I natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal meer, aangezien dit een midrange uit 2011 is.

Gelukkig ben ik wel iets beter op de hoogte van de ontwikkeling rond smartphones dan dat. Zo heb ik regelmatig de Nokia Lumia 920, Samsung Galaxy SIII en de Apple iPhone 5 in mijn handen. Waarbij ik moet zeggen dat ik Windows Phone 8 verfrissend is maar achterloopt met aantal applicaties en IOS te gesloten is.

Waarom de Huawei Ascend G615?
Wanneer ik een nieuw toestel aanschaf, wil ik graag zo weinig mogelijk uitgeven maar toch altijd veel performance krijgen zodat ik enige tijd vooruit kan met het toestel.
Het toestel wat ik hiervoor in gebruik had was een Sony Xperia NEO MT15I, het toestel heb ik nu 23 maanden gebruikt en voldoet eigenlijk nog steeds prima, Maar op sommige vlakken begin ik te merken dat het toestel achter de feiten aan loopt. De nieuwe spelletjes lopen niet meer zoals ze zouden moeten, en het laden van bepaalde websites laden net wat te lang.
De keuze voor de Samsung Galaxy S4 / HTC One of Sony Xperia Z vielen voor mij af vanwege de prijs, ondanks dat dit geweldige toestellen zijn met zelfs een Full HD scherm wat ontbreekt aan deze telefoon.
Apple telefoons vielen ook af voor mij omdat ik zelf IOS geen prettig OS vind, je bent te beperkt hierin met custom apps, rooting etc, Ook vind ik dat de Apple Phones een te klein scherm hebben, een groter scherm vind ik prettiger werken.
Windows Phone maakt een leuke opmars maar heeft helaas te weinig apps, ook vind ik dat er nog te weinig telefoons zijn en te weinig keuze, Windows Phone moet zich eerst even goed bewijzen voordat ik een Windows Phone zal aanschaffen.

De Huawei Ascend G615 heeft een vrij basic uiterlijk maar de combinatie van de snelle hardware, 8Megapixel camera, uitbreidbaarheid van opslag geheugen, grote accu en lage prijs hebben mij laten kiezen voor dit geweldige toestel.

Specificaties
• aGPS
• FM radio
• Geschikt voor 850, 900, 1800, 1900 Mhz GSM netwerken
• Geschikt voor UMTS/3G, HSDPA, GPRS en EDGE
• Inclusief accu, lader en headset
• Capaciteit accu: 2150 mAh
• Spreektijd: ~ 650 minuten
• Standbytijd: ~ 360 uur

Verpakking
De Huawei Ascend G615 wordt, zoals vrijwel alle smartphones tegenwoordig, geleverd in een lekker klein doosje. Waarin je buiten de telefoon een aantal boekjes, USB lader, USB kabel en oordopjes aantreft. De oordopjes zijn niet spectaculair, zijn geen in Ears, wat ik zelf jammer vind en ook zijn ze niet te verstellen in grote wat ook jammer is.
Dit was bijvoorbeeld beter bij mij Sony Xperia Neo MT15I die wel met in Ears kwam met verschillende dopjes voor grote.

Toestel
Zodra je de Huawei Ascend G615 uit de doos haalt valt op hoe dun deze is, relatief licht maar toch erg stevig. Het voelt kwalitatief enorm goed aan. Het toestel heeft een mat zwarte achterkant die lekker in de hand ligt, het toestel blijft door deze matte achterkant stabiel in de hand liggen en glijdt niet snel weg. Dit is een voordeel in vergelijking met mij Sony Xperia Neo MT15i die een wat gladde achterkant had.
De camera steekt iets uit van dit toestel, ik denk ongeveer een halve millimeter, dit is niet storend maar ik kan het zelf mooier gevonden als dit iets naar binnen was gevallen of gelijk was met de rest van het oppervlak.

Het formaat van het toestel valt me alleszins mee, hij voelt in de hand niet groter dan bijvoorbeeld de Galaxy S3. Het toestel heeft tevens ronde hoeken, dit zorgt er voor dat het toestel in je broekzak bijvoorbeeld niet te voelen is, dit is erg prettig.

Screenprotector?
De Huawei Ascend G615 komt zonder standaard screenprotector, enerzijds vind ik dit jammer, een screenprotector is een zeer geringe kost voor een telefoonmaker maar het kan er toch voor zorgen dat het scherm een langere periode kras/putjes vrij blijft.
Anderzijds snap ik de keuze van Huawei, een screenprotector kan door sommige mensen ervaren worden als storend en zullen de screenprotector direct verwijderen.
Tevens kan een screenprotector de kijkhoek verslechteren en bijvoorbeeld meer reflectie tonen bij zonlicht.
Screenprotectoren zijn voor een aantal centen te bestellen op bijvoorbeeld ebay, dus mocht je toch een screenprotector willen neem dan even een kijkje.

Hardware
De Huawei Ascend G615 komt met een HiSilicon Quad-Core K3V2 die draait op 1.4 Ghz & een 16 Core GPU, 1024Mb ram geheugen en 8Gb interne opslag. Het scherm is zoals eerder genoemd 4,5 inch gebaseerd op IPS technologie met een resolutie van 1280*720, dit is echt een zeer prima resolutie voor deze grootte. 1Gb aan ram geheugen zorgt ervoor dat er lekker veel applicaties tegelijkertijd naast elkaar kunnen worden gedraaid en dat het allemaal snel blijft functioneren.
Verder is het opslag geheugen uit te breiden met een micro-sd kaart die zelfs NTFS ondersteuning biedt, dit is echt top je kan dus enkele bestanden die groter zijn dan 4Gb op de micro-sd plaatsen, Dit ken ik niet van andere telefoons en hiermee blinkt de Huawei uit wat mij betreft.
Ik heb een aantal benchmark resultaten van de huawei Ascend G615 naar boven getoverd en de resultaten kunnen jullie hieronder lezen.

Antutu: 15531
Geekbench : 1810
Linpack : MFLOPS : 52.265, Time 1.6 Seconds, Norm Res : 5.68

Ook heb ik een aantal games getest, GTA3/GTA Vice city & Need for speed most wanted, al deze games werken zonder laggs en het laden gaat ook snel.
Ik merk geen lage FPS bij het spelen van deze games en ben dus ook hiermee zeer tevreden.

Scherm.
Het scherm van deze Huawei Ascend G615 is zoals eerder genoemd een 4,5 inch IPS scherm met een resolutie van 1280*720 pixels wat neer komt op 326 PPI (pixels per inch)
Het scherm heeft mooie heldere kleuren, het scherm is goed af te lezen in zonlicht, tevens is het een IPS scherm wat vrij energie zuinig is. Het enige nadeel van dit scherm is dat het zich net onder het scherm oppervlak bevindt en dit is vrij goed te zien vanaf een schuine kijkhoek.
Dit vind ik zelf mooier afgewerkt bij een Iphone 5 of een Nokia Lumia 920.
Ook is het jammer dat het scherm van deze Huawei niet is afgewerkt met gorillaglas, dit zou het er voor zorgen dat het scherm minder snel bekrast zou raken.

Camera
De camera van deze Huawei is zeer goed, 8 megapixel back camera waarmee 1080P filmen mogelijk is en 1,3 megapixel front camera waarmee 720P video’s mee kunnen worden gemaakt.
De camera app start erg snel op, en met een druk op de knop wordt er direct een foto gemaakt, dit gebeurd echt heel erg snel en letterlijk binnen 1 seconde heb je een zeer degelijke foto.
De camera beschikt over een dubbele flitser aan de achterzijde, die het redelijk doet in een donkere omgeving, een grote afstand kan helaas niet goed worden overbrugt en mocht je in het donker een foto willen maken dat zich op een wat grotere afstand bevindt zal dit niet al te goed gaan.
De foto’s in dag licht zijn wel echt van top kwaliteit kleuren zijn erg goed helder en warm.
De software biedt leuke opties waarmee je gezichten kan vervormen, meerdere kleuren kan toepassen.
In vergelijking met mijn oude toestel de Sony Xperia Neo MT15i maakt dit toestel ongeveer gelijke foto’s, het enige wat ontbreekt aan dit toestel is dat het geen 3D foto’s kan maken of panorama shots kan schieten. Wellicht dat dit in een nieuwe update komt (denk aan Android 4.1)

Geluid
Ik zal opeenvolgend de belkwaliteit, speakertjes en kwaliteit door de 3.5mm jack bespreken. Om een enigszins nuttig oordeel te kunnen vellen heb ik er ter vergelijking een Sony Xperia Neo MT15I en Blackberry curve 8520 er naast gelegd. Om te beginnen met de belkwaliteit, bij een telefoongesprek is de andere partij goed en duidelijk verstaanbaar, hoewel het volume niet erg hoog kan. Meer dan afdoende om bijvoorbeeld op straat of in de bus te bellen, maar zodra er meer achtergrondgeluid ontstaat kan het volume aan de lage kant zijn. Ook voor de persoon waarmee je aan het bellen bent is de belkwaliteit voldoende. Een vooruitgang ten opzichte van de Sony Xperia Neo MT15I, maar niet zo goed als het zou kunnen zijn.

De speaker van dit toestel is echt iets waarin het uitblinkt de speaker kan erg hard, en alle tonen komen volledig tot zijn recht.
Lage tonen maar ook hoge tonen komen zeer goed hard en helder naar boven, dit is een grote verbetering in tegenstelling tot mijn oude toestel maar ik heb zelden een toestel gehoord dat zoon mooie geluidsproductie maakt als dit toestel.
Ik heb dit vergeleken met een Iphone van een vriend van me, maar de Iphone is niet eens te horen als beidde toestellen op maximaal volume staan.
De locatie van de speaker, onderzijde achterkant is prima, er zijn toestellen waar ze zich bevinden aan zijkant en als je dit toestel in de hand houdt denk het de speaker af, hier heb je geen last van met dit toestel.
De koptelefoon aansluiting is prima, bevindt zich op een goed plek bovenin en laat goede kwaliteit horen. Verder heb ik dit niet uitgebreid getest.

Accu
Een accu van 2150mAh leek tot 2013 veel. Met 4.7" HD panelen wordt het echter een vereiste. De accu is pas twee keer volledig opgeladen en dus nog niet op volle sterkte, maar dat het scherm slurpt is reeds duidelijk! Huawei heeft echter wat extra's gedaan om het stroomverbruik te beperken. Zo zijn er verschillende Energie besparende modussen beschikbaar zoals je dit ook gewend ben binnen bijvoorbeeld Windows.
Op de meest energie zuinige stand merk je duidelijk dat de accu langer meegaat dan op de andere standen (gemiddeld & high performance).
De accu heeft volgens de fabrikant 650 minuten speeltijd en 360 uur standby tijd.
• Spreektijd: ~ 650 minuten
• Standbytijd: ~ 360 uur

Cyclus 1: Accutijd: 20h 41m | Schermtijd: 5h 02m | Wi-fi 01h 34m
Activiteiten: Album | Camera | Whatsapp | Browser | Installaties

Connectiviteit
Hoewel mij dit in eerste instantie geen noodzakelijke kop leek, bleek na wat langer gebruik van de Huawei Ascend G615 dat het toch van toegevoegde waarde is om dit even toe te lichten. Ik ging er namelijk niet vanuit dat mijn 2G/3G/Wi-fi/GPS verbinding beter zou zijn dan bij mijn vorige telefoon, de Sony Xperia Neo MT15i. Het verschil is echter significant. Dit viel me als eerste op met het Wi-fi netwerk. Ik behoudt mijn verbinding nu tot veel verder van de voordeur af, maar heb ook veel sneller verbinding met een Wi-fi netwerk wanneer ik deze inschakel.
3G verbinding op deze telefoon is gewoon in orde. Ik zie hierin niet een erg groot verschil in vergelijking met mijn oude Sony telefoon
GPS op deze telefoon werkt goed, zeer snel wordt mijn positie bepaald, na het opstarten van Sygic navigatie is binnen 2 seconden mijn positie buiten bepaald, dit werkt dus erg goed.

Huawei Android
Huawei komt met bijna een kale versie van Android, er is geen uitgebreide skin aanwezig zoals bijvoorbeeld Samsung of LG.
Dit maakt het gebruiksvriendelijk en eenvoudig in gebruik, als elke telefoonfabrikant de Android stock zal houden zou het voor iedereen eenvoudiger zijn om te switch van type fabrikant te doen.

Huawei Apps
Huawei komt met een aantal out of the boxs applicaties zo is bijvoorbeeld google chrome standaard geïnstalleerd, een zaklamp en een muziek player die zich niet standaard in de Android versie bevindt.
Wat een leuke toevoeging was op dit toestel was de Huawei track & protect service.
Huawei. “Track-and-protect” biedt de geregistreerde klant onder andere de mogelijkheid zijn toestel door middel van gps-peiling te lokaliseren, evenals de mogelijkheid zijn data op afstand te beschermen, door middel van vergrendeling van het toestel.
Deze app is te downloaden in de google play store, er is alleen een registratie vereist bij Huawei maar dit is vrij simpel te realiseren.

Huawei 3*3 smart deal
Standaard is de garantie 2 jaar voor Huawei telefoon toestellen, Huawei heeft een te gekke actie die het mogelijk maakt voor de eerste 100.000 kopers 3 jaar pick-up & return garantie, 3 dagen repair service én 3 jaar dataprotectie. Meer informatie hierover is te vinden op 3x3smartdeal.nl
Na het registeren van je toestel en het opsturen van een aantal documenten mag je genieten van 3 jaar garantie!

Conclusie
Huawei was voor mij een niet heel bekend telefoonmerk, ik had er wel eens van gehoord maar het klonk nieuw voor mij.
Ondanks dit was ik niet bang om een telefoontoestel te kopen van een voor mij niet heel bekende fabrikant, en nu kan ik zelfs melden dat ik erg blij ben met dit toestel.
Het is lekker snel, is prima kwaliteit en alle functies werken gewoon erg goed.
De camera maakt mooie foto’s het bereik is goed, de geluidskwaliteit is zeer in orde en de telefoon was goedkoop in aanschaf €219,95 bij Ibood!

andlinux 11-07-2013
Geschreven voor: Huawei Ascend G615 zwart

Wel, hier gaat mijn review over de Huawei Ascend G615.
Mijn vorig toestel was een Acer Liquid E, deze heb ik ook bij Ibood gekocht in het verleden en ik moet zeggen dat mijn nieuwe smartphone mij aangenaam verrast heeft.

Batterij:
Ten eerste gaat de batterij voor mij lang mee. Ik doe gemakkelijk 4,5 dag op 1 lading, hierbij moet ik wel vermelden dat het toestel dan vooral in standby staat. Dit heb ik de eerste dagen gedaan toen ik deze had.

Daarna heb ik het toestel eigenlijk elke dag gebruikt om wat mail te checken of een twitter bericht te sturen en te lezen en soms een fotootje te maken (om de kwaliteit te testen, hierover later meer).
Ook wat bestanden (foto's, muziek) te versturen naar en van mijn HTPC. Dan gaat de smartphone gemakkelijk een 3-tal dagen mee. Als je de LED's laat oplichten (bijvoorbeeld als zaklamp) dan zie je wel je batterijniveau snel zakken, dit wordt ook niet aangeraden.
Ik zet wel mijn toestel op 2G, wifi staat altijd op en als ik ergens ben waar ik geen wifi heb dan zet ik pas 3G op, GPS staat af.

Scherm:
Van het scherm ben ik ook heel tevreden, het is heel helder ook buiten wanneer de zon schijnt. Alles is nog makkelijk leesbaar als je het scherm wat kantelt en het past zich vloeiend aan wanneer je van een donkere ruimte, naar een lichtere ruimte gaat en vice versa. Tekst kan je ook makkelijk lezen en is zacht voor de ogen waarschijnlijk door de hogere resolutie, 720P.

Het touchscreen is ook zeer goed, perfecte bediening, je moet niet 2 of 3x drukken voordat er iets opent.

Snelheid van het toestel en gamen:
Apps openen en sluiten gaat ook snel, hier heb ik tot nu toe nog geen problemen mee ondervonden.
Wat ik wel ondervonden heb is dat ik bij het spel Carmageddon glitches had, de rendering was niet optimaal. Dit kan te maken hebben met de Quadcore CPU of met de GPU. Misschien (hopelijk) dat het bij een update van Android opgelost is ?

Warmteontwikkeling is er nauwelijks, als je een applicatie start die wat meer berekeningen doet dan voel je wel wat warmte net onder de rearcamera, maar het toestel wordt niet heet.

Design/vormgeving:
Smaak is voor iedereen anders, maar ik vind het persoonlijk een mooi stijlvol toestel met niet te veel franjes aan. Het scherm van het toestel ligt iets dieper dus je hebt een smal randje aan de zijkant, maar daar zie ik geen nadelen in.

Waar ik een beetje bang voor was, was het feit of deze smartphone te groot was voor me om overal mee naartoe te nemen. Ik steek namelijk altijd mijn smartphone in mijn broekzak, maar hiermee heb ik tot op heden nog geen problemen mee gehad. Het toestel past perfect in elke broekzak die ik tot nu toe aan heb gehad.

Camera:
De camera (Rear) van de G615 is voor mij boven het gemiddelde en leunt aan bij de betere camera's van smartphones. Zoals je zelf weet moet er voldoende licht zijn om een foto te maken, het is trouwens geen DSLR camera. Maar de camera weet toch behoorlijk mooie foto's te maken. Je kan kiezen tussen verschillende resoluties, standaard staat deze ingesteld op 6 megapixels, waarschijnlijk omdat dit widescreen is. 8 megapixels is het hoogste. Om foto's te maken zijn er heel wat opties en effecten zoals panorama, HDR, etc.

Als je een video maakt dan mag dit zeker gezien worden, het kan trouwens in full hd (1080p).

De frontcamera is van iets mindere kwaliteit, maar dat is bij -zover dat ik weet- alle smartphones.

Geluid:
Ik ken niet veel smartphones of mobiele telefoons die goed geluid hebben (een aantal oude Nokia's), maar deze heeft het wel. Er zitten twee stereo luidsprekers op en met de muziekspeler (Muziek+) kan je Dolby Digital activeren wat je muziek eigenlijk nog beter maakt, het geluid is dan voller van klank.
Ik raad je wel aan om dit af te zetten als je je smartphone koppelt aan een PA installatie, ik heb dit gedaan en dan is er teveel bas/lage tonen in de muziek.
Als je met headphones luistert dan is het geluid wel goed met en ook zonder Dolby Digital, je hoort geen ruis van bijvoorbeeld elektronica.

Wifi/Bluetooth:
Tot nu toe heb ik maar altijd een snelheid gehad van iets meer dan 1 MegaByte/s als ik iets ontvang of doorstuur naar mijn HTPC. Alhoewel het de "n" standaard ondersteund weet ik niet of er ergens een instelling mis staat of dat het met iets anders te maken heeft, dit moet ik nog eens uitzoeken. Dit heb ik ook nog niet volledig getest.

Bluetooth heb ik ook nog maar een paar keer gebruikt om een bestandje door te sturen, het werkte maar meer kan ik er niet over zeggen.

3G:
Ontvangst is goed ! Zelfs beter dan een Samsung S3. Ik heb dit toevallig ontdekt omdat een collega van me een Samsung S3 heeft en deze is bij dezelfde provider als mij. Hij werd op 2G gezet en ik bleef mooi op 3G staan alhoewel hij net langs me zat. Wij waren toen beiden op youtube filmpjes aan het kijken, die van mij speelden natuurlijk vloeiend af terwijl zijn filmpjes stopte om de x aantal seconden. :)

Telefoongesprekken:
Ook geen slecht woord over te zeggen, je hoort je contactpersoon duidelijk en luid genoeg en zij horen mij ook duidelijk zonder ruis.

Opladen:
De meegeleverde adapter is natuurlijk een Europees model, met daarbij een "USB naar Micro USB" kabel, deze kabel steek je in je adapter, dus je kan de kabel ook apart gebruiken voor je smartphone aan te sluiten op de computer.
De adapter steekt in langs me op mijn nachtkast en deze hoor ik niet zoemen of eender welk lawaai maken tijdens het opladen. En ja ik hoor nog goed. :)

Bovenaan op de voorkant staat een klein groen ledje waar je kan zien of je toestel is opgeladen of als deze aan het laden is, deze led geeft ook aan of je een bericht hebt of een mail etc.

Koppeling met de PC:
Als laatste punt is er het programma HiSuite van Huawei, dit kan je installeren op een computer (het staat standaard op je smartphone) en hiermee kan je je gegevens synchroniseren, contactpersonen toevoegen en/of bewerken, muziek, foto's, video's naar je computer versturen of ontvangen of je smartphone bijwerken, alsook schermafdrukken maken van wat er op dat moment op je scherm van je smartphone staat. Dus eigenlijk een programma wat wel handig is als je niet goed weg kan met de mappen/bestanden structuur van je toestel.

Nog vergeten te vermelden, je kan ook je theme van je telefoon aanpassen met de Huawei theme editor, dit gaat alleen met de Ascend D1 en de Honor2, maar volgens wat ik gelezen heb is de Honor 2 de G615(Europese versie), ik heb de theme editor zelf wel nog niet gebruikt.

Conclusie:
Ik denk dat ik elk punt heb besproken en ik hoop met deze review duidelijk genoeg geweest te zijn.
Zoals ik al zei, ik vind het een zeer goed toestel, zeker voor de prijs, als je dezelfde specificaties wil dan betaal je heel wat meer bij de bekendere merken.