iRobot Roomba 770

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de iRobot Roomba 770 op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,9

Memyselfandeye 03-03-2012
Geschreven voor: iRobot Roomba 770

We hebben lang getwijfeld alvorens een Roomba in huis te halen.
Het leek immers amper te geloven dat zo'n klein ding zou opkunnen tegen de zware Miele die we hebben.
Maar we hebben toch maar een gok gedaan en de robot gekocht.
In sommige reviews wordt vermeld dat de Roomba werd gebruikt naast een andere - 'normale' - stofzuiger, omdat de laatste grondiger zou schoonmaken.
Na een maand gebruik kan ik deze opmerking niet bijtreden, onze zware Miele wordt sedert we de Roomba hebben binnenshuis niet meer gebruikt.
Het geluid is acceptabel, hij maakt iets minder lawaai dan onze Miele.
Eigenaardig is wel de manier waarop de Roomba kriskras door de kamers rijdt, schijnbaar zonder enige logica, maar uiteindelijk heeft hij na afloop van het werk wel op iedere plaats schoongemaakt.
Zelfs in de hoekjes en kantjes, want ook daar kan hij bij. Voor een kamer van 90 m2 heeft hij ongeveer 60 minuten nodig.
De bediening van het toestel is eenvoudig.
Hou wel rekening dat je best even de tijd neemt om de handleiding door te nemen zodat je het toestel af en toe uit elkaar kan nemen om het kleine voorwiel en de assen van de borstels geregeld schoon te maken zodat deze altijd soepel draaien.
Ook ga je best geregeld met een doek over de sensoren, dit zijn immers de 'ogen' van de stofzuiger.
Als je ziet hoe grondig de Roomba kan schoonmaken, is het werkelijk verrassend hoe klein het toestel is. Ook het bakje waarin het stof terechtkomt is niet zo groot, dus best na iedere beurt leegmaken.
Het toestel is bijna geheel van kunststof gemaakt (plastic?), maar toch ziet het er stevig uit.

Onze algehele indruk is dat deze stofzuiger grondiger schoonmaakt dan alle andere stofzuigers die we ooit hadden, ook is hij niet moeilijker te gebruiken dan een 'normale' stofzuiger, en daarom krijgt hij een 10 qua mogelijkheden en gebruiksgemak.
Qua vormgeving krijgt de Roomba een 8.
Maar zelfs mocht hij lelijk zijn, zouden we hem nog kopen. Wie koopt immers een stofzuiger uit esthetische overweging?
Tenzij misschien een kleurrijke Dyson. Hebben we tussen haakjes ook gehad, een van de eerste versies, waarover we niet tevreden waren.
Enkel de duurzaamheid van de Roomba is voor ons nog een vraagteken. Na een maand gebruik is het nog te vroeg hierover te oordelen, dus geen punten op dit onderdeel.

Besluit: dit is een fantastisch toestel voor wie weinig tijd of een hekel aan stofzuigen heeft. Wat betreft duurzaamheid is het nog even afwachten geblazen.