Denon AH-D 5000 mahagoni

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Denon AH-D 5000 mahagoni op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Mr. nout 11-10-2009
Geschreven voor: Denon AH-D 5000 mahagoni

Uit de VS geïmporteerd, omgerekend heb ik er in totaal 367 euro voor betaald, inclusief invoerbelasting.
Erg goedkoop in vergelijking met wat je er in Nederland voor betaald (699 euro), maar op absoluut niveau is het duur, wat ik dadelijk uitleg.

Het is een mooi ding om te zien, goed gemaakt, maar ook wat fragiel, dus wat mij betreft alleen voor thuisgebruik.

De koptelefoon is redelijk gevoelig, maar aansluiten op een versterker is wel aan te raden, dat komt het geluid ten goede, wat zich uit in een gemakkelijkere, lossere weergave.

Hij heeft een warm, maar tegelijkertijd open en transparant karakter.
De basweergave is niet neutraal, deze is duidelijk wat aangezet, wat bij sommige pop cd's wat problemen oplevert, nl. een hinderlijk bonken, maar dit is gemakkelijk te corrigeren door met de toonregelaar de bas wat terug te draaien.
De treble is ook wat aangezet, maar is zelden echt agressief.

De koptelefoon is bijzonder transparant en gedetailleerd en lust eigenlijk het liefst goed opgenomen en geproduceerde cd's.
Niet dat ie zijn neus ophaalt voor mp3's of koud en schril klinkende jaren 80 cd's, maar hij laat de verschillen tussen goede natuurlijk klinkende cd's en slechte opnamen een beetje té goed horen, meer dan mijn andere, vier maal goedkopere Audio Technica koptelefoon die eigenlijk bijna ALTIJD lekker klinkt.

Weinig complexe muziek, waaronder pop cd's met versterkte instrumenten klinken niet of nauwelijks beter met de Denons.
In een aantal gevallen zelfs slechter.
Slechte digitaal geremasterde cd's van jaren 60 bands bijvoorbeeld - waarin men geprobeerd heeft maar zoveel mogelijk onzinnige, aan de muziek niet te zaken doende details naar voren te halen, met als gevolg dat het klankbeeld verkloot en veel te helder is - klinken met de Denon extra hard digitaal en koud.

Maar met klassieke muziek is de Denon fantastisch, instrumenten klinken heel echt, met een solide basis en veel plasticiteit.
Mijn andere koptelefoon laat weliswaar dezelfde details en klanken horen, maar zonder de ‘authenticiteit’ (dit klinkt gewichtiger dan ik bedoel), strijkers klinken hier, overdreven gesteld meer als tonen van een synthesizer dan als echte violen.
Maar eerlijk is eerlijk, hij doet op dit vlak ook weer niet veel voor de Denon onder.

Ik zou de Denon dus niet als allrounder willen omschrijven, daarvoor is ie te precies en genadeloos voor slechter geproduceerde en gemasterde muziek en klinkt ie aanzienlijk beter met natuurlijke opnamen dan met pop producties.

De prijs/kwaliteitsverhouding is wat mij betreft dus niet echt geweldig.
Voor 150 euro heb je een koptelefoon die voor 90% de dingen even goed doet en daarbij ook nog wat gemoedelijker is jegens slechte opnamen, deze net zo mooi wil laten klinken.
Maar omdat de Denon zo echt klinkt met klassieke muziek wil ik hem niet meer kwijt.

Dairybeat 21-08-2009
Geschreven voor: Denon AH-D 5000 mahagoni

---------- update review 21-08-2009 ----------

Van mijn review d.d. 18-04-2008, moet ik nodig het duurzaamheidcijfer aanpassen.

In deze periode is een schelp losgekomen van de draaibare ophanging. Met heel veel moeite en gepruts heb ik die gelukkig weer vast weten te zetten.

Ik dacht dat het omhulsel van de kabel een soort Kevlar was, helaas is het gewoon textiel, dat nu op verschillende plaatsen is begonnen los te zitten en te verschuiven.

Over de geluidskwaliteit heb ik nog steeds dezelfde zeer positieve mening, maar de kwaliteit van de uitrusting blijkt ondanks deze korte periode en het hoge bedrag gewoon knudde te zijn!

---------- oude review 18-04-2008 ----------

Ik ben toch weer overstag gegaan om een klasse hoofdtelefoon aan te schaffen. Nadat ik was afgeknapt op een Sennheiser HD-650, kon de tussenoplossing, een Sennheiser PX-100, mij toch niet genoeg boeien; al heeft de laatste volgens mij een geweldige prijs/kwaliteitsverhouding en is subliem voor Mp3-spelers.

Ja, dan nu de Denon AH-D5000..., erg duur, met een winkelprijs van ongeveer 699,00, maar..., winkelen via het Internet in de V.S. is zéér de moeite waard, meer zeg ik niet.

Is de hoofdtelefoon (eventueel) die 699,00 wel waard? Ja, dit is 'high end', dit is je oren verwennen, deze kwaliteit heb ik nog niet eerder gehoord.

Wat een basweergave, diep, vol en krachtig aanwezig, maar toch niet overheersend, elke noot/toon is te volgen. De basdrums beuken in je oren, de attacs op de snaardrums zijn vol dynamiek. Elk instrument en alle vocalen worden prachtig breed, diep, hoog en akoestisch geplaatst. Maar wat belangrijk is, altijd is er die enorme rust, nooit wordt het opdringerig, met wat voor muziek dan ook. Deze hoodtelefoon is gewoon verslavend, nog een nummer en nog een nummer...

Ook hoorde ik in sommige mij bekende nummers, het aftellen in de studio, wat ik nooit eerder had gehoord!

Ik gebruik hem ook voor mijn Archos 504 160GB mobiele audio/video speler. Die heb ik voor 95% gevuld met WAV Audio, dat is volledige Cd-kwaliteit en voor 5% met Mp3's.
Nu vallen die Mp3's ook gelijk door de mand en hoor ik hoe slecht de kwaliteit daarvan is, óók bij 320kbps; geen dynamiek en futloos.

Het volume van mijn Archos hoeft niet eens voluit, daar de Denon een gevoeligheid heeft van 106dB, ik geef enkel de bas van de Archos af en toe één stapje extra t.o.v. mijn audioversterker. De Denon gaat dus ook zeker mee op vakanties, dat wordt genieten geblazen op het ligbed!

De uitvoering van de Denon is ook erg mooi, Premium Zilver met een zwarte Hoofdband en Bruine Houten (gesloten) Schelpen, die zeer goed over en om de oren passen. Het draagcomfort is ook zeer goed, ook omdat die niet zwaar is.
Alleen de kabel is duidelijk aanwezig, die is vrij dik en ongeveer 3 meter lang, met waarschijnlijk een Kevlar omhulsel. Wel begrijpelijk, ik ben ook nog nooit een hoge kwaliteit dun audio snoertje tegengekomen...
Ik heb het snoer voor de helft ingekort, door het op te rollen en vast te zetten met kittenband. Indien nodig is dat weer snel ongedaan gemaakt.

Tja, wat moet ik nog meer zeggen. Ik ga weer luisteren en dat raad ik een ieder ander ook te gaan doen...