KEF XQ40 vloerspeaker

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de KEF XQ40 vloerspeaker op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Audioliefhebbervianen 31-08-2010
Geschreven voor: KEF XQ40 vloerspeaker

Geweldige speakers.Echt allround geluid. Transparant, prachtige afbeelding, sublieme afwerking. Muzikaal (met de juiste speakerkabel).
Niet te vergelijken met de IQ90 . Deze spelen een klasse beter.(echt een enorm verschil in prijs maar tevens in geluidskwaliteit).
De XQ40 klinkt veel homogener en transparanter en tevens minder scherp in het hoog. Afbeelding is veel beter.
De speakers zijn via speciale pootjes stabiel neer te zetten op elke ondergrond. Je kan echter ook de (meegeleverde)spikes gebruiken.Eenmaal aan en goede versterker verdwijnen deze speakers als het ware en luister je gewoon heerlijk naar...de muziek!
Deze speakers verleiden je niet met een "recht in je gezicht"geluid maar tonen hun kwaliteiten ook als je er langer naar hebt geluisterd. Er onstaat geen luistermoeheid. Speakers eisen niet echt heel veel ampere van je versterker (laagste dip voor versterker 3 Ohm)zolang de versterker maar snel geoeg zijn vermogen kan afleveren aan de KEF'S. De Kefs reageren snel en hebben en zorgen mede door het geoptimaliseerde filter voor een heerlijke timin in de muziek. Hier gaan de voetjes van de vloer en blijven de tuindeuren dicht!
Patrick58 22-01-2012

Hello,

Zeer graag had ik geweten welke de juiste speakerkabel is voor de XQ40.
Ik heb een lengte van 9 m nodig.

Vriendelijke groet

Patrick Boeckx

ad bundy 20-05-2013

XQ40 Muzikaal (met de juiste speakerkabel)
Welke gebruik je.

landmiles 23-12-2009

---------- update review 23-12-2009 ----------
Na al langere tijd genieten van deze speakers in een woonkamer van 3.5x11m in een appartement woon ik nu tijdelijk buiten de stad. Dichtst bijzijnde buren op 175m, en een woonkamer van 5x9m.... tijd om ze zich eens uit te laten leven. De Onkyo TX-NR906 op -10 à +5dB.

Ze kunnen echt schedelklievend hard. Helaas wordt bij sommige tracks het hoog wat gemeen, wellicht hadden soft dome tweeters dit wat mooier gedaan. Misschien is The Chemical Brothers ook wat lastige muziek voor deze gelegenheden :-] maar de basspeakers leveren daar niet alleen voelbaar maar ook visueel spektakel op. Weinig subtiele muziek (Rammlied) in het kader "waking the neighbors" levert geen enkel probleem op, hoe hard je ze ook zet. En op minder extreme geluidsniveaus (-15 à -10dB)wordt de ruimte mooi en warm gevuld met muziek. Ik blijf dan ook bij mijn eerdere oordeel: Het geluid is prachtig (tenzij je écht loeihard, zonder tooncorrectie gaat knallen, dan wordt het hoog af en toe te scherp). Het design is binnen de beperkingen van speakers helemaal super, een mooi voorbeeld van vorm volgt functie. Ik hou de frontjes er graag af, vind ik mooi, tenzij er kinderen in huis zijn met nieuwsgierige vingertjes (hoewel de tweeters wel mooi beschermd zijn door de disperser neem ik toch maar geen risico).

---------- 1e review 17-04-2009 ----------
Wat een superspeakers zijn dit. Een hele middag (en een stuk avond) luisteren bij Stassen, naast 14 veel duurdere 'reference'-modellen van Canton, TMA, Kef, B&W etc. deed deze er uit springen. En het waren ook nog eens de mooist afgewerkte en uitgevoerde van het stel.

Uiteindelijk stonden er nog drie in de selectie, TMA's van ruim 1700 euro (prachtig hoog maar doordreunende bassen) en Phonars van 1500 euro (bijzonder goeie 'afstraling', beter nog dan de XQ's, maar af en toe ook wat te nadrukkelijke bassen) en de uiteindelijke keuze, deze Kef XQ40's. Niet alleen een betere prijs en een mooiere afwerking, maar vooral een strakke, rustige en neutrale klank en toch sprankelend en helder. Pagan Poetry van Bjork, wat een feest. Sting's Big Lie, Small World, prachtig. Roisin Murphy, Skin, Lamb, Red Hot Chili Peppers... je blijft luisteren.

Dairybeat 21-08-2009

---------- update review 21-08-2009 ----------

Dit is een aanvulling op mijn review van 30-03-2009.

Na een paar maanden heb ik de speakers weer verkocht vanwege het mooie, maar niet praktische design.
De linker speaker moest ik vaak verschuiven, daar die bij de toegang naar de serre/tuindeur stond.
De kegeltjes, die uit het lood staan vanwege de niet platte onderkant van de speakers, stonden op schoteltjes met viltjes daaronder, om het schuiven te vergemakkelijken.
Vanwege de schuine stand van de kegeltjes, gleden ze bij het schuiven regelmatig uit de schoteltjes en kantelden de speakers om en tevens veroorzaakten ze dan krassen op het laminaat.
Ik had dus geen andere optie dan ze weer weg te doen.

Heden bezit ik met zeer grote tevredenheid Kef IQ90 speakers, zie mijn review. Vanwege de uitmuntende geluidsweergave van deze speakers én daar ze minder dan de helft kosten van de XQ40, moet ik van de laatste de geluidsscore aanpassen, daar ze zoveel duurder zijn, maar niet echt beter presteren!

---------- oude review 30-03-2009 ----------

Dit zijn prachtige design luidsprekers en die van mij zijn uitgevoerd in hoogglans piano zwart. Dit type is te koop in 4 uitvoeringen en ze zijn een verrijking voor het interieur, zelfs voor de meeste vrouwelijke partners...
Ze trokken o.a. mijn aandacht omdat het Duitse blad Audio, ze als allereerste luidsprekers in de 3.000 groep, ze tot 'High End' heeft uirgeroepen.

Dit is de grootste van de XQ serie, welke na de Reference serie komt, de afmetingen zijn, H-B-D: 102x23x30 cm.
De boven- onder- en zijkanten zijn niet vlak, maar hebben mooie curves. Ze worden geleverd met spikes voor in tapijt en kegeltjes met schoteltjes voor vlakke vloeren; dat laatste staat ook erg mooi en stabiel.
Het systeem is basreflex met 2 poorten aan de voorzijde en ze zijn vrij makkelijk te plaatsen.

De weergave is dynamisch, maar nooit opdringerig, altijd is er rust en stabiliteit in het geluidsbeeld, met een diepte en breedte welke 3-D achtig is.
Het hoog is zuiver en loopt goed door, tot 55.000Hz zelfs. Het middengebied is duidelijk en helder, eigenlijk 'on-Brits' en het laag is vol, strak en goed aanwezig tot 45Hz +/- 3dB.
De gevoeligheid is 90 dB en niet al te moeilijk, maar ik beveel toch een krachtige versterker aan; ik voed ze met 4x140 Watt d.m.v. bi-amping.

De ruimte bij mij tussen de speakers is zo'n 2 meter en mijn zitafstand is ongeveer op 3,5 meter. Ik kan ze ook niet verder uit elklaar plaatsen, maar ik denk dat je ook niet verder moet gaan dan maximaal 2/3 van de zitafstand. Je krijgt dan ook nooit een 'gat' in het midden en met 4.1 surround weergave, heb je met deze speakers dan ook absoluut geen middenspeaker nodig.
Met Dolby Pro Logic is de spraak duidelijk en rustig zonder enige nasaliteit en lijkt die direkt uit mijn TV te komen. Met Mono, Stereo, HDCD, SACD, DVD-Audio en 4.1 Digitaal is het een genot om te luisteren.

In stereo of 4.1 format, als ik echt ga luisteren, zet ik altijd mijn REL Storm-V subwoofer er bij aan, welke ik heb ingesteld vanaf 16 tot 40Hz, met de gain standen tussen de 52 (normaal) tot 58.
Het is dan echt 'wauw', met een diep 'voelbaar' laag en een 'live' weergave gevoel.
Ik ben er van overtuigd dat ik dan kan wedijveren met diverse KEF Reference serie speakers, maar voor veel minder geld.
De REL kostte mij 1.299, maar de kleinste Reference speakers komen al op 3.800 per stel méér; krankzinnige prijzen tegenwoordig!
Ik kan me niet voorstellen dat het met hen beter zal gaan klinken dan wat er nu bij mij weergegeven wordt!