Samsung WB2000 grijs

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Samsung WB2000 grijs op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

mkbi 23-09-2011
Geschreven voor: Samsung WB2000 zwart

Deze samsung aangeschaft vanwege goede recensies en de uitgebreide mogelijkheden. Ik had alleen nog twijfels over de burst-mode van de camera. Helaas is mijn twijfel waarheid geworden. Als je voor de burst-mode kiest, dan wordt het scherm zwart!???. Waarom, andere camera's laten gewoon het beeld zien op het scherm. Met een zwart scherm wordt het moeilijk fotograferen. Verder is de shutterknop best gevoelig. Je maakt ongewild een foto.
Jammer, want de video kwaliteiten van de camera schijnen zeer goed te zijn, maar voor mij gaat hij toch terug. Op zoek naar een andere....

messmail 27-07-2011
Geschreven voor: Samsung WB2000 zwart

Ik heb me na een eerder drama met deze camera laten overtuigen om toch weer een WB2000 te nemen. Het schijnt namelijk dat Samsung de sensor heeft vervangen voor een andere sensor. Kennelijk waren er meer problemen met die sensor. Bij deze de review van de nieuwe camera die ik heb ontvangen. Ik hebt tot nu toe geen issues gehad, op een keer een freeze na (waarbij ik de batterij er uit moest halen)

Foto kwaliteit is goed en de video kwaliteit is ook goed, vooral bij weinig licht zijn de resultaten nog heel acceptabel. 2 Voorbeelden van videos gemaakt uit de hand bij heel weinig licht: http://www.youtube.com/watch?v=R3lcxwiDLNU http://www.youtube.com/watch?v=UgJmFNs9Fs0

Alles bij elkaar tot nu toe prima ervaringen met deze nieuwe variant van de WB2000.

Ik heb wel een paar opmerkingen.

1. De Camera heeft geen rotatiesensor! Je moet dus alle foto's die niet "liggend" zijn zelf handmatig draaien naar "portret" stand (d.m.v. software) Onvoorstelbaar voor een camera van deze prijs naar mijn mening.

2. De automatische white ballance gaat bij foto's met veel groen de fout in. Ik heb een paar keer een grasveld met bos op de achtergrond gefotografeerd en de foto's zagen er heel vreemd uit, veel te veel rood.
Met de "zon" white balance was dat een stuk beter.

3. De automatische panorama foto's zijn erg handig (je draait de camera en wij plakt alles zelf aan elkaar.
Het resultaat is wel van een redelijk lage resolutie (720px hoog).

5. Waar ik erg aan moet wennen is dat deze camera alles wat je instelt onthoudt, ook als je hem uitzet weer aan. Dat geldt ook voor de macro stand en de white balance.
Je moet jezelf dus aanwennen de macro weer uit te zetten als je er mee klaar bent.

6. De 24mm groothoek is de belangrijkste reden voor mij om voor deze camera te kiezen en ik zou niet meer zonder kunnen (ik fotografeer veel landschappen).

Alles bij elkaar zou ik hem voor de Video's zo weer kopen, het white balance probleem is oor mij erg onhandig omdat 90% van de foto's die ik maak in een natuurlijke omgeving zijn.
Het ontbreken van een rotatiesensor had voor mij een reden kunnen zijn voor een andere camera te kiezen (ik wist dat niet van tevoren)

JanQ 28-02-2011
Geschreven voor: Samsung WB2000 zwart

Na veel wikken en wegen heb ik in augustus 2010 de Samsung WB2000 gekocht. De andere kandidaat was de Canon IXUS 300 HS. Mijn vorige camera, de IXUS 870 IS, was een paar maanden eerder stuk gegaan doordat er tijdens een vakantie vocht in was gekomen. Gelukkig konden we toen de herinneringen verder vastleggen met de IXUS 95 IS van mijn vrouw.

Waarom is het uiteindelijk de WB2000 geworden? Want de 300HS is natuurlijk ook niet verkeerd. Bovendien had ik zeer goede ervaringen met de 870 IS. De belangrijkste overwegingen waren: meer groothoek dan de 300 HS, meer zoombereik en de (veel) betere HD videoprestaties. Maar het belangrijkste was dat mijns inziens de kwaliteit van de afbeeldingen van de WB2000 op de verschillende preview- en testsites wat scherper waren en beter van kleur. Ook de avondopnamen scoorden beter. En dit ondanks de iets grotere lensopening van de 300 HS.

Inmiddels heb ik nu zo'n 550 foto's gemaakt en bij elkaar een uur of anderhalf HD video. Op basis van deze ervaring volgen nu mijn persoonlijke bevindingen. Overigens met de nadruk op persoonlijk.

Na het aanzetten is de camera zeer snel gebruiksklaar. Tijdens het fotograferen is er af en toe wel een behoorlijke afdrukvertraging; dan lijkt het of er van alles moet worden ingesteld en/of worden geladen voordat de sluiter zijn werk kan doen. Gelukkig is dit meestal niet het geval. Maar verklaren kan ik deze soms optredende vertraging niet. Misschien dat een firmware-update de zaak oplost.

De kwaliteit van ca. 80% van de foto-opnames is fantastisch. Goed uitgelicht, scherp en geen ruis. Ca. 10% is nog wel bruikbaar en de overige 10% zijn de echte mislukkelingen door te weinig licht, teveel beweging, niet goed uitgebeeld, onterecht flitsgebruik etc. tijdens point-and-shoot acties. Dit is overigens wel de manier waarop de meeste compactcamera's worden gebruikt: toestel pakken, aanzetten, kijken en afdrukken. Neem je echter de moeite om, afhankelijk van de situatie een en ander volgens de gebruiksaanwijzing goed in te stellen, dan liggen de scores beduidend hoger. Maar al met al vind ik dit een uitstekend resultaat. Zeker ook in relatie tot de camera's die ik al eerder heb gehad en camera's die vrienden van mijn bezitten. Wil je toch nog beter, koop dan een spiegelreflex, neem de tijd en/of gebruik een statief.

Wat betreft de video kan ik stellen dat de beeldkwaliteit op 1080p/30fps alle verwachtingen overtreft. Heldere en scherpe beelden. Jammer dat het (opgenomen) geluid zeer belabberd is. Of je hoort bijna niets, of je hoort het geluid van het bedienen van de camera (zoomen) of het geluid is gewoon slecht. Absoluut een minpunt. Dit zal voorlopig wel een zorgenkindje blijven van dit soort compactcamera's. Ook bij de eerder door mij gebruikte handicams was het geluid al niet super.

De kleuren van de foto-opnames zijn prima, alleen 's avonds kan de afbeelding wel eens te bont worden. Ook het grote OLED-scherm aan de achterzijde van de camera geeft heldere en mooie beelden.

Dan het bedieningsgemak. De camera is voorzien van handige knoppen en een logische menustructuur. De instelmogelijkheden zijn overweldigend. Mijns inziens veel te veel want ca. 80% wordt in de regel toch niet gebruikt.
Maar opmerkelijke mogelijkheden zijn bijvoorbeeld: panoramaopname (180 graden beeld of meer is mogelijk), een tweede extra beeldstabilisator als je het trillen niet kunt laten, lach- en gezichtsdetectie, met een druk op de knop van dezelfde foto een serie opnames maken met verschillende instellingen, RAW opnames, directe videoaansluiting van de camera op een Hdtv, minidashboard met weergave capaciteit van de accu en de geheugenkaart. Verder zijn er nog talloze andere instelmogelijkheden die vrijwel elke moderne compactcamera standaard ook heeft.

Een nadeel vond ik dat er geen gebruiksaanwijzing wordt meegeleverd. Die staat op een meegeleverde dvd en kan je derhalve uitprinten (130 pagina's).

Mijn persoonlijke conclusie is dat ik zeer tevreden ben over de kwaliteit en mogelijkheden van deze Samsung WB2000 hierbij in acht nemend dat elke compactcamera zijn beperkingen kent. Deze camera doet het ten opzicht van enkele van zijn soortgenoten geweldig goed is wat mij betreft een regelrechte aanrader.

Kduiversz 24-12-2010
Geschreven voor: Samsung WB2000 zwart

Ik zocht een compact camera naast mijn spiegelreflex waarmee ik ook HD filmpjes kan maken. Fotokwaliteit is voor mij het belangrijkste en 5x zoom is voor mij ruim voldoende. Ik had al diverse cameras geprobeerd, zoals de Panasonic TZ10, Canon SX210 en Sony HX5 maar was bij alle geprobeerde modellen erg teleurgesteld in de hoeveelheid ruis vanaf ISO 400.

Uiteindelijk gekozen voor de Samsung WB2000 en nog geen moment spijt gehad. Deze camera is ook echt compact en past makkelijk in de zak van een spijkerbroek.

Hij maakt prachtige filmpjes in full HD (1080P), is erg lichsterk (vanaf F2.4), lekker snel en
heeft veel leuke opties, zoals 10 foto's per seconde, precapture, HDR (smartrange).

De fotokwaliteit tot is voor mij het belangrijkste en dat is met deze camera prima in order. Met name bij ISO 400 en 800 is hij veel beter dan de Panasonic TZ10. Uniek van deze compact camera is dat hij ook in RAW kan fotograferen. Lightroom 3.3 ondersteund deze camera al en zo heb je veel meer controle over het eindresultaat.

Pimski 05-08-2010
Geschreven voor: Samsung WB2000 zwart

Vandaag kwam eindelijk de Samsung WB2000 binnen. Na lang wikken en wegen tussen Sony HX5 en Panasonic TZ10 is het toch de WB2000 geworden. Lang geleden al aangekondigd maar niet leverbaar voor mijn vakantie dus viel in eerste instantie af. Gelukkig net voor mijn vakantie bleek ie toch leverbaar.
Doorslag gaf de timelapse -mogelijkheid (interval opname), RAW en filmen in HD 1080p (30fps). En heeft dezelfde CMOS sensor als de Sony.
GPS vind ik niet belangrijk. Het zoombereik is maar 5x en had best wat groter mogen zijn.

Ben geen expert maar mijn eerste indruk is erg goed. Compact en handzaam. Prachtig helder 3" scherm (AMOLED) met een goede kijkhoek. De eerste foto's zijn al beter dan mijn 4 jaar oude Panasonic Lumix FX01 die de geest had gegeven. Deze had wel erg veel ruis bij donkere omstandigheden. Was dan ook nieuwsgierig hoe de Samsung dat zou doen en ik ben nu al tevreden!
Filmen is een makkie en ziet er ook goed uit. Geluid is OK. Ging wel uit bij het zoomen maar dat is uit te schakelen. Superslomo filmen met 1000 fps is leuk maar dan heb je een hele lage resolutie. 240 fps vind ik aanvaardbaar. Een grappig effect maar zal het niet vaak gebruiken.

Je hebt een EASY of Smart mode waar alles automatisch gaat maar je kan ook alles zelf instellen als je dat wilt.
Erg handig is de panoramascene.

Opladen gaat via een (speciale) USB kabel op de camera zelf via de computer of een adapter. Een HDMI- en een AV-verloopkabel is niet meegeleverd.
Enfin - eerste indruk is geweldig en heb nog niet eens alle mogelijkheden gezien.

Ben benieuwd naar ervaringen van andere gebruikers.