Panasonic Lumix DMC-FZ8, Black zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 37 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-FZ8, Black zwart op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

gerutrecht 19-02-2008

Ik heb de camera nu twee maanden. Ik heb voor deze camera gekozen omdat hij door de consumentenbond als erg goed werd bestempeld.

Ik heb de camera nu een aantal keer gebruikt en ben er erg van onder de indruk. Ik heb trouwens gelijk die cursus van panasonic erbij gekregen en gedaan. Weinig toevoeging vond ik zelf. Maar dat kan komen omdat ik al wist hoe je moest belichten en dergelijke.

Ik heb een 4gb sdhc kaart in de camera en kan daarmee 1100 fotos op de beste kwaliteit schieten.

Mooie heldere foto's (ook 's avonds). Super mooie zoom functie. Wel een camera voor (iets meer) gevorderden. Als je gewoon een foto wilt maken dan kun je dat ook met een simpelere camera doen. deze biedt veel meer. Ook nacht fotos zijn erg mooi. Sterren en de maan zijn super mooi! AANRADER!

R van Dusseldorp 18-02-2008

Na lang vergelijk gekozen voor de fz 8. Reden hiervoor is dat ik fotos wilde maken met meer diepgang dan de gebruikelijke fotos met een compact digitale camera, en dan voo een shcappelijke prijs. Vorige week bij Digital Street gekocht. Het is naar mijn idee een wereld ontwerp zeer veel mogelijkheden en zeker in de manual stand, diafragma en sluitertijd in te stellen.

Manueel focus is ook zeer goed. Heb er een snelle Sandisk 2 gb extreme III kaart in gezet, srijft opnames supersnel weg.

In deze korte periode al zo'n duizend plaatjes meege maakt onder verschillende omstandigheden en onderwerpen. Heel goede resultaten.

ook met volledige zoom door stabilisatie instelling trillingvrij beelden.

Al met al een supercamera als je meer wilt dan een dure compact camera.

FrnkDg 31-12-2007

Na vooral heel veel engelse reviews en testen te hebben gelezen, heb ik besloten de Panasonic Lumix DMC-FZ8 aan te schaffen. Het bleek geen miskoop! De FZ8 is een geweldig handzame en gebruiksvriendelijke camera. Hij is compact, licht en heeft heel veel functies en instelmogelijkheden. Voor de beginnend fotograaf is de FZ8 makkelijk te gebruiken door zijn overzichtelijke menustructuur. De “joystick” blijkt zeer handig in de praktijk; tijdens het fotograferen levert het enorm veel tijdwinst op! Er is geen sprake van irritatie om de juiste instelling te vinden. De gevorderde gebruiker kan met de keuze van sluitertijd, diafragma (of een combinatie van beiden) en de optie “RAW” zich fotografisch uitleven. De fotoresultaten zijn uitstekend, zowel binnen als buiten, met en zonder flits (met dank aan het Leica objectief). De beeldstabilisator doet zijn werk goed, alhoewel door het zeer geringe gewicht het niet altijd even makkelijk is om de camera in zoomstand stil te houden. De zoom is snel en accuraat. Het resultaat wordt snel weggeschreven en de camera staat binnen een fractie weer klaar voor de volgende foto. Deze Panasonic doet niet onder voor mijn Sony H2. Qua gebruiksgemak (voornamelijk door de menustructuur en de joystick) kan ik er zelfs sneller mee overweg. Hij maakt even mooie foto's (en dat zegt wat want de fotokwaliteit van de H2 is subliem) en hij is zelfs iets compacter. Sommigen zullen de camera zelfs iets te compact vinden. Vorm en kleur spreken mij enorm aan. Ook de prijs-kwaliteitverhouding is heel goed. Kortom een aanrader voor beginners en gevorderden.

Pokerface Pete 24-12-2007

Deze Camera voor mijn verjaardag gekregen en de afgelopen weken flink uitgeprobeerd.

Kan niet anders dan uiterst tevrveden te zijn.
Dit ondanks dat ik nog niet alle functie uit de camera kan halen, maar dat ligt aan mij en niet aan de camera.
Ik ga dan ook zeker de aangeboden cursus volgen.

Een echte aanrader voor iedereen.

Degelijkheid als onbekend in gevuld omdat nog zal moeten blijken

Foxtrot 19-12-2007

Ik heb na twijfelen tussen de FZ8 en de TZ2/3 . Mijn vriendin wilde liever een kleiner model maar ik wilde vooral voor de beste gaan. De TZ2 heeft ook een hoop kwaliteiten maar volgens de consumentenbond welke volgens mij erg objectief kijkt kwam de FZ8 er stukken beter uit. Beter helderheid en gewoon mooiere foto's. Daarom heb ik ervoor gekozen de FZ8 te nemen en de grootte op de koop toe te nemen.

Geen moment spijt. Echt een enorm zoom vermogen (optisch) Als je de camera op 5 mp zet dan heb je ruim 14x zoom en op 3mp zelf 18x!. Dan is het echter wel erg lastig om de camera stil te houden. Ik heb dus ook snel een klein statiefje gekocht.

Met de 2gb sd kaart kan ik op 7 mp ruim 550 fotos maken.

De cursus welke er momenteel bij komt voor 25e ga ik ook zeker benutten want het apparaat kan veel meer dan ik tot nu toe weet en kan.

AmbeRomy 14-11-2007

Vindt het een fijne lichte camera die duidelijke en scherpe foto's maakt. ook zonder flits zijn foto's binnen genomen duidelijk en scherp. Lekker groot zoombereik.
Flitser heeft een redelijk bereik. Raw functie is fijn voor mensen die echt foto's willen bewerken. 1 foto is dan ruim 13 Mb. Met het intern geheugen ben je na 2 foto's uit gefotografeerd. SD Kaartje van minimaal 1 Gb is eigenlijk een must. Maar kosten tegenwoordig ook niet veel meer.

Anna J. 12-11-2007

Ik ben nu enkele weken de trotse bezitster van deze camera. Ik heb deze aangeschaft om toch betaalbaar professionelere foto's te kunnen maken dan met een normale digitale camera. De camera is makkelijk in gebruik. Alles wordt duidelijk en overzichtelijk aangegeven in de menu's (zowel in de engelse als in de nederlandse versie). Vele mogelijkheden voor gevorderden om instellingen zelf te wijzigen.
Deze camera is zowel geschikt voor een beginner als voor een gevorderde 'fotograaf'.
Verder; camera ligt lekker in de hand, goede kwaliteit lens (leica) en prachtige scherpe foto's. Ik ben hier zeer tevreden over.

ivanho64 27-10-2007

Vlak voor de vakantie in augustus 07 de FZ 8 gekocht en we hebben er prachtige foto's meegemaakt. Overdag dan. Foto's die we 's avonds gemaakt hebben of binnen zijn allemaal erg korrelig geworden. Inmiddels hebben we een betere instelling gevonden en lukt het allemaal stukken beter, maar ben nog niet helemaal tevreden. Ik blijf zoeken, want er zitten zoveel mogelijkheden op dat we vast de goede instelling nog gaan vinden.

Peter09 20-10-2007

Deze camera heeft heel veel mogelijkheden. Mijn vorige camera was een Olympus C-40 en ik wilde graag een SLR (bijv. Sony Alpha), maar het werd alles bij elkaar wel duur. De ontwikkelingen staan trouwens niet stil en over 2 jaar koop je dat soort toestellen voor een stukken minder. De FZ 8 is een heel goed compromis qua prijs.
maar je doet zeker geen compromissen qua kwaliteit.
Jammer dat hij maar tot F8 gaat, maar ja wat wil je..
Leica is een topmerk lens en dat merk je ook. Vooral bij de zoom. Dat is echt top en goed scherp. Mensen die klagen over onscherpte moeten de camera stil houden, de stabiilsator op stand 2 zetten (dat werkt het beste) en eventueel een statief erbij nemen.
Ik wil nu een teleconverter (vogels spotten) maar de Panasonic is erg prijzig. Ik heb ook een aantal converters van Raynox gezien, maar weet echt niet wat de kwaliteit daarvan is. Misschien iemand die daar ervaring mee heeft?

JeroenWbg 10-10-2007

Ik heb de fz-8 nu ongeveer een half jaar in mijn bezit en ben er erg over te spreken. Ik moet hierbij zeggen dat ik me vooral heb gestort op macro fotografie (fz8 i.c.m. de raynox 250 en de raynox msn-202). De foto's zijn scherp en dankzij de 12x zoom zijn natuurlijk super en goed te gebruiken zonder statief dankzij de optische stabilisatie. Bij hogere ISO waarden is al snel ruis waarneembaar maar dit valt te verwachten van een megazoom (kleine sensor). Verder valt er vanalles handmatig in te stellen en heeft de camera ontzettend veel mogelijkheden.

Vraag:

Ik heb ook nog een vraag... Ik wil me meer gaan verdiepen in vogel fotografie en denk er over een telelens aan te schaffen. Ik twijfel tussen de olympus tcon 1.7 (vergelijkbaar met de teleconverter van panasonic maar dan goedkoper) en de raynox dcr-2020 pro (vergrotingsfactor van 2.2). Ik kan alleen geen/weinig voorbeeld foto's vinden geschoten met deze lenzen (vooral de raynox). Is er iemand die ervaring heeft met een van beide lenzen of misschien zelfs alle twee i.c.m. fz8, fz7 of misschien de fz5? Ik ben erg nieuwsgierig naar resultaten, foto's verhalen.

Groeten Jeroen

Kees12 09-10-2007

Ik ben absoluut niet tevreden over de FZ8. Zelfs bij 100 asa en goede lichtomstandigheden (F/8 en 1/250) verlies ik detail door de aanwezige ruis.
Mijn vrouw had eerst een Canon Powershot A610, deze gebruikt nu onze dochter en op basis van de diverse test hebben we de Limux gekocht. Ik had er dus nooit aan moeten beginnen. In vergelijking met de canon is de panasonic echt veel minder.

Mick Vermeer 06-10-2007

Ik ben met deze FZ-8 meer dan tevreden.
Ben nog een oude analoge camarafreak die graag vergrotingen aan de muur hangt maar de overstap naar dit zgn. brugapparaat is mij uitstekend bevallen.
Vooral de 12x Optische zoom en anti-vibratiefunctie maakt dat je vanuit vele standpunten mooie composities kunt maken. Helemaal eens met een andere review: neem de moeite om de gehele handleiding een paar keer door te lezen met de Pan in de hand. Ongehoord veel mogelijkheden en dat voor dit geld!

L. Vermeulen 23-09-2007

Zoals jullie lezen, ben ik goed tevreden over deze camera.
Ik heb in korte tijd veel foto's gemaakt en na goed lezen van de gebruiksaanwijzing zijn mijn foto's nog beter geworden.
Ik dacht eerst die 12x zoom is overdreven en zal wel niet zo scherp zijn allemaal, maar nu ben ik erg blij met die 12x zoom
en gebruik het erg veel. Ik gebruik hem veel met sport opnamens, bijv paardenspringen enz. In een woord perfekt,
maar neem de moeite om de gebruiksaanwijzing goed te lezen, dan heb er een fijne camera aan.

FotoRomario 07-09-2007

Goede camera die niet onderdoet voor de Dslr met kitlens.sterker nog, de detailweergave van de Leica zoomlens vind ik beter dan de kitlens die bij mn D40 zit.De D40 gebruik ik slechts wanneer de lichtomstandigheden slecht zijn en ik ruisvrije foto's wil heben.Met de fz8 kan dat ook,maar dan alleen met statief en lage iso. Verder vind ik de 12 x zoomlens een verademing tov losse lenzen,het scheelt al met al een tas. Purplefringing is slechts zichtbaar bij extreme deelvergrotingen en het kleinere dynamische bereik los ik op met Autobracket.Thuis kies ik gewoon de best belichte foto uit.
conclusie : veel camera,goede resultaten,voor weinig geld.
qua cijfer vul ik overal een 8 in.

gertjan_007 15-08-2007

Lang op zoek geweest naar een compacte camera met flink zoombereik en optische beeldstabilisator. Je komt dan gauw uit op Panasonic, Fuji, Olympus en Sony. Heel veel testen en reviews gelezen en de keuze gemaakt voor de FZ8. Wat een uitstekende camera; snel, enorme (snelle) zoom, en de batterij gaat gigantisch lang mee; zo'n beetje de hele vakantie met één batterij geschoten (400 foto's) en nog lang niet leeg. Al die verhalen omtrent ruis e.d. neem ik echt met een korreltje zout. Ik heb daar tot op heden nog geen slechte ervaringen mee. Mensen die daar over beginnen moet gewoon een SR-camera kopen van 400-500 euro. Deze camera met haar mogelijkheden en zeer eenvoudige bediening is zijn geld meer dan waard.
Dus niet twijfelen, gewoon aanschaffen en er heel plezier mee beleven, als je lekker ongecompliceerd wilt fotograferen.

Tweaky 01-08-2007

Deze camera heb ik nu ruim een maand in gebruik en ik ben er erg tevreden over. De foto's zijn bij daglicht erg mooi van kleur en de zoom is fantastich. Ik heb nog nooit zulke mooie vakantie foto's gemaakt. Vanuit een rondvlucht vliegtuig heb ik foto's gemaakt boven het Dolfinarium en je ziet zelfs de dolfijnen uit het water springen in het buitenverblijf!
De ISO heb ik ingesteld op max. 400 om ruis te voorkomen.

Toch heb ik een paar min punten.
Als ik de flitser gebruik zijn de kleuren een beetje flets.
Als er wat minder licht is dan zijn de foto's niet altijd scherp, wat je pas ziet op een groter scherm.

In zijn prijsklasse is deze camera zeer aan te bevelen!

gerie 01-08-2007

In één woord.....nou 2 dan: een avontuur!
Heb de FZ-8 nu ca. 3 weken in bezit en ben nog steeds aan het avonturieren met de vele mogelijkheden die deze camera biedt!
Bevalt zo goed dat ik er eigenlijk teveel tijd aan besteedt op sommige momenten. Dan zie ik weer wat en schiet weer een aantal foto's om dan even later de resultaten te bekijken!
De vele scene mogelijkheden zijn het zeker waard om uit te proberen. Vooral de nachtstand en sterrenhemel zijn niet alleen leuk, maar ook heel bruikbaar
Ook de S-mode is geweldig!
Met flits maak je met bijv. 1/1600 geweldige foto's van een druppende kraan!
Iedereen kan met deze camera overweg!
Fantastische camera die je heel veel plezier en...avontuur zal schenken!
En....ook niet onbelangrijk: niet duur, wel goed!

Een aanrader!

pixma 01-08-2007

Ben na het lezen van veel reviews toch naar de winkel gegaan om deze camera te halen. iedereen praat over veel ruis bij panasonic, maar heb nu zo'n 1000 foto's gemaakt ( binnen en buiten ) en na het nodige instellen vooral bij foto inst. gezet op contrast high, scherpte high, verzadiging high en nu komt het bij ruisreductie low. zeer mooie foto's ook bij iso 400. en de hoge gevoeligheids mode in scene mode is zeker bruikbaar als je geen flits kan gebruiken, maar toch een bruikbare foto wil maken. Ik ben zeker tevreden over deze camera en uiteraard over de zoom.

Mr.bartjes 28-07-2007

Fantastisch camera. Niets op aan te merken, of je moet weer over de ruis beginnen. Maar dat is nou eenmaal een gegeven boven de 200 iso. Heb zitten twijfelen tusen Olym 550, PanFZ50, FZ8 en de FZ18. Zin om te wachten tot september voor FZ18 had ik niet en de prijsverschil met de 50 vond ik te groot + 10mp voegt weinig toe. En de Olymp550 valt in alle reviews toch tegen.
Kies ook gerust voor het internationaalmodel ipv Nederlands, scheelt aardig wat euro op internet.
Prima camera, klein, licht, ideaal zoombereik. Voldoende instellingsmogelijkheden. Absoluut goed genoeg (misschien wel de best) compactzoom voor de amateurfotograaf en zijn familie & vakanties foto's zonder je een breuk te sjouwen aan lenzen.

Marcel Pl. 26-07-2007

Een zeer goede camera.
Ik heb vrij veel fotografiekennis en kan ronduit
zeggen dat de FZ8 zijn geld dubbel en dwars waard is.
Zelf volledig ingezoomd zijn de foto's uit de hand genomen nog goed. Kleuren zijn ook erg mooi. Tevens erg veel mogelijkheden met deze camera. Maar ook op de meest simpele stand zijn de foto's mooi.
Ruisgehalte alleen hoger bij weinig licht.
Je kunt camera instellen op bijvoorbeeld maximaal iso 400 om evt. ruis te onderdrukken.
Maar bij daglicht weinig ruis aanwezig.
De zoom is ronduit super.

H.Osnabrugge2007 24-07-2007

Wilde een camera met een groot zoom bereik heb nu een camera met 3 x zoom en dat vind ik nu teweinig
mijn keus voor de panasonic DMC -FZ8 komt voort uit de test in de consumentenbond waar deze camera zeer goed uit de test komt ,heb nog geen spijt dat ik deze top camera gekocht heb het is werkelijk een genot om er mee te werken

SplankyMan 09-07-2007

Na de camera meerdere malen in handen gehad te hebben, en een aantal reviews gelezen te hebben, ben ik overgegaan tot aanschaf van de FZ8.

Voorheen werkte ik met een Canon digital Ixus-400, en later met een Powershot 450. Alhoewel ik de kleuren van de beide Canon's érg goed vond, was ik op zoek naar een camera waarmee ik méér zelf aan de slag kon en waarmee ik kon beschikken over een groter zoombereik. Een digitale spiegelreflex staat (natuurlijk) op de verlanglijst, maar is momenteel nog een budgettair onverantwoorde keuze.

Nu ik enkele dagen heb mogen 'spelen' en de eerste foto's in actie heb kunnen maken kan ik alleen maar zeggen dat ik erg enthousiast wordt van de FZ8. De kwaliteit van foto's is erg goed en strak. Ook bij flink inzoomen blijft deze wat mij betreft overeind. Zelfs met een stukje digitale zoom (tot 24 X) komen de foto's er prima uit.

De bediening is érg intuïtief en gemakkelijk. Wel kan ik de eventuele koper aanraden bij aanschaf goed te kijken of het om een nederlands model gaat; enkele aanbieders (de goedkoopste vaak) bieden een engels model aan, waarbij je géén nederlandse handleiding ontvangt, maar erger; waar de menukeuze niet op Nederlands kan. Met een hoeveelheid aan opties die deze camera heeft is dat volgens mij wél aan te raden.

Het formaat vind ik prima; niet lomp groot, maar wel groot genoeg om een goede lens te bevatten. Ook is de camera zwaar genoeg en ligt deze prettig genoeg in de hand om 'm goed genoeg stil te kunnen houden; bij sluitertijden van 1/30 lukt de foto nagenoeg altijd, bij 1/15 ook nog vaak.

Wat mij betreft een absolute aanrader voor iemand die een compacte camera te beperkend vind, en een spiegelreflex te uitgebreid of te duur.

rob 7 23-06-2007

naar een poosje rond gekeken te hebben kwam ik uit bij de parasonic dmc-fz8
en heb er ook geen spijt van gekregen
zeer goede digitale camera
met zeer veel mogelijkheden de handleiding ook heel duidelijk zeer scherpe foto,s en de foto,s zien er heel levendig en een heel natuurlijk uit en de zoom bereik is ook zeer goed

Peter1965 15-06-2007

Naar uitgebreid rond kijken heb ik voor een paar weken terug toch besloten deze camera te kopen.
En wat betreft de kleurruis dit valt echt mee pas als hij boven de 800 iso komt krijg ik kleurruis.
Verder zijn de mogelijk heden perfect.
Ps je meot wel een snel geheugen kaartje gebruiken dit scheelt echt heel veel, wat snelheid betreft.
Heb voor deze camera een fuji S5000 gehad, maar die kan zich niet meten met deze camera, was een prima camera maar de Panasonic is wat profesionele.
De leica lens is super, onlangs mee gehad op vakantie naar Noorwegen, schiterende foto,s.
Voor iemand die een foto toestel zoekt met veel mogelijk heden, goede kwaliteit en een perfecte lens, is dit echt een aanrader.

cvv 06-06-2007

Sinds 4 weken in bezit, als test sportfoto's gemaakt
op stand : sport, incl. inzoomen 12-14,4x met als resultaat schitterende scherpe foto's.
Vervolgens de camera mee op vakantie genomen naar China, ruim 800 foto's gemaakt in de verschillende standen. De foto's die overdag zijn gemaakt zijn veelal van goede kwaliteit, de avondfoto's zijn slecht of bewogen!!(en veel ruis) (op vele standen geprobeert), terwijl de avondfoto's van uit de toren in Shanghai met de Canon A70 perfect zijn!!!!)
Wie kan mij tips geven welke stand of standen (met SCN) ik het beste kan gebruiken om toch goede avondfoto's te krijgen?? bvd