Nikon COOLPIX P90 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 24 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon COOLPIX P90 zwart op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

Beeldekens 12-12-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P90 zwart

Ik spring even uit de band om over de P90, de voorganger van de P100, te kletsen. Hetgeen ik hier lees over de P100 komt perfect overeen met de P90.
De P90 heeft "maar" 24x zoom maar voor de rest is deze coolpix praktisch hetzelfde dan de P100.
Dit toestel heb ik een jaar geleden gekocht en al menig fotootje geschoten, alleen de binnenopnames zijn dikwijls van bedenkelijke aard, en meestal overbelicht, ook niet levensecht. De buitenfotografie daarentegen is heel goed. Ik ben heel tevreden met dit hebbeding, ook al heb ik ondertussen een D90 aangeschaft, neem ik dit toestelletje nog even graag mee opstap. Evert wil ik nog even bedanken voor zijn gouden raad om de fabrieksinstellingen te wijzigen, vooral om de overbelichte binnenopnames te verbeteren. Dat lukt nu al stukken beter.
Groeten Marcel

joske11 19-09-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P90 zwart

Deze camera heeft een erg groot zoombereik, maar maakt geen mooie foto's(en daar gaat het toch om)
De handleiding is helaas alleen op CD en niet in boekvorm; terwijl je die handleiding hard nodig hebt om alles te kunnen doorgronden
Het is een ingewikkeld in te stellen camera en niet geschikt voor de gewone vakantiekiekjes of voor iemand die niet gewend is om al dat instelwerk zelf te doen,De degelijkheid kan ik niet beoordelen, omdat dat toch langetermijnwerk is
De flitser is helaas niet in alle programmastanden tegebruiken en in te stellen,
Ook kan er geen externe flitser aangsloten worden
Korrtom, geen aanrader en ik heb ook al spijt dat ik geen kleinere Canon Powershot SX 200IS heb gekocht

doorloper 21-06-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P90 zwart

Ik sluit mij volledig aan bij andere reviews die getuigen van goede ervaringen bij veel licht maar droevige resultaten bij weinig licht.

Ik twijfel of de lensconstructie wel zo degelijk is; de lens beweegt radiaal t.o.v. zijn optische as...De scherpte zit er dan ook vaak net naast, maar wat wil je, door de mogelijke beweeglijkheid van de lens lijkt het mij moeilijk scherp te blijven bij zulke kleine brandpuntsafstanden als bij de doorsnee digitale camara.

Foto's bij bewolkt weer hebben overbelichte plekken, onscherpte en zijn vaal van kleur; zelfs bij vivendi ++.

Ik heb dit voorjaar de zowat simpelste Lumix gekocht en die laat deze Nikon ver achter zich. Jammer, want de Nikon Coolpix 4600 die ik hiervoor had was een perfect apparaatje. En dat was toch mijn aanleiding om de P90 te kopen. Ik ga er niet meer mee op vakantie.

bugbbs 28-05-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P90 zwart

Mijn vriendin heeft deze camera een half jaar geleden gekocht, vanwege de mogelijkheden en grote zoom.
In de eerste dagen heeft ze eigenlijk alleen buiten foto's van de natuur gemaakt. Deze waren nog enigzins redelijk van kwaliteit, maar waren eigenlijk al vrij kleurloos.

Pas later kwamen we erachter dat foto's van binnen en foto's van gezichten erg slecht zijn. Ze heeft van alles geprobeerd om foto's redelijk te krijgen, maar alle foto's zijn wazig en de kleuren zijn totaal niet realistisch.

Ik ben er zelf ook mee bezig geweest en het was me snel duidelijk dat deze camera slechter was dan de camera van een mobiele telefoon!
Omdat we nog 2 andere goede camera's hebben, konden we eenvoudig vergelijken.

De camera kan zich totaal niet scherp stellen op een wit met rood voorwerp. Rood wordt geel/oranje, gezichten van mensen worden oranje en altijd overbelicht... en altijd wazig. Handmatige focus: ook wazig.
We hebben naast de Auto stand ook andere standen geprobeerd, maar als we probeerden een instelling te wijzigen, werd het resultaat alleen maar slechter.

Wij hebben zo'n 10 jaar ervaring met 4 verschillende camera's van andere merken, hierover waren/zijn we tevreden.

We zijn al eens naar deze winkel geweest, waar de camera gekocht is, hebben het probleem laten zien en hebben de camera ter reparatie aangeboden. Maar toen we deze terug kregen, was er totaal niets veranderd aan de kwaliteit.
We zijn dus nog bezig met deze winkel, ze willen nog geen geld terug geven en ze beschuldigen ons ervan dat we niet weten hoe we foto's moeten maken en ze vinden ze wazige foto's goed genoeg, ondanks dat we de vergelijking met andere camera's hebben laten zien. Dit maakt het verhaal extra zuur voor ons.

Kick4U2 16-04-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P90 zwart

Ik lees hier veel over de "slechte" kwaliteit foto's bij weinig licht. In het donker buiten of binnen met of zonder flits welke instelling dan ook ik krijg het niet voor elkaar om scherpe foto's zonder korrel te maken. Erg jammer. Op vakantie in Tunesië (veel zon en blauwe lucht) heb ik geweldige mooie foto's kunnen maken met deze camera. Over de optische zoom en vele mogelijkheden van deze camera is al genoeg geschreven. Als je een camera zoekt om grotendeels buiten bij voldoende licht foto's te maken en dan is dit toestel naar mijn idee de beste keuze ! Pas alleen op dat je de camera niet aanzet met het kapje er nog op ! Ben 'm zes weken kwijt geweest voor reparatie !

Lonja 20-01-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P90 zwart

Met deze redelijk veelzijdige en goed in de hand liggende camera heb ik ondanks zijn beperkingen toch mooie winterfoto`s gemaakt in de sneeuw.
De groothoek en de 24 x optische zoom bevallen prima.
Jammer dat bij weinig licht de binnenfoto`s van een mindere kwaliteit zijn.

Joanna25 02-01-2010
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P90 zwart

Ik heb deze camera na 2 weken ingeruild voor een ander merk omdat het met deze camera vrijwel onmogelijk leek om niet korrelige foto`s te schieten.
90% van m`n foto`s was te korrelig en onscherp. Welke instelling ook.. niets hielp.
Met de nieuwe camera die ik nu heb (Casio Exilim pro FH20) lukt het maken van scherpe foto`s wel direct.
Deze Nikon was een behoorlijk slechte ervaring dus.

Verder was het qua mogelijkheden een trekkende camera vond ik. Maar de kwaliteit van de beelden is nog altijd het belangrijkst.

Het gebruiksgemak was in orde, hiermee bedoel ik de wijze waarop je functies kan instellen. Wel veel functies, dus als je dat niet gewend bent is het even zoeken.

De vormgeving was ook prima, ik viel erop.

Al met al dus erg jammer dat de kwaliteit van de foto`s zo belachelijk slecht was. Ik vermoed dat dit niet altijd zo is. Want ik kan me niet voorstellen dat de camera, als dat niet zo zou zijn, goede beoordelingen zou krijgen.

remcob2 02-09-2009
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P90 zwart

Voor mij zijn de sterkste punten van de camera het grote zoombereik, de stabiliteitscorrectie en de accu (met bijgeleverde oplader). Zelfs uit de losse hand met maximale zoom zijn de foto's haarscherp! Het kantelbaar scherm geeft veel vrijheid in het maken van foto's onder ongebruikelijke hoeken en heeft vaak een heel mooi resultaat. Ook heeft de camera een mooi, helder scherm, hoewel ik vaak via de zoeker kijk.
De knipper- en lachdetectie zijn een beetje twijfelachtig, maar verder kun je heel veel met deze camera. Ook qua gewicht steekt hij positief af tov zijn concurrenten in dit segment. De bijgeleverde software is heel gebruiksvriendelijk. Eerdere opmerkingend dat je geen goede binnefoto's kunt maken, kan ik niet bevestigen. Deze camera heeft zelfs een goede ingebouwde flitser, beter als die van de concurrenten. Voor mij is de camera een absolute aanrader.

hoedje 01-09-2009
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P90 zwart

heb de camera nu ongeveer 3 maanden in bezit ben ook over de buiten foto's zeer tervreden maar inderdaad met iets minder licht wordt het echt een ramp dat ik op vakantie geen een leuke foto kon maken als het een beetje donker wordt dus mijn mening is goede camera voor overdag maar voor de huis tuin en keuken fotograaf geen aanraader
of ik moet iets verkeerd doen maar dag geloof in toch niet

joop56 30-08-2009

Hallo

Ik zat eerst te twijfelen tussen de Olympus SP-590UZ, Coolpix P90 en de Pentax X70.
Het gaat bij mij hoofdzakelijk om de optische zoom mogelijkheden.
Ik heb eerst uitgetest de Olympus SP-590UZ, maar die vindt ik slecht met de optische zoom
krijg hem niet echt scherp afgesteld.
Omdat ik geen goede foto's kon vinden van de Pentax X70 op zeer grote
afstand (optische zoom) gebruik.
Heb ik van de week de knoop doorgehakt, en heb de Nikon Coolpix P90 gekocht.
De optische zoom van de Nikon Coolpix P90 is echt perfect en zeer duidelijk,
zelf vliegtuigen op zeer grote hoogte van 4 kilometer is het perfect te zien.
De letters op de vliegtuigen zijn makkelijk te lezen op de foto.
Ik ben ook in het bezit een Nikon D40 maar je zit elke keer met die lenzen.
En die lenzen zijn behoorlijk duur Sigma 150x500 kost toch zo'n 900,-
Ook binnen met de Coolpix P90 heb je haast niet de flitser nodig, en maakt mooie foto's.
Ik ben met de Nikon Coolpix P90 zeer tevreden mee, en ik raad hem zeker aan.
De camera ligt lekker in je hand, alleen één min- puntje is het dekseltje onderaan de
camera van het SD kaartje vind ik wat slap, vergeleken met mijn Nikon D40.

Joop

Sonnyboy 26-08-2009
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P90 zwart

ik heb de PX90 pas enkele weken maar heel erg tevreden. Ik ben weliswaar een huis-tuin-fotograaf , maar ik geniet van dit toestel. Als ik de handleiding lees heb ik nog heel wat te doen, maar kan me heel goed redden. Prima groothoek lens en kan binnen vrijwel zonder flitser fotograferen. Misschien dat zeer kritische mensen wel iets negatiefs kunnen vinden, maar ik vind het een topper.

Ben 1949 21-08-2009

Ik heb de Nikon P90 gekocht omdat ik
ook dieren van dichtbij wil fotograveren en macro opnames wil maken. Dit werkte naar mijn smaak prima ook op vakantie heb ik prachtige foto`s gemaakt maar toen is de camera op het CS Amsterdam gestolen(met alle vakantiefoto`s) Ik ga zeker weer een Nikon P90 kopen want de grote Zoom en groothoek zijn geweldig.Hij ligt ook goed in de hand.

j87 28-07-2009
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P90 zwart

Sinds kort in het bezit van de Nikon p90. Mijn eerste zoom camera, andere was gestolen sony cybershot t25, was echt een hele compact, maar deze is echt groot. Dat vind ik ook wel weer leuk, je bent echt de fotograaf, binnen vind ik de foto's iets minder, moet nog op zoek naar de beste instellingen. echter zonder flits en met iso 6400 krijg je echt verbluffend veel licht nog op de foto.
De zoom is echt geniaal en scherp tot aan het digitaal zoomen en dan vind ik het nog goede kwaliteit. Gekocht bij de mediamarkt voor 311 eurootjes, denk voor die prijs een zeer goede camera met net zoveel mogelijkheden als een spiegelreflex en je hoeft geen hele tas met lenzen mee te nemen. Zeker voor de (gevorderde) amateur fotograaf wel een aanrader.

Michel123456789 23-07-2009
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P90 zwart

Kwaliteit van de fotos is goed en boven verwachting is wel de stabilisatie. Zelfs helemaal ingezoomd (ook digitaal), dan nog een scherpe foto. Als je echt voor inzomen gaat en je buget ligt rond de 300EUR, dan is dit de beste keus.

jacky de bruijn 10-07-2009
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P90 zwart

nikon / olympus zijn camera's die voor elkaar niet veel onder doen beide maken zeer goede foto's
maar ik vind zelf de nikon p90 beter na dat ik op het net div test foto's heb bekeken en zelf de nikon gebruik ben ik er van overtuigt dat ik een paar maanden geleden een goede beslissing heb genomen .
de p90 voelt lekker in de hand en dat is heel prettig .
ik heb al eens eerder laten weten dat je deze camera moet leren kennen en niet na een keer opgeven . het moet je speeltje worden en dat kan ook .
ga op zoek naar test foto's en die zijn te vinden en laat je overtuigen .
welke camera je ook neemt veel foto plezier deze zomer
su6

peter willems 06-07-2009
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P90 zwart

ik heb het toestel een 3 tal maanden in mijn bezit. Buiten trekt he toestel inderdaad mooie foto's, maar all foto's die binnen getrokken worden, zijn een echte ramp. Het is net of ze door een webcam getrokken zijn. geen enkele foto is scherp te krijgen.Ik heb alle mogelijke instellingen georbeerd. Het toestel is zelfs al voor 4 weken naar de hersteldienst van Nikon gegaan, om dan met 6000 foto's meer op de teller terug te komen en de mededeling dat de foto's binnen de tolleranties van het toestel liggen .....
de foto's in sportstand getrokken zijn ook van zeer slechte kwalitieit.

mijn besluit : het toestel is een echte afknapper, weggegooid geld ....

Marc van Roij 03-07-2009
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P90 zwart

Ik heb de camera nu 3 weken in mijn bezit en ben er zeer tevereden over. Zoomen met deze camers is gewoon van een zeer hoog niveau. Zelfsd vleigtuigen op zeer grote hoogte zoom je zover in dat je de naam van de maatschapij nog kunt lezen.

J.Pasma 02-06-2009
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P90 zwart

Coolpix het woord zegt het al.
Ook ik twijfelde even.
Maar het verschil tussen deze camera en dezelfde opties in spiegelreflex was ongeveer € 2000 dus de keuze was snel gemaakt.
Ik heb de camera nu 3 weken in mijn bezit en ze heeft mijn verwachtingen meer dan waar gemaakt.
De P90 is zo'n beetje de beste digitale camera voor de overstap naar spiegelreflex camera's.
Je hebt alles in een, een groothoeklens een portret lens en een schitterende telelens en dit alles in één camera.
De meer dan 12 megapixels zijn ruim voldoende voor schitterende foto's.
De doorslag gaf bij mij net als bij mijn vorige Coolpix het kantelbare scherm , die je in staat stelt je foto's van de meest leuke en ideale standpunten te maken en niet altijd vanuit je gezichtshoek zoals vroeger.
Natuurlijk kun je met deze camera ook slechte foto,s maken maar zoals altijd, degene die achter het toestel staat en op het knopje drukt bepaald of het een mooie foto wordt of niet.

wishmeluck 09-05-2009
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P90 zwart

Kei fijne camera. Ik heb nl. border collies en die jongens zijn snel....mooi inzoemen en hup erop. Nee prachtige camera. Maakt scherpe foto's.

Fiona84 08-05-2009
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P90 zwart

Heb deze camera een paar weken geleden gekocht na uitgebreid onderzoek over welke ik wilde. Net terug van een lang weekend Parijs, waar we het toestel uitgebreid geprobeerd hebben.

Had gelezen dat de camera veel last van ruis had, maar ervaar dit zelf niet! Alleen als het heel donker is, maar met aangepaste iso waarden is de ruis helemaal weg!

Verder de 24x zoom, die is echt geweldig!! Zodra je de ontspanknop indrukt zie je dat de beeldstabilisatoren gaan werken, en foto's uit de losse hand 24x ingezoomd zijn superscherp!

De opties van dit toestel zijn eindeloos!! Er is vrijwel niets wat je niet zelf kan instellen! Ook het kantelbare scherm is ideaal, waren we niet naar op zoek, maar hebben het al heel veel gebruikt!

's Avonds maakt deze camera ook prachtige foto's, zelfs zonder statief! Vooral de scene stand nachtopname is ideaal! Foto's vanaf een rondvaartboot 's avonds van de Eiffeltoren met knipperlichtjes aan zijn geweldig geworden!

Tja wat kan ik nog meer zeggen? Eigenlijk zegt de camera het zelf! Ik kan hem in ieder geval van harte aanbevelen!

marc1763 12-04-2009
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P90 zwart

deze camera start snel op, zoomt snel in en focust ook lekker snel.
de vibratiereductie werkt prima, losjes uit de hand met volle zoom levert deze nikon in de meeste gevallen een scherpe foto af.
Een hele vooruitgang op alle fronten vergeleken met mijn vorige olympus 560!

Batterij gaat lang mee, ondanks veelvuldig in en uitzoomen en terugkijken zit ik al over de 200 fotos en nog geen tekenen van leegraken.

De beeldkwaliteit zal wel wat achterblijven bij een DSLR maar deze camera is behalve goedkoper ook een heel stuk lichter en compacter, je hebt er geen aparte schoudertas voor nodig!

Voor dat geld heb je een hoop camera die mooie scherpe fotos maakt en behalve het verbluffende zoombereik een hoop instelmogelijkheden telt.
Bepaald geen miskoop!

Aeneas1966 30-03-2009
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P90 zwart

Vorige week de camera gekocht en helaas gisteren weer terug gebracht. Niet dat het een erg slechte camera is, maar hij voldeet niet aan mijn verwachtingen.
Ik heb ook een Nikon D70 en een Casio Exilim S880. De P90 had een brug tussen deze 2 moeten vormen, maar kwam te veel aan de kant van de Casio uit.

De camera is zeker in staat mooie fotos te maken. De flitser is een van de beste ingebouwde flitsers die ik tot nu toe heb gezien (beter dan die van de D70).
Wat me echter tegenviel, zijn de programmas. Portret kiest te snel voor een hoge ISO waarde. Ik wist dat ik boven de 400 ISO ruis kon verwachten, maar niet dat ik deze waardes maar moeilijk kon vermijden in de programma standen.
Daarnaast werkt de automatische wit balans niet optimaal. Bij kunstlicht (gloeilampen) krijg ik een bijna oranje foto. Leuk als special-effect, maar meestal niet wenselijk.
De U1 en U2 stand maakt het mogelijk dit soort voorkeuren wel op te slaan, maar dit vereist weer behoorlijk veel handwerk.
De automatische scene selectie is een heel handige feature die echter niet altijd het juiste programma kiest. Pas daarmee dus op, anders ga je portret fotos maken in een landschap stand.
De glimlach timer en knipper detectie zijn tamelijk nutteloos. Ik kreeg vaak de waarschuwende vraag knipperde er iemand? terwijl dit niet het geval is. Een poging om een foto pas te maken op het moment dat iemand glimlacht leverde helemaal geen resultaat.

Ik overweeg nu de D90 met de 18-105 kit lens. Dan maar iets minder zoom en een zwaardere camera, maar wel goede ruiswaardes en een zee van mogelijkheden.

Eindconclusie voor mij was in ieder geval dat de camera leuk is voor de niet al te krisische fotograaf, maar minder geschikt voor de serieuze hobbyisten onder ons.
Koop je 'm toch, doe dat dan net als ik ergens waar je weet dat je 'm kunt retourneren als 'ie tegenvalt...

harry reerstra 27-03-2009

I.h.a een goede camera.
Helaas maakt hij een luid riedeltje bij het on zetten, waardoor hij totaal ongeschikt voor fauna fotografie. Het wild is dan al lang op de lopers! De fabrikant zou moeten aanbieden om dit geluid uit te schakelen.

gentlekrully 14-03-2009
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P90 zwart

Ik ben nu enkele dagen in het bezit van de P90 en het is gewoon een geweldige camera heel veel functie's van een reflex maar dan veel compacter en goedkoper enig nadeel is toch wel vrij veel ruis bij hoge ISO. De zoom is echt geweldig in combinatie met een zeer goede vibratie-reductie.
echt een zeer fijn toestel voor iedereen die twijfelt om een reflex te kopen!