Fujifilm FinePix S100FS zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 24 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Fujifilm FinePix S100FS zwart op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

theaph 19-01-2014

Heb je camera in 2009 gekocht en was er heel tevreden over. Minpunt is echter dat wanneer je camera kapot gaat (in 2013) Fuji doodleuk zegt deze niet meer te kunnen maken en je een inruilbod doen. M.a.w. gooi maar weg en koop een nieuwe.

TomsKeus 01-06-2015

Bij mij hield de camera er langzaam mee op. Ook de datum werd niet meer vastgehouden. W.s. de accu van het moederbord stuk. En dat na een paar jaar gebruik. Schandalig dat Fujifilm niet wil repareren en ook geen reparatiehandleiding wil sturen. Wie kan dit voor mij repareren?

Pim F. 15-12-2009

Ik heb de S100fs nu ruim een jaar in bezit en dan mag je, denk ik, wel eens een review plaatsen. Was destijds op zoek naar een eenvoudige maar goede DSL voor opdrachtwerk, maar twijfelde tussen een hybride en een DSL. Een testverslag in ZOOM gaf de doorslag, waarin de camera (beoordeeld op techniek, prestaties en handling) op nummer één in zijn branche kwam te staan – en nog steeds staat (!). Ik legde er een jaar geleden bij Mediamarkt 525,- euro voor neer en heb er geen dag spijt van gehad. De camera heeft de look & feel en de meest voorkomende features van een DSL en dat speelde ook een rol. Je wilt immers schouder aan schouder naast je collega’s toch ook een beetje professioneel ogen, toch?

Met de S100fs zijn nu zo’n 15.000 foto’s gemaakt. In het begin was het wat zoeken naar de verschillende instellingen en mogelijkheden. Standje automaat werkt prima voor alledaagse foto’s en het ‘grote gemak’, maar de uitdagingen zitten natuurlijk in de vele instelmogelijkheden van de camera. Die zijn er volop, maar meestal werk ik toch met sluitertijd- (sport, snelheid) of de diafragmastand (creatiever werk). Eerlijk is eerlijk, van meeste voorgeprogrammeerde instellingen maak ik weinig gebruik. Waar ik sta moet snel geschoten worden. En dan is het fijn om te weten dat de camera vlot start, betrouwbaar is en uitstekende foto’s maakt. Lastig vind ik dat de camera vrij snel in de waakstand overgaat en dat hij dan via de aan/uit knop weer geactiveerd moet worden. Af en toe dan maar even de ontspanknop licht indrukken helpt daar prima tegen, als hij standby moet blijven.

Kwaliteit, diepte en kleuren zijn prima. Ook bij flink inzoomen vind ik de kwaliteit nog steeds acceptabel. Minder tevreden ben ik over de kwaliteit bij gebruik van ISO-waarden boven 800; er treedt dan teveel ruis op. In onderstaande reviews lees ik enkele malen dat de camera geen scherpe foto’s maakt, maar ik heb er met de mijne geen last van. CA komt inderdaad af en toe voor bij foto’s met veel contrast (bv. kale bomen tegen blauwe lucht), maar niet noemenswaardig. Bovendien is dat sofwarematig weg te werken. Wat me een enkele keer opvalt is dat de camera na automatisch scherpstellen wat blijft ‘zoemen’, maar dat gebeurt niet vaak en heeft geen invloed op de prestaties.
Een topper is het uitklapbare LSD-scherm dat 45 graden kantelbaar is. Die mogelijkheid heeft al veel mooie (overzichts)platen opgeleverd.

Al met al een uitstekende camera die zijn geld waar maakt. En hij is ondertussen alweer veel goedkoper dan wat ik er voor gaf.

Beelden zeggen zoveel meer dan woorden. Kijk daarom eens op www.pimfeijen.nl.

FredOtten 18-10-2009

Hallo allemaal,
Ik heb deze camera sinds april 2008. Inmiddels heb ik meer dan 22.ooo foto's gemaakt.

Ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben deze camera. Er is geen betere in deze klasse. Zelfs menig spiegelreflex haalt het niet bij deze camera.

Bediening: goed
Ruisverhouding : prima zelfs bij iso 1600 prachtige foto. Bekijk ook mijn foto's op www.yulkok.nl. Onder de fotogalerie vindt je oa het het oefentoernooi Posterholt. Deze fotos zijn allemaal op iso 1600 gemaakt.

Ca weing last van enkel bij gebouwen.

Ik fotografeer regelmatig in opdracht. Zelfs bij communieportretten en trouwerijen doet deze camera gewoon zijn werk. Voor mij op dit moment geen nieuwe. Ook niet de opvolger de s200exr.

Diegene die deze camera heeft de s100fs. Niet weg doen en afwachten op de nieuwe cameras van fuji in voorjaar 2010. Dan zal er pas echt een betere komen.

Gr.
Fred

hgoossens 26-08-2009

Ik had nog beloofd terug te komen op het scherpte-probleem van mijn nieuwe Fuji S100FS. Welnu, de camera is terug van de importeur met de mededeling dat ze de 'fout' niet kunnen vinden. Op de meegeleverde USB-stick met de duidelijke voorbeelden zijn zij in het geheel niet ingegaan. Mijn conclusie is (ervan uitgaande dat mijn camera dus representatief is voor dit type): Een miskoop. De autofocus werkt zeer gebrekkig, waardoor het zeer onzeker is of je met bruikbare foto's thuiskomt.
En... niet alleen in moeilijke situaties, maar evenzeer bij goede lichtomstandigheden laat de scherpte het afweten. Dan is er nergens op de foto is een scherp gebied. De CA is ook bar een boos! Overal paarse randjes! Bah. Ik ga de camera snel verkopen. Het is een bron van ergernis. Jammer van het vele geld dat over de balk gegooid is. Dan toch maar over op een ander merk.

henk tigchelaar 24-08-2009

Hallo allemaal, Ik heb mijn S100 fs na 3 maanden weer verkocht,met name in de tele stand had ik geen mooie scherpte, de handeling en mogelijkheden zijn bijzonder groot,maar omdat ik scherpe foto's wil heb ik weer een Sony R1 gekocht,er is geen camera die zelfs bij z'n scherpte in de buurt komt.
Fotograferen is weer leuk.
grtjs Henk.

Zeeland 18-07-2009

Heb de camera nu goed een jaar
en ben meer dan tevreden. Met
werken op de A stand ( handmatig diafragma instellen) werkt de
camera gewoon echt heel goed.
Ook avond- en nachtopnames op 800 Iso (is veelal genoeg) zijn prima / uiteraard voor bepaalde situaties wel een statief gebruiken. Let wel op de draagcapaciteit van het statief i.v.m. het gewicht van het toestel. Tip; gebruik ook de zelfontspanner bij avondopnamen met statief. Het handmatig aanpassen van de witbalans werkt ook erg goed alsmede de center- en multifocus. CA valt heel erg mee, zeker niet meer/minder
dan bij andere camera's. Een
extra accu en een zeer snelle
kaart zijn aan te bevelen bij intensief gebruik. Na ruim 4.000 foto's met deze camera; prima toestel en mooie en
scherpe foto's. Wel is enige kennis van fotograferen een
vereiste voor een camera als
deze, met name enige kennis v zaken m.b.t. diafragma en sluitertijd zijn niet onbelangrijk. De relatief grote sensor voor een compact-
camera ( wat het toch is) zorgt voor een goede verwerking/omzetting vd 11M
pixels. Wat mij betreft; een
aanrader en vervanger voor
een instap-spiegel reflex,
scheelt ook lenzen meezeulen.

Evolt 04-06-2009

---------- update review 04-06-2009 ----------
nog even een update .
de camera ruist boven de ISO 800.
scherp stellen gaat niet altijd goed .
zeker binnen of buiten in een bos omgeving met veel bomen .
ook al staat de iso op 100> 1600 .
ik heb een minolta 7D op de kop getikt .
wat een dijk van een camera .
snel en geen ruis boven de iso 1600 .
maar ja smaken verschillen .

---------- oude review 03-06-2009 ----------
wat een draak van een camera .
ik heb die camera snel verkocht .
geen slaap stand .
je moet steeds de aan uit schakelaar om zetten .
de lens piept en kreunt bij constant focus .
bijna alle foto's hebben Chromatic aberration (CA).
bij 100% .
raw zit zo verstopt in het menu .
je zal denken beter niet gebruiken .
het scherm is bijna niet te zien bij zon of helder weer .
langzame opslag van data .
zeker met een Dx geheugen kaart .
accu is snel leeg .
als je veel wil fotograferen.
koop een tweede accu er bij .
kortom weinig camera voor veel geld

Karen 03-06-2009

De verhalen over de FinePixS100FS beloven, scherpe fotoos, stabilisatie etc en heeft zelfs een EISA Award gewonnen in 2008. Inderdaad er zijn exemplaren op de markt, die aan de verwachting voldoen en prachtige fotoos maken. Indrukwekkend.
Maar wat doe je met een exemplaar die niet aan de verwachting voldoet, zelfs niet bij normaal daglicht. De laatste fotoos die ik heb proberen te maken, bleef de lens maar zoomen en scherp stellen, zonder scherp resultaat. Technisch is deze camara in staat om bij concert fotografie scherpe en duidelijke fotoos te maken, maar dit exemplaar blijkbaar niet.
Natuurlijk heb ik ook een normale SLR camera. Je blijft aan het wisselen met lenzen. En dat is nu het voordeel van de Fuji, licht in gewicht, groot zoom bereik en in staat tot het maken van prachtige fotoos.
Ik denk dat ik pech heb. Inmiddels is de camera voor reparatie naar de fabriek en hoop ik op een correct werkend apparaat t.z.t.

jagrav 15-05-2009

Ik heb deze camera nu ruim een maand en heb mijn Olympus spiegelreflex hier voor ingeleverd. De camera maakt prachtige opnamen, vooral de kleuren en de scherpte vallen mij op in positieve zin. Het alles in een concept bevalt mij zeer goed. De zoomring doet zijn werk perfect. Ook de macro-functies zijn geweldig. Het LCD-scherm is precies goed, niet te groot niet te klein. Wel oppassen dat als de camera om je nek hangt dat de gesp van je broekriem het scherm niet beschadigd. Ik heb er een Mecablitz 28 CS-2 digital flitser bij aangeschaft die ik nog moet uitproberen.

Met vrg. Jan

Haaa 14-05-2009

Tis een camera waar je aan moet wennen, het is meer een digitale reflex met vaste zoom lens, dan mijn simpele Fuji voorgangers. Als je de Auto mode niet gebruikt en switched naar de P A of S zul je verrast met de foto's.

Claire25 21-02-2009

Hallo,

Ruim een half jaar ben ik in het bezit van de S100FS, he ti smijn 3e Fuji toestel en tot nog ben ik met dit toestel het minst tevreden. Heb er lang voor moeten sparen en heb er veel van verwacht maar dat valt toch een beetje tegen. Aangezien ik veel foto's maak van mijn kleinkinderen en de van de vogels in mijn tuin moet ik altijd snel zijn, daarom ook dat mijn toestel in de autostaand staat, je hebt namelijk met kinderen niet even de tijd om je toestel in te stellen want dan is het leuke moment alweer voorbij. De foto's vallen mij enorm tegen, er zit heel veel ruis op en ik moet een hele klus klaren voor ze een beetje toonbaar zijn. Ook zijn ze vaak wazig en onscherp.
Bij zoom en macrostand zijn de foto's vaak wel redelijk maar niet zo als bij mijn vorige toestel S5500.
Heeft iemand een oplossing?

Galloschramme 05-02-2009

Ik heb de camera bijna twee weken in bezit. Ik ben er heel tevreden over. Heb ondertussen al 1500 foto's gemaakt, waarvan 1000 van optrtedens en presentaties.
De kwaliteit op ISO 800 is verbluffend, haast geen ruis. Bij ISO 1600 is het iets minder, maar nog steeds de moeite waard. Bij de presentatie was er alleen licht van het projectiescherm, verder was alles donker: de AF hed soms moeite, maar 90% van de foto's zijn scherp.
De flits is zeer sterk, dus een externe flitser gebruik ik enkel als ik onbelichte ruimtes nodig heb.
Van het gewicht heb ik nog geen hinder ondervonden, evenmin van de afmetingen.

Eén minpuntje: de menu's zijn soms toch wat onoverzichtelijk (in vgl met mijn oude canon S5), maar je hebt bijna voor alle belangrijke functies een knop, dus dat lost al veel op.

Nog iets over de chromatische aberratie: in vgl met mijn S5 is de CA niet erger, dus dat valt best mee. Ik heb er eigenlijk helemaal niet veel last van, hoewel ze wel degelijk aanwezig is.

Conclusie: voor deze prijs is dit de beste camera op de markt.

ijsvogels 09-01-2009

Super camera , in alle opzichten .Heb zelf diverse spiegelreflex camera,s gehad maar deze camera is het voor mij .Veel zoom tot 400mm 2x digitaal al moet je je daar niet zoveel van voorstellen want de foto,s worden er niet beter op .Voor mij persoonlijk was doorslag gevend de zoom .En met een Raynox teleconverter heb je nog veel meer zoom tot zelfs 800mm bedenk daarbij dat als je een 800mm objectief zou kopen voor een spiegelreflex je een klein vermogen kwijt bent.De camera is redelijk snel voor een compact camera die eigelijk geen compact meer is gezien zijn gewicht en groote .Mooie heldere foto,s en scherp .Een echte aanrader deze fuji .Zelf schiet ik veel foto,s van de ijsvogel en echt elke foto is gelijk raak scherp en duidelijk .Voor mij voorlopig geen spiegelreflex meer .Met deze camera heb je alles in huis wat een spiegelreflex ok heeft .

Rens Marskamp 11-10-2008

Ik heb voor de s100FS een s6500 gehad ( waar ik zeer tevreden over was )
een aantal dingen miste ik hierin :

1. stabilisatie
2. flitsschoen
3. trage RAW ondersteuning
4. omslachtige bediening

Lang gewacht op een waardige opvolger.
Ik dacht er zelf aan om een SLR aan te schaffen
Tot fuji endelijk met de s100FS op de proppen kwam.

Heb hem besteld en na 4 maanden !!! ( jawel u leest dit goed )
werd mijn wachten beloont
De eerste echte foto's die ik met dit toestel gemaakt heb waren vuurwerk foto's
( dmv handmatig scherpstellen en focus lock )
Ik was gewend ( met mijn 6500 ) aan het feit dat ongeveer 10% van vuurwerkfotos
scherp uit het toestel kwam. Echter tot mijn grote verbazing was met de S100FS 100% scherp.
Tot nu toe moet ik zeggen dat ik als ervaren fuji gebruiker moeite moet doen om een
ONscherpe foto te produceren.
Bijgaande een lijst van de functies waarom ik dit een perfect toestel vind :

- 11 megapixels
- sensor : 2/3 (8.80 x 6.60 mm) super ccd
- weinig tot geen ruis tot ISO 800 ( voor een compact )
- iso 1600 in vele gevallen ook nog goed te gebruiken
- lens begint op 26 mm en stopt op 400 mm
- stabilisatie in lens en op CCD
- sluiter-afstandsbediening mogelijk ( top voor bijvoorbeeld nacht/vuurwerkfotos )
- dikke lens dus hoge lichtgevoeligheid
- interne flits + hotshoe + pc-sync
- handzoom
- mogelijkheid tot handmatig focussen met ring + one touch AF knopje
was van mijn s6500 gewend dat dit niet te doen was met de EVF,
maar dat heeft fuji verbeterd met de S100FS
- kantelbaar lcd scherm ( mechanisch ook sterk )
- sluitertijden 1/4000 > 30 sec + BULB
- Diafragma : F 2.8 > F 11
- verbeterde continu opname
- AE bracketing -1 , 0 , +1
- Dynamisch bereik Bracketing ( tot 400 % )
- filmsimulatie bracketing
- veel functies hebben een apart knoppie, dus geen gerotzooi in menuutjes
- goede megelijkheid tot voorzetlenzen en filters.( 67 mm filter vatting )
- geheugenkaarten : xD Picturecard/SD/SDHC/MMC
- Goede en snelle RAW ondersteuning
- Zonnekap
- 2 zelf instelbare voorkeuze programma's

JA, er is ook een kanttekening,
misschien al gelezen , maar het toestel heeft last van CA op 28 tot 30 mm
Dit heb ik tot nu toe echter enkel kunnen zien als ik flink ging inzoomen op de computer
en vind dit geen echt probleem. Indien ik ooit ga besluiten om een foto op 60 x 80 cm af te drukken
ga ik de CA wel wegwerken met mijn software.

Wim Langen 08-10-2008

Als amateurfotograaf heb ik altijd met een analoge spiegelreflexcamera Canon FT QL gefotografeerd.
Enige jaren geleden heb ik voor het gemak een kleine digitale camera aangeschaft.
Dit was de Canon IXUS 430 klein van afmeting en gemakkelijk om mee te nemen.
Ik was natuurlijk met deze camera zeer beperkt t.o.v mijn oude Canon spiegelreflex.
Toen ik een aantal maanden geleden ging zoeken naar een digitale camera met meer mogelijkheden,heb ik verschillende spiegelreflexen met elkaar vergeleken maar kon nog niet goed een keuze maken.
In mijn zoekperiode liet een vriend zijn juist aangeschafte Fuji FinePix F100FS zien.
Na uitleg van alle mogelijkheden van deze camera ben ik zelf op internet gaan zoeken naar testrapporten .
De onafhankelijke testrapporten, die ik heb gevonden, waren allen vol lof over deze camera.
Dit was voor mij de reden om deze camera aan te schaffen en heb hem nu reeds enige maanden in mijn bezit. Na enige studie betreffende de gebruiksmogelijkheden ben ik zeer tevreden over deze camera. Ik ben blij dat ik deze scherp geprijsde camera heb aangeschaft.

Cathelijne 23-09-2008

Ik heb de camera kort geleden ontvangen eb ben er tot nu toe zeer tevreden over. En minpuntje dat ik tot nu toe gevonden heb is het onscherpe beeld van de EVF. Tevens was/is de levertijd problematisch: 3,5 maand!
Camera ligt lekker in de hand (als je geen kleine handen heb) en voelt goed aan.

Mr Bas79 23-07-2008

Deze camera een paar maanden geleden gekocht vanwege de vele mogelijkheden die deze camera bied. Over Kwaliteit is opzich niks aan te merken. Het gewicht en de grootte van de fuji vallen me is de praktijk erg tegen. Ik moet dan eerlijk zeggen dat ik achteraf spijt heb geen dig. spiegelrefex te hebben genomen die in gewicht niet eens zoveel zwaarder is, maar wel veel meer mogelijkheden heeft en je verschillede lenzen kan toepassen. De foto's die een vriend van me met een compacte camera neemt doe niet veel onder, maar heeft er wel 3x minder voor betaald.

Mr Ruud61 09-07-2008

De S100FS zijn mijn eerste echte stapjes in de digitale fotografie. Als huis- tuin- en keukenfotograaf die zich meer wil gaan bekwamen was ik op zoek naar een camera die alles kon en kwam op de S100FS uit. Ik moet zeggen dat er geen spijt van heb. Het toestel is wel wat aan de zware kant maar maakt prachtig mooie foto's, Het is echt een aanrader voor iedereen die een toestel wil dat heel veel situaties aankan zonder ingewikkeld gedoe met lenzen enz.

Relvy 06-07-2008

Het mag dan een van de duurdere hybride-camera's zijn... hij is het geld absoluut waard!!
De foto's zijn qua kleur en scherpte echt fantastisch!
Je kunt het kwaliteitsverschil echt merken doordat er o.a. een grotere sensor in zit dan de andere hybride-camera's.
Daarbij ook nog eens 11.1 megapixels en okee, er zijn inmiddels camera's met 18 of 20 x optische zoom, maar staar je daar niet op blind, want die camera's kunnen kwalitatief gezien echt niet tegen deze op.
De zoom is handmatig te bedienen waardoor je zeer makkelijk kunt doseren.
Hij is wel een stuk zwaarder en groter dan de anderen, maar ligt perfect in de hand en is makkelijk te bedienen.
Ik heb er een SD Secure Digital Extreme III geheugenkaart bij gekocht van 2 GB waardoor de opnamen supersnel worden opgeslagen.

JJ. 03-07-2008

Hallo wat een goed toestel is dit , heb verschillende foto`s gemaakt . Van alles wat uitgeprobeerd , landschapen , mensen , planten en bloemen . Je staat versteld wat hij kan doen . Heb hier voor de fuji f5000 gehad , niets op aan te merken . Maar dit is de kers op de slagroom taart . Fuji heb het weer gefilkt om een fantastiek produkt te maken . Even over het toestel zelf , ik zelf vind het een overzichtelijk toestel , licht goed in de hand . Heb een overzichtelijk progamma keuze . Moet wel zeggen dat ik het boekje ook eerst heb door gelezen .Omdat er natuurlijk veel nieuwe dingen op staat wat mij oude niet had . Ja het is een aanrader , je krijgt veel voor die prijs . Ik ga hiermee veel plezier mee hebben .

jan van noort 29-06-2008

De fuji S100fs is absoluut de beste compact
en overtreft de meeste spigelreflex camera's tot
8 a 900 euro.
Een onvoorstelbare kwaliteit en snelheid zowel in groothoek als in tele. Donker?, ook dit is geen probleem voor de S100fs, na 2 weken ben ik er wel achter dat Fuji hier een gouden product ontwikkeld heeft en er waarschijnlijk geld bij heeft moeten doen.
Een regelrecht klasseproduct, puur in verhouding met alle compacts en een groot aantal spiegelreflexcamera's is deze camera met voorsprong de beste.

allemaal tienen dat kan eigenlijk niet, maar in vergelijking met andere camera's geef ik ze wel.

CoenCoen 30-05-2008

Een top camera voor vervanging van een spiegelreflex. ik heb deze camerea nu een maand en ik wil er niet van af. Deze camera kan alles aan wat ik wil. maakt pracht sport, macro, portret, natuur, nacht en noem maar op meer foto's ik vind het een supper ding. Ik geef daarom een 9 gemiideld.

Zork 06-05-2008

Een prima camera voor de serieuze fotografen, die een geod alternatief voor een spiegelreflexcamera zoeken.

Martin Koster 05-05-2008

Ik gebruik al sinds 2003 een S602Z, waar ik heel tevreden mee was, totdat ik de specificaties van de S100fs zag. Dit apparaat heeft net de extra's die ik miste. Beetje meer zoom, beetje meer pixels, een hulp-lampje voor scherpstellen in donkere omstandigheden, grotere sensor en hogere lichtgevoeligheid. En met die stoere zonnekap ziet deze camera er ook nog een heel cool uit.

Het was een weloverwogen keuze om deze camera aan te schaffen en niet voor een “body-met-kitlens” te gaan (van welk merk dan ook). Deze camera is een echte all-rounder. Verwacht geen top-prestaties met deze lens onder alle omstandigheden. Je moet een sprinter ook geen lange afstanden laten rijden. De zoom werkt fantastisch, maar scherpstellen bij volledige zoom kan soms wat lastig zijn (meestal omdat je eigenlijk te dichtbij staat, en dus iets moet uitzoomen). Beeldstabilisatie is bij meer dan 10x zoom geen overbodige luxe, en deze doet z’n werk naar behoren. Aan de andere kant van het bereik (groothoek) krijg je ook net dat beetje extra, waar je in de meeste situatie prima mee uit de voeten kan. De macro (en super macro) vallen wat tegen. Je kunt de zoom in de macrostand vanzelfsprekend niet of nauwelijks gebruiken. De scherptediepte is beperkt, en het vergt dus wel enige oefening om mooie macro's te schieten.

Ik heb een aantal mensen horen klagen over “purple fringe”, maar ik heb dat nog nauwelijks waargenomen. Bij hoge contrast foto's is het soms wel waarneembaar langs de randen van objecten (b.v. takken van bomen tegen felle lucht), maar ik kan het niet echt een probleem noemen (zoals men het als “chromatic abberation” signaleert). Trouwens, dit probleem komt eigenlijk bij elke camera wel in meer of mindere mate voor, en je kunt het softwarematig verwijderen.

De lichtgevoeligheid is stukken beter dan van mijn oudere camera. Je kunt deze camera eigenlijk zonder waarneembare ruis op 400 ISO gebruiken (in de automaat staat die daar ook meestal op). Maar ook op 800 ISO nog maar weinig ruis. Kortom, het is heel comfortabel, en ook in minder zonnige situaties maak ik nu prima belichte foto's. In een schaduwrijk bos doe je sowieso niks met je flitser! Die flitser is trouwens mooi geïntegreerd, en hij past zich aan de lichtsituatie aan. Dus niet zo snel harde schaduwen bij portretten als je dan toch moet flitsen.

De EVF (electronic viewfinder) vind ik wat minder, maar is functioneel. Het LCD is mooi helder en groot, en beweegbaar. In de felle zon zie je daar natuurlijk niks op, maar soms kun je’m dus net even uit de zon klappen. Ik gebruik toch meestal de viewfinder.

De camera voelt zwaar en degelijk aan. De grip is goed, maar niet voor mensen met kleine handjes. De manuele zoom werkt heerlijk. Niet te strak, maar ook niet te los.

Een “nadeel” vind ik dat er een accu inzit. Die gaat wel een dagje mee, maar je moet het dan niet te gek maken. Leeg is leeg, en wellicht is het toch beter om een tweede achter de hand te hebben.

Ook een detail waar ik niet zo blij mee ben is de band waarmee de camera om je nek hangt. Het ding zit altijd op een of andere manier verkeerd. Het zit gewoon niet handig.

De kleuren van de gemaakte foto's zijn zoals altijd bij Fuji gewoon geweldig (maar dat is een beetje subjectief) Voor mij is deze camera zijn geld dubbel en dwars waard, en ik kan er zeker weer 5 jaar mee vooruit. En als je een beetje geduld hebt; hij wordt vast nog een stuk goedkoper.